لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

روسیه طرح قطعنامه توبیخی علیه ایران را «آزمایش سیاسی خطرناک» خواند


میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین
میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین

در حالی که طرف‌های غربی برجام مصمم به پیش بردن طرح قطعنامه توبیخی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران هستند، نماینده روسیه در آژانس این حرکت را «ابلهانه» و «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، در پیامی توئیتری با اشاره به طرح این قطعنامه گفت که این اقدام «یک آزمایش سیاسی بسیار خطرناک» است.

او افزود: «تصویب این قطعنامه احمقانه می‌تواند چشم‌اندازهای ترمیم برجام را، آن هم دقیقاً در لحظه‌ای که این کار بسیار محتمل می‌نماید، برهم بزند.»

طرح قطعنامه توبیخی توسط آمریکا پیشنهاد شده و از اعضای شورای حکام می‌خواهد به‌ خاطر عدول ایران از تعهدات هسته‌ای خود، اعمال محدودیت بر فعالیت بازرسان آژانس در ایران و عدم پاسخگویی دربارهٔ منشأ اورانیوم کشف شده در دو سایت اعلام نشده، چنین قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب برسانند.

این موضوع با استقبال طرف‌های اروپایی برجام روبه‌رو شده و وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در این زمینه گفت که به دلیل ادامه نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، کشورش و شرکای غربی برجام مصمم به پیش بردن طرح قطعنامه توبیخی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

اجلاس شورای حکام قرار است هفته جاری در وین اتریش برگزار شود.

در حالی که آمریکا و قدرت‌های اروپایی طرف برجام می‌گویند مصمم به تصویب این طرح هستند، آقای اولیانوف، نماینده دائمی روسیه، در توئیت دیگری که شامگاه سه‌شنبه زده خطاب به آنها نوشته است که اقدام‌شان «یک بحران احتمالی بین‌المللی» به دنبال خواهد داشت و افزوده که «از اقدامات عجولانه خودداری کنید و بیایید فرصتی برای دیپلماسی فراهم کنیم.»

این توصیه‌های نماینده روسیه در حالی بیان می‌شود که آمریکا در طرح توبیخی خود به‌ویژه به موضوع مبهم ماندن منشأ اورانیوم کشف شده در دو سایت اعلام نشده ایران اشاره می‌کند.

در روزهای اخیر، گزارش جدید بازرسان آژانس که وجود ذرات اورانیوم در دو سایت ایران را تایید کرده، پرونده جدیدی را گشوده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۱۱ اسفند در نشست فصلی شورای حکام آژانس گفت که ایران در مورد پیدا شدن ذرات اورانیوم طبیعی در برخی از سایت‌های از قبل اعلام نشده‌اش «توضیحات معتبری» نداده و این امر «مایه نگرانی فراوان» است.

در همین زمینه، روز سه‌شنبه «شورای ملی مقاومت ایران»، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق، مدعی شد در سایت آباده، سایتی که جمهوری اسلامی مانع دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن شده بود، ذرات اورانیوم یافت شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی «شورای ملی مقاومت»، در سایت آباده که در شمال شهر آباده در استان فارس قرار دارد، پروژه‌ای به نام «مریوان» جریان داشته که به نوشته این گزارش، بخشی از پروژه ارگان مسئول «پروژه تسلیحاتی‌سازی» برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده است.

«شورای ملی مقاومت» می‌گوید این سایت در ژوئیه ۲۰۱۹ از سوی سپاه پاسداران تخریب شده و پس از گذشت بیش از یک سال، در ۲۶ اوت ۲۰۲۰، اجازه دسترسی بازرسان آژانس به آن صادر شده بود.

با استفاده از توئیتر و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG