لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

دریچه دی‌ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در دی ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۴۸ ۱۰.۱۰.۱۳۹۹

صدور حکم ۱۱ سال زندان برای آرش گنجی، عضو کانون نویسندگان ایران

آرش گنجی، مترجم و منشی هیات دبیران کانون نویسندگان ایران، در شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی عموزاد ببه ۱۱ سال زندان محکوم شد.

اتهام‌های او «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» عنوان شده است.

به گفته کانون نویسندگان ایران، مصداق همه‌ این اتهام‌ها ترجمه کتابی درباره‌ تحولات کردستان سوریه به نام «کلید کوچک دروازه‌ای بزرگ» توسط اوست.

در صورت تایید این حکم، پنج سال آن قابل اجرا خواهد بود.

۱۶:۴۲ ۱۰.۱۰.۱۳۹۹

صدور حکم زندان و محرومیت‌های سیاسی و اجتماعی برای محمد خانی، پژوهشگر و فعال دانشجویی

محمد خانی، مترجم٬ پژوهشگر و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، به چهار سال زندان٬ دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و شش ماه کار با کودکان دارای معلولیت ذهنی محکوم شد.

این حکم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» برای او صادر شده است.

محمد خانی مهرماه امسال بازداشت و پس از یک ماه و نیم به قید وثیقه آزاد شد.

او دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه علامه طباطبایی ست در رشته رفاه و سیاستگذاری اجتماعی که طی سال‌های گذشته بارها به بازداشت و زندانی‌کردن دانشجویان اعتراض کرده است.

۱۶:۳۹ ۱۰.۱۰.۱۳۹۹

بازداشت مجدد سیامک میرزایی، فعال مدنی در اردبیل

سیامک میرزایی، فعال مدنی ساکن اردبیل، بار دیگر روز دوشنبه هشتم دی‌ماه توسط مامورین امنیتی بازداشت شد.

این فعال مدنی پیشتر در سال ۹۵ هم بازداشت و به سه سال زندان محکوم شده بود. با پایان این محکومیت در سال ۹۸ او برای گذراندن حکم تبعیدش راهی شهرستان قائن شد و تیرماه امسال با ئایان دوره تبعیدش به اردبیل بازگشت.

برای سیامک میرزایی در دوره تبعید پرونده‌ای دیگر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» تشکیل شد. او در این پرونده به یک سال دیگر زندان محکوم شده است و حالا معلوم نیست که بازداشت مجدد او برای اجرای این حکم صورت گرفته است یا علت دیگری دارد.

سیامک میرزایی پیشتر به دلیل فعالیت‌های مدنی‌اش از تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد هم محروم شده بود.

۱۸:۴۰ ۵.۱۰.۱۳۹۹

مجله هفتگی دریچه

در وضعیت بحرانی کرونا در ایران و جهان، خبرها همچنان حاکی از گسترش این ویروس در زندان‌های ایران است و ابتلای زندانیان به بیماری کووید۱۹. در شرایطی که مدافعان حقوق بشر می‌گویند وضعیت بهداشتی و درمانی در زندان‌های ایران مناسب نیست و در این شرایط ده‌ها زندانی سیاسی در معرض خطرند و با مرخصی‌شان موافقت نمی‌شود.

پس از ابتلای یاسمن آریانی، علی یونسی، عباس لسانی و چند زندانی سیاسی دیگر به کرونا، هفته پیش خبر رسید که کامران قادری و مسعود مصاحب، دو شهروند ایرانی- اتریشی محبوس در زندان اوین، به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

در حالی که گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد در ماه‌های گذشته بارها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی شده‌اند، اما مقام‌های ایران بدون توجه به این درخواست‌ها، به بازداشت دگراندیشان، فعالان سیاسی و مدنی و اقلیت‌های مذهبی ادامه می‌دهند.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

۰۱:۲۱ ۴.۱۰.۱۳۹۹

تایید احکام زندان پنج بهایی ساکن مشهد

احکام زندان پنج بهایی ساکن مشهد در دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی تایید شد.

فرزانه دانشگری٬ نیکا پاکزادان٬ ساناز اسحاقی٬ نکیسا حاجی‌پور و نغمه ذبیحیان به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق تبلیغ بهاییت» هر کدام به تحمل یک سال زندان محکوم شدند٬ اتهامی که طی چهار دهه گذشته دلیل بازداشت و محکومیت صدها بهایی بوده است.

۰۱:۰۷ ۴.۱۰.۱۳۹۹

صدور حکم پنج سال حبس تعلیقی برای عموی پویا بختیاری٬ از کشته‌شدگان آبان ۹۸

مهرداد بختیاری٬ عموی پویا بختیاری از کشته‌شدگان آبان ۹۸ پس از یک ماه و نیم بازداشت از زندان آزاد شد اما برادرش از صدور حکم پنج سال حبس تعلیقی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور برای او خبر داد.

در پی اطلاع‌رسانی‌ خانواده پویا بختیاری مامورین امنیتی طی یک سال گذشته چند تن از اعضای این خانواده را بازداشت کرده‌اند از جمله منوچهر بختیاری پدر پویا که شش ماه دربازداشت بود.

پویا بختیاری جوان ۲۷ ساله‌ای بود که در جریان سرکوب خونین آبان ۹۸ در کرج پیشانی‌اش هدف گلوله مامورین حکومتی قرار گرفت و کشته شد.

خانواده او از معدود خانواده‌هایی بودند که از همان ابتدا در این‌باره اطلاع‌رسانی کردند و خواستار دادخواهی خون فرزندشان شدند٬ فریاد دادخواهی که هنوز هم ادامه دارد.

۲۱:۲۵ ۲.۱۰.۱۳۹۹

برای دسترسی به اخبار و رویدادهای حقوق بشر آذر ماه ۹۹، دریچه آذر ماه ۹۹ را دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG