لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

همه شهروندان اسرائیل در طول سه ماه آینده واکسن کرونا می‌زنند


تصویری از ورود اولین محموله واکسن فایزر به اسرائیل
تصویری از ورود اولین محموله واکسن فایزر به اسرائیل

دولت اسرائیل که از بامداد یکشنبه ۳۰ آذر برنامه سراسری واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا آغاز کرد، ابراز امیدواری کرده است که تا سه ماه آینده همه مردم این کشور این واکسن را دریافت کنند.

واکسینه کردن اسرائیلی‌ها با اولویت بندی کادر درمان، ساکنین خانه‌های سالمندان، سایر افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای در سنین مختلف، در سراسر درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های این کشور به طور هم‌زمان آغاز شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، به هر فردی که اکنون واکسن می‌زند، بلافاصله برای تزریق دوز دیگر واکسن در سه هفته آینده، نوبت داده می‌شود.

افراد دارای اولویت واکسن زدن، از پنجشنبه ۲۷ آذر امکان یافته بودند تا در تماس اینترنتی یا تلفنی با مراکز درمانی، زمان و مکان مناسب برای دریافت واکسن را تعیین کنند.

بر اساس این برنامه، دست‌کم در دو هفته نخست، هر روز حدود ۶۰ هزار نفر واکسن دریافت خواهند کرد.

واکسنی که در حال حاضر در اسرائيل مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساخت شرکت آمریکایی فایزر است که تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار دوز آن به اسرائیل رسیده است.

وزارت بهداری اسرائیل گفته است که محموله‌های بیش‌تری از واکسن فایزر در حال ورود به این کشور است.

اسرائیل نخستین کشور غیرغربی بود که دو هفته پیش محموله‌های واکسن فایزر به آن رسید.

این کشور که قرارداد دریافت ۸ میلیون دوز واکسن از فایزر را امضا کرده است، با شرکت آمریکایی مدرنا نیز برای دریافت ۶ میلیون دوز واکسن قرارداد دارد.

اسرائیل علاوه بر خرید واکسن به دنبال تولید واکسن نیز بوده و واکسن کرونا ساخت موسسه بیولوژیک وایزمن، وابسته به وزارت دفاع اسرائيل به تازگی وارد مرحله دوم آزمایش بالینی شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ۷۱ ساله، نخستین اسرائیلی بود که شنبه شب 29 آذر با دریافت واکسن، این اقدام را «گامی کوچک برای انسان» و «گامی بزرگ برای سلامت» خواند.

او که اولین رهبر سیاسی یک کشور است که در برابر دوربین‌ها واکسن دریافت کرد، از مردم کشورش خواست واکسن بزنند تا روند بازگشت زندگی عادی سریع‌تر رخ دهد.

در آستانه آغاز واکسیناسیون، ۶۳ درصد از ساکنین اسرائیل روز جمعه ۲۸ آذر در یک نظرسنجی گفتند که آماده دریافت واکسن هستند.

بر اساس برنامه اعلام شده، دولت اسرائیل در نظر ندارد افراد زیر ۱۸ سال را واکسینه کند ولی جوانان ۱۸ تا ۲۱ ساله شاغل در ارتش، در صدر فهرست واکسیناسیون قرار گرفته‌اند تا ارتش بتواند کار عادی خود را سریعا دنبال کند.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است که غیر از مردم این کشور، فلسطینیان کرانه باختری نیز واکسینه خواهند شد.

به گفته وی، زندگی فلسطینیان کرانه باختری و مردم اسرائیل «درهم تنیده است».

با وجود آغاز واکسیناسیون سراسری، دولت اسرائیل اعلام کرده است که مقررات سخت‌گیرانه برای جلوگیری از گسترش همه‌گیری ویروس کرونا در این مرحله ادامه خواهد یافت.

پس از دو قرنطینه سراسری، که آخرین آن به تازگی به پایان رسید، شمار مبتلایان دوباره افزایش یافته و به بیش از ۴ هزار تن در آخرین شبانه روز پیش از آغاز واکسیناسیون رسیده بود.

برخی از مقامات اسرائیل، از جمله وزیر بهداری خواهان قرنطینه سوم و بستن کامل تنها فرودگاه بین‌المللی کشورشان شده‌اند اما شماری از وزیران، از جمله وزیر دارایی، این امر را برای اقتصاد این کشور مهلک می‌دانند.

اسرائیل اذعان کرده که در طول ده ماه مبارزه با کرونا، به دلیل برقراری دو قرنطینه سراسری طولانی، با شرایط اقتصادی بشدت نابسامانی روبرو شده است.

در طول بحران کرونا، صدها هزار تن از مردم بی‌کار شده اسرائیل به سر کارهای خود بازنگشته و از برخی کمک‌های محدود دولتی امرار معاش می‌کنند.

بر اساس آماری که دولت اسرائيل اعلام کرده، در مجموع تاکنون بیش از ۳۷۳ هزار اسرائیلی به ویروس کرونا مبتلا شده‌‌اند که از این میزان ۳۰۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: رسانه‌های اسرائيل، گزارش‌های رادیو فردا / ف.ر/ ر.ح
XS
SM
MD
LG