لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

چرا قیمت موبایل دوباره افزایش یافت؟


بازار موبایل ایران برای چندمین بار دچار نوسان شدید شده و قیمت‌ها افزایش پیدا کرده‌اند. رسانه‌های ایران افزایش قیمت ارز را از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت موبایل در ایران اعلام کرده‌اند.

در چند ماه اخیر کرونا، دلالی، کاهش عرضه موبایل در بازار، انبار کردن موبایل‌ها توسط واردکنندگان، نبود ارز کافی و افزایش قیمت ارز سبب افزایش قیمت در بازار موبایل شده است.

البته واردکنندگان موبایل یکی از دلایل افزایش قیمت را مربوط ‌به تخصیص ارز و ثبت سفارش می‌دانند که سبب شده عرضه موبایل در بازار ایران به اندازه کافی نباشد.

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل درباره شرایط موجود به ایسنا گفته است: «طی ۴۵ روز گذشته تخصیص ارزی به منظور واردات موبایل به شرکت‌ها داده نشده است. این اتفاق باعث کاهش موجودی شرکت‌ها و ناتوانی آنها در تأمین نیاز بازار شده است. عدم تخصیص ارز و ناتوانی در تأمین موبایل در روزهایی رخ داد که با تقاضای مضاعف از سوی بازار به دلیل بازگشایی مدارس روبه‌رو شدیم و این اتفاق باعث برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا و ایجاد شوک قیمتی در بازار شد».

در تیرماه امسال تصمیم عجیب در ممنوعیت واردات موبایل با قیمتی بیش از ۳۰۰ یورو بازار موبایل ایران را ملتهب کرده بود.

در آن زمان سایت زومیت گزارش داده بود «گوشی‌های آیفون ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است. گوشی آیفون ۱۱ پرومکس ۳۸ میلیون تومانی تنها طی سه روز به قیمت ۵۰ میلیون تومان رسیده است».

این تصمیم در نهایت پس گرفته شد و قیمت‌ها تا حدودی فروکش کردند.

البته افزایش قیمت جهانی موبایل هم تا حدودی در افزایش قیمت موبایل در بازار ایران تأثیر گذاشته است. مشکلات مربوط به کرونا سبب شده برخی قطعات سخت افزاری در بازار جهانی دچار افزایش قیمتی در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد شوند.

بر اساس آمارهای موجود واردات موبایل به ایران هم نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این کاهش سبب شده تا عرضه کمتر از تقاضا باشد عاملی که گذشته از قیمت ارز سبب شده قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کنند.

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سامانه همتا، در نیمه اول سال جاری (از فروردین تا شهریورماه ۹۹) تعداد شش و نیم میلیون دستگاه موبایل در کشور ثبت رجیستری شده است که ۵۰۰ هزار دستگاه آن از طریق رویه مسافری ثبت شده است.

روند بازار موبایل در بازارهای مشابه هم دیده می‌شود مخصوصا بازار لپ تاپ.

افزایش قیمت لپ تاپ حالا به جایی رسیده است که واردات لپ تاپ دست دوم از کشورهای حاشیه ایران در حال رخ دادن است.

براساس گزارش سایت تجارت‌نیوز، محمدرضا فرجی تهرانی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از رونق واردات غیررسمی لپ تاپ‌های دست دوم به کشور خبر داد و گفته است: «لپ‌تاپ‌های دست دوم از عراق و امارات متحده عربی به طور قاچاق وارد کشور می‌شود. این لپ‌تاپ‌ها بیشتر از طریق فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی به مردم فروخته می‌شود. به هر حال علت گستردگی قاچاق لپ‌تاپ‌ها به افزایش قیمت دلار و سخت شدن ثبت سفارش این کالاها ارتباط دارد».

کاهش شدید ارزش پول ملی طی دو سال گذشته، خروج بسیاری از تولیدکنندگان موبایل و پول اضافه‌ای که دولت از مصرف‌کنندگان ایرانی می‌گیرد سبب شده حتی بسیاری از تلفن‌های همراه میان‌رده و لپ تاپ های متوسط هم در ایران تبدیل به کالای لوکس شوند.

در این شرایط کمبود کالا در بازار نیز از دیگر عوامل التهاب بازار موبایل و لپ تاپ در ایران است.

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفته است: «امروز بیش از ۳۵۰ شرکت مجوز واردات رسمی موبایل را دریافت کرده‌اند که از این میان ۱۷۰ شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون موفق به واردات تلفن همراه به کشور شده‌اند».

در این شرایط احتمالاً واردات موبایل و لپ‌تاپ دست دوم از کشورهای حاشیه ایران بیشتر هم خواهد شد، چرا که با افزایش قیمت ارز و کاهش ذخایر ارزی، احتمالاً تخصیص ارز برای واردکنندگان ایرانی کمتر و سخت‌تر از گذشته شود و قدرت خرید مردم هم برای خرید کالای نو کاهش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG