لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

ترکیه در دریای سیاه منابع انرژی «کشف کرد»؛ اردوغان: هیچ تهدیدی کارگر نیست


همزمان با اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه هیچ تهدید نمی‌تواند عملیات اکتشاف منابع نفت و گاز این کشور در شرق مدیترانه را بازدارد، خبرگزاری بلومبرگ از قول دو منبع آگاه گزارش داده که ترکیه در دریای سیاه منابع انرژی کشف کرده است.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه ۲۹ مرداد گفت ترکیه مصمم است حقوق خود در شرق دریای مدیترانه را تا آخر پی‌گیری کند و هیچ «قدرت استعمارگر» و تهدیدی نمی‌تواند بازدارنده باشد.

او تاکید کرد که ترکیه خواهان حل مشکلات و مناقشات از طریق مذاکرات و دیپلماسی است و میلی به افزایش تنش ندارد.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که هنوز معلوم نیست میدان کشف شده در دریای سیاه حاوی چه مقدار نفت یا گاز است و آیا توسعه آن ارزش اقتصادی دارد یا خیر.

در روزهای گذشته پس از آغاز عملیات اکتشاف نفت و گاز توسط کشتی «عروج رئیس» ترکیه در شرق مدیترانه، روابط ترکیه با قبرس جنوبی و یونان به شدت تیره شده و فرانسه نیز ناو جنگی خود را در حمایت از قبرس و یونان به منطقه اعزام کرده است.

هم اکنون دو کشتی اکتشاف نفت و گاز ترکیه در این منطقه حضور دارند که قبرس جنوبی و یونان مدعی مالکیت آن را دارد.

ترکیه اخیرا از «حمله‌ای به کشتی اکتشاف نفت و گاز «عروج رئیس» خبر داد و گفت پاسخ این حمله داده است. تاکنون گزارشی درباره این جزئیات این حمله منتشر نشده است.

بعد از اظهارات اردوغان واحد پول ترکیه، لیر، نسبت به روز پنج‌شنبه در مقایسه با دلار آمریکا ۲ درصد گران‌تر شد و ارزش سهام شرکت نفت (توپراش) و پتروشیمی (پِتکیم) ترکیه نیز ۸ تا ۱۰ درصد افزایش یافت.

فاتح دؤنمز وزیر انرژی ترکیه ماه گذشته گفته بود کشتی حفاری فاتح این کشور آغاز به حفاری در بلوک «تونا ۱» کرده است.

به گزارش اداره تنظیم انرژی ترکیه، این کشور در پنج ماه تنها ۱۹۲ میلیون متر مکعب گاز تولید کرده که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۱۱ درصد افت داشته است.

در این مدت واردات گاز کشور به ۲۰.۵ میلیارد متر مکعب رسیده است که ۱۰ درصد آن از ایران بوده است.

در پنج‌ماه ابتدایی سال همچنین واردات نفت خام کشور ۱۲.۴ میلیون تن (۶۰۰ هزار بشکه در روز) بوده است. ترکیه تولید نفتی ندارد، بدین ترتیب تقریبا کل نفت و گاز مصرفی کشور از خارج تامین می‌شود.

منابع: خبرگزاری آناتولی، بلومبرگ، اداره تنظیم انرژی ترکیه. ف.ق
XS
SM
MD
LG