لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

تلاش خودروسازان ایران برای جلوگیری از ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار


عکس آرشیوی از یکی از انبارهای شرکت سایپا
عکس آرشیوی از یکی از انبارهای شرکت سایپا

با کاهش قیمت دلار در ایران در پی برخی تحولات سیاسی و احتمال ادامه این روند، قیمت خودرو نیز همچنان روند کاهشی دارد. اما آیا خودروسازان هم عقب خواهند نشست؟

اسد کرمی، نائب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، از ریزش ۱۰ درصدی قیمت خودروها در بازار طی یک هفته اخیر خبر داده و اعلام کرده که با توجه به کاهش نرخ ارز در کشور، به‌تبع آن کالاهای سرمایه‌ای همچون خودرو و سکه نیز با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

آقای کرمی گفته است: «از آبان ماه سال جاری تاکنون روند قیمتی بازار خودرو کاهشی پیش رفته و حدوداً ۳۲ درصد کاهش قیمت داشته. پس از آن نیز روند بازار دارای ثباتی نسبی با نوسان‌های محدود کاهشی بوده است. اما طی یک هفته اخیر، در پی کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار ۱۰ درصد دیگر ریزش پیدا کرد.»

هم‌اکنون بازار خودرو در ایران در شرایط انتظار قرار گرفته است. از یک طرف بازار خودرو در انتظار بازگشت احتمالی آمریکا به برجام است و از سوی دیگر با انتشار اخباری مبنی بر این‌که دولت قصد دارد قیمت ارز را به ۱۵ هزار تومان برساند، امید برای کاهش قیمت خودرو در بین برخی خریداران تقویت شده و بسیاری از کسانی که خودرو انبار کرده‌اند، به دنبال فروش خودرو هستند تا کمتر دچار زیان شوند.

سعی خودروسازان ایرانی برای مدیریت بازار تا کنون چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. این شرکت‌ها البته جلوی ریزش شدید قیمت خودرو را گرفته‌اند. بسیاری از رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که انبار این خودروسازان پر شده است و برخی گزارش‌ها از انبار شدن بیش از ۱۰۰ هزار خودرو حکایت دارد.

خودروسازان داخلی سعی دارند به صورت قطره‌چکانی خودرو به بازار بدهند تا عرضه فاصله زیادی با تقاضا نداشته باشد. این در حالی است که تولید خودروسازان ایرانی نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

سه شرکت خودروساز ایرانی (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی ۹ ماه امسال در مجموع ۶۲۸ هزار و ۵۴۷ دستگاه انواع خودروهای سواری تولید کرده‌اند که به‌نسبت سال گذشته رشد هفت‌درصدی داشته است.

در این بین، ایران‌خودرویی‌ها صاحب بیشترین تیراژ هستند و توانسته‌اند ۳۴۲ هزار و ۱۷۳ دستگاه محصول سواری را تا پایان آذرماه تولید کنند.

این آمار نشان می‌دهد که تولید بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مقایسه با ۹ ماه مشابه سال گذشته ۳۴ درصد رشد کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده است که «تناقض در روند تولید و فروش خودرو در کارخانه‌ها این بار به‌شکل رسمی مشخص شده است. آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت خودروسازان نشان می‌دهد تولید خودرو با رشد همراه بوده است.»

خودروسازان البته برای ده‌ها هزار خودروی انبارشده بهانه می‌آورند که این خودروها به‌دلیل تحریم‌ها کمبود قطعات دارند، اما برخی کارشناسان معتقدند اینها تنها بهانه‌هایی برای کنترل بازار و مدیریت قیمت خودرو است.

در سال جاری، شورای رقابت به‌عنوان قیمت‌گذار خودرو قیمت‌گذاری فصلی را جایگزین تعیین قیمت سالانه کرد که همین مسئله منجر به تعلل خودروسازان در عرضه محصولات تولیدی به بازار شد.

روش قیمت‌گذاری شورای رقابت هم بیشتر به‌نفع خودروسازان است و افزایش قیمت خودرو را در پی داشته است.

برای مثال پس از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات آمریکا و کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو حدود ۳۰ درصد کاهش یافت اما شورای رقابت سعی کرد با روش جدید قیمت‌گذاری خودرو در بازار تحولی ایجاد کند و این روش سبب افزایش چند میلیون تومانی قیمت خودرو شد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در هشت ماه اول سال ۱۳۹۹ تنها در ماه مرداد و شهریور عرضه شرکت‌های خودروساز به نسبت تولید رشد را تجربه کرده است. این در حالی است که تولید بنا به آمار ارائه‌شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت رشد داشته است.

روش تنظیم بازار خودرو به نفع خودروسازان سبب شده است برخلاف تمام جهان عرضه خودرو در ایران تبدیل به یک لاتاری شود، این در حالی است که با توجه به بحران کرونا خودروسازان در جهان برای افزایش فروش به روش‌های جدید فروش با اقساط بلندمدت و با حدقل سود رو آورده‌اند.

XS
SM
MD
LG