لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

تبریک سران کشورها به جو بایدن؛ خامنه‌ای درباره دشمنی با آمریکا توئیت کرد


جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، همراه با خانواده‌اش در سخنرانی اعلام پیروزی که شنبه شب انجام داد.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، همراه با خانواده‌اش در سخنرانی اعلام پیروزی که شنبه شب انجام داد.

اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با واکنش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای در سراسر جهان مواجه شده است.

متحدان آمریکا به سرعت از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده استقبال کرده‌اند و انگلا مرکل، صدراعظم آلمان آن را «فصلی جدید و هیجان‌انگیز» در روابط دو سوی اقیانوس اطلس نامیده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز در همراهی با دیگر همتایانش در پیام تبریک توئیتری نوشت: «آمریکایی‌ها رئیس‌جمهوری خود را انتخاب کردند. تبریک به جو بایدن و کامالا هریس!»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز با تبریک به جو بایدن به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت که چشم‌انتظار «همکاری‌های نزدیک در رابطه با اولویت‌های مشترک بریتانیا و آمریکا» است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، هم با تبریک پیروزی بایدن گفته است که منتظر روابطی «خارق‌العاده» میان آمریکا و کانادا است.

در واکنشی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با انتشار توئیتی پیروزی جو بایدن و معاونش را تبریک گفته است.

آقای نتانیاهو نوشت: «جو بایدن و کاملاً هریس، مبارک باشد. جو، ما نزدیک به ۴۰ سال است که یک رابطه شخصی طولانی و گرم داریم و من شما را به عنوان یک دوست بزرگ اسرائیل می‌شناسم. من مشتاقانه منتظر همکاری با هر دوی شما برای تقویت بیشتر اتحاد ویژه بین ایالات متحده و اسرائیل هستم».

او در توئیتی دیگر خطاب به رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا نوشت: «از پرزیدنت ترامپ سپاسگزارم، برای دوستی نسبت به کشور اسرائیل و شخص من، برای به رسمیت شناختن اورشلیم و جولان، ایستادگی در برابر رژیم ایران، توافق‌های صلح تاریخی و اوج بی‌سابقه اتحاد آمریکا و اسرائیل».

پیش از بنیامین نتانیاهو، شماری از وزیران دولت ائتلافی و مقامات دیگر این کشور، در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود و گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، به رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا شادباش گفته بودند.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی هم در بیانیه‌ای به جو بایدن و معاون منتخب او کامالا هریس تبریک گفت و از دولت آمریکا خواست تا «روابط فلسطین و آمریکا را تقویت کند» و برای «صلح، ثبات و امنیت» خاورمیانه بکوشد.

در ایران اما صفحه توئیتر آیت‌الله علی خامنه‌ای روز یک‌شنبه با انتشار بخشی از سخنان قبلی رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر از آنچه «دشمنی آمریکا با ایران» توصیف می‌کند سخن گفت.

در این توئیت به نقل از علی خامنه‌ای آمده است: «دشمنی آمریکا با ایران به خاطر این است که ما سیاست‌های ظالمانه آن‌ها را قبول نکرده‌ایم.تنها راه برطرف کردن این دشمنی این است که مأیوس‌شان کنیم از اینکه بتوانند ضربه اساسی وارد بکنند. باید قوی شویم و ابزارهای قدرت واقعی را در خودمان تقویت کنیم. آنگاه دشمن مأیوس خواهد شد».

در واکنشی دیگر، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در واکنش به اعلام پیروزی جو بایدن گفت که دولت آمریکا باید «اشتباهات گذشته را جبران کند و با احترام به قواعد جهانی، به مسیر پایبندی به تعهدات بین‌المللی، بازگردد».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز با تاکید بر اینکه ایران «منتظر اقدامات عملی» جو بایدن است، گفته است که «تفاوت بین اردوگاه بایدن و ترامپ آشکار است».

او همچنین گفته است که دولت ایران لیستی از «موارد پاسخگویی رئیس‌جمهور جدید آمریکا» آماده کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران به جزئیات این خواسته‌ها اشاره نکرد ولی گفت این موارد مربوط به «تعهدات آمریکا به ایران» است و رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده باید «جبران مافات» کند.

در ماه‌های گذشته مقام‌های دولت ایران از شروطی مانند پرداخت خسارات ناشی از خروج از برجام، تعهد به عدم خروج مجدد آمریکا از برجام و رفع سریع تحریم‌ها، به عنوان خواسته‌های خود اشاره کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پیش از این اعلام کرده است که سیاست دولتش بازگشت به برجام خواهد بود ولی پیش از آن ایران باید تعهدات هسته‌ای خود را انجام دهد و به خطوط قرمز تعیین‌شده در برجام بازگردد.

آقای بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با پیروزی در ایالت پنسیلوانیا با ۲۰ رای کالج انتخاباتی (الکترال) مجموع آرای الکترال خود را به ۲۷۹ رای رساند که بالاتر از حد نصاب ۲۷۰ رای برای پیروزی است.

بایدن ۷۸ ساله از اواسط دی‌ماه امسال به عنوان ۴۶-مین و عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهوری که آمریکا دیده، کار خود را آغاز خواهد کرد.

آقای بایدن پس از اعلام پیروزی در سخنرانی برای هواداران خود در ویلمینگتون در ایالت دلاوِر تاکید کرد که هدفش التیام بخشیدن به روح ملت، ایجاد وحدت در کشور و ترمیم چهره آمریکا در سطح جهان است.

او گفت: «عهد می‌کنم رئیس‌جمهوری باشم که نفاق ایجاد نکند، بلکه یکپارچگی ایجاد کند».
رئیس‌جمهور منتخب آمریکا همچنین خطاب به حامیان دونالد ترامپ گفت: «من احساس تاسف کنونی شما را درک می‌کنیم ولی بگذارید به هم یک شانس بدهیم. ما دشمن هم نیستم. همه شهروند آمریکا هستیم. اکنون زمان التیام است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از پذیرفتن شکست در انتخابات ریاست جمهوری امتناع کرده و در بیانیه‌ای گفته است، انتخابات «هنوز پایان نیافته است».

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ هم تاکنون شکایت‌هایی در خصوص برگزاری انتخابات در برخی از ایالت‌ها مطرح کرده است.

XS
SM
MD
LG