لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

نخستین نمایش جهانی «زرین» فیلم جدید شیرین نشاط بر اساس کتاب «زنان بدون مردان» شهرنوش پارسی پور در نیویورک


(rm) صدا | [ 6:50 mins ]
بيش از دو هزار تن از هنرمندان و هنرشناسان برجسته جهان هفته گذشته در گالري باربارا گلدستون نيويورك در مراسم افتتاح كار جديد شيرين نشاط شركت كرده بودند. كار جديد وي يك فيلم 20 دقيقه اي رنگي است مربوط به فصل هايي از زندگي يك زن فاحشه به نام زرين كه از شخصيت پنج گانه كتاب «زنان بدون مردان» از شهرنوش پارسي پور است. شيرين نشاط در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: این فیلم بخشی از یک فیلم سینمائی است اما برای نمایشگاه طور دیگری مونتاژ شده است. شهرنوش پارسي پور نويسنده 60 ساله مي گويد كتاب او سرگذشت پنج زن است که به خاطر نوشتن آن دو بار در ایران به زندان رفت. در بخش زرين از اين مجموعه خود خانم پارسي پور هم در نقش مديره خانه اي در شهرنو جلوي دوربين ظاهر مي شود كه ظاهرا اولين تجربه او در بازيگري است. از خانم شرین نشاط، هنرمند برجسته مقیم نیویورک، نمایشگاه تازه‌ای هفته گذشته افتتاح شد در گالری معتبر باربارا گلدستون Barbara Gladstone نیویورک شامل یک ویدئو با نام زرین، و مجموعه‌ای عکس رنگی از صحنه‌های این آخرین پروژه خانم نشاط براساس رمان جنجالی «زنان بدون مردان» از نویسنده مقیم آمریکا، خانم شهرنوش پارسی‌پور. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): بیش از دوهزار تن از هنرمندان و هنرشناسان برجسته جهان هفته گذشته در گالری باربارا گلدستون در مراسم افتتاح کار جدید خانم شیرین نشاط، که معروف‌ترین هنرمند خاورمیانه‌‌تبار جهان لقب گرفته است، شرکت داشتند. کار جدید خانم نشاط، یک فیلم 20 دقیقه‌ای رنگی است، مربوط به فصل‌هائی از زندگی زن فاحشه‌ای به نام زرین، یکی از شخصیت‌های پنجگانه کتاب زنان بدون مردان خانم شهرنوش پارسی پور. فیلم که شروع می‌شود، او را در خانه‌ای در شهر نو می‌بینیم. موسیقی این فیلم ساخته هنرمند برجسته ژاپنی، ریوشی ساکاموتو Ryuchi Sakamo است.خانم شیرین نشاط در مصاحبه با رادیوفردا در باره پروژه تازه خود «زرین» می‌گوید: شیرین نشاط (هنرمند فیلسماز، نیویورک): برای این نمایشگاه، ما فقط به یک بخش کوتاهی از زندگی گذشته این زن نگاه می‌کنیم. یعنی در واقع یک مقدار همان ماتریالی که ما بعدا در فیلم سینمائی استفاده خواهیم کرد، اینجا نگاه می‌کنیم منتهی به نحو مخصوصی. و آخر داستان، آخر سرنوشت زرین در این جا مشخص نیست. همه چیز خیلی باز است. ولی واقعا مسئله این زن را می‌توانی حس کنی با دیدن این فیلم. ب.ن.: قرار است همه اینها یک فیلم سینمائی بشود؟ یا فیلم سینمائی چیز دیگری خواهد بود؟ شیرین نشاط: سه سال ونیم است که من در حال سناریو کردن این کتاب هستم و به وسیله این فیلم، یعنی فیلم زرین، متوجه شدم که واقعا نمی‌شود بین هنرهای زیبا و سینما تفاوت خیلی زیادی گذاشت. یعنی البته که تجربه یک تماشاچی در گالری با سینما فرق می‌کند. و بنابراین طول فیلم و نحو نشان دادن آن را فرق می‌دهم ولی من به عنوان یک artist فقط می‌توانم یک نوع فیلم بسازم که واقعا زبان زبانش تصویری باشد. و با این فیلم زرین من واقعا خودم را کشاندم به دنیای سینما ولی در واقع داستان شدیدا دارد از طریق تصویر گفته می‌شود نه کلمه. ب.ن.: خانم نشاط، که همین هفته نمایشگاه بزرگی از کارهای او در برلین افتتاح می‌شود، توضیح می‌دهد که نحوه استفاده از صحنه‌ها در فیلم سینمائی که برای توزیع در سینماها می‌سازد با فیلم‌هائی که در گالری‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی مثل ونیز، ژوهانسبورگ، سیدنی و استانبول، نشان می‌دهد متفاوت خواهد بود. شیرین نشاط: در فیلم سینمائی قسمت‌های مختلف گذشته زنان را به هم قطع می‌کنیم. یعنی یک آن با زرین هستید و ترکش می‌کنیم می‌رویم پیش مونس و فائزه و بعد برمی‌گردیم پیش فرخ‌لقا، مهدخت، و بر می‌گردیم پیش زرین. اینطوری کم کم اینها رابطه‌هاشان با هم مشخص می‌شود. این زن‌ها خیلی جدا نیستند. از یک شهر هستند. مسائل‌شان فرق می‌کند. از کلاس‌های مختلف می‌آیند. ولی اینها با هم برخورد خواهند کرد. در دنیای گالری و ویدیئو تماشاگر فقط متمرکز می‌شود به یک کارآکتر و اطاق به اطاق که برود – امیدوارم روزی بتوانم همه را تمام بکنم – یک اطاق مال زرین است، یک اطاق مال مهدخت است، یک اطاق مال مونس و فائزه است و یک اطاق هم مال فرخ لقا و امیدوارم یک اطاق هم باشد که همه اینها در کرج هستند. ب.ن.: خانم شهرنوش پارسی‌پور، نویسنده 60 ساله و صاحب چند تا از رمان‌های برجسته ادبیات معاصر ایران، ا زجمله «توبا و معنای شب،» در باره این کتاب «زنان بدون مردان» که پروژه زرین برگرفته از بخشی از آن است، در مصاحبه با رادیوفردا می‌گوید: شهرنوش پارسی‌پور (نویسنده، نیویورک): این کتاب سرگذشت پنج تا زن است. من قصد داشتم تعداد اینها را بکنم 12 تا ولی خوب نوشتن این قصه‌ها برخورد کرد با انقلاب ایران و من نتوانستم این قصه‌ها را کامل بکنم. و یک کمی شخصیت‌شناسی زنانه است پشتش. ب.ن.: مثل اینکه برای همین کتاب هم زندان رفتید؟ شهرنوش پارسی‌پور: دو بار مرا گرفتند. یک بار آمدند وقتی کتاب چاپ شد. در حالیکه می‌دانید یک برش عرفانی دارد این کتاب و و روحیه مذهبی دارد. چون فاحشه در این کتاب هست که منتقلب می‌شود و عوض می‌شود و به طرف یک زندگی بهتر می‌رود، یک زندگی سالم. زرین‌کلاه. ولی مرا نشریات حزب‌الهی شروع کردند فحش دادن وحشتناک، و بعد آمدند مرا دستگیر کردند و بردند در کمیته منکرات. ب.ن.: همکاری خانم شیرین نشاط و شهرنوش پارسی پور چند سال است به تدریج نزدیک‌تر می‌شود. در بخش زرین از این مجموعه، خود خانم پارسی پور هم در نقش مدیره خانه‌ای در شهرنو، جلوی دوربین ظاهر می‌شود که ظاهرا اولین تجربه او در بازیگری است. شهرنوش پارسی‌پور: شیرین (نشاط) یک فیلمساز بسیار صاحب سبک است و هر دو فیلمی که ایشان ساخته مستقل است. مثلا مهدخت صحنه‌ای دارد، صحنه‌ای که ایشان در آورده، اصلا درمتن کتاب من نیست. چون مهدخت در آب است و بدنش دارد ریشه می‌کند و این چیزی است که او دیده و به این شکل بسیار زیبا هم از کار در آمده. زرین را هم به همین صورت با دید خودش در آورد و من خودم شخصا با هنرپیشه زنی که انتخاب کرده بود، مخالفت داشتم ولی البته مشکلاتی بود از ایران نمی‌شد هنرپیشه آورد برای این صحنه برای اینکه جمهوری اسلامی است و زنی که بخواهد فاحشه را بازی کند خیلی کم می‌شود... یا اصلا نمی‌شود پیدا کرد ولی با این احوال الان که فیلم را نگاه می‌کنم در گالری، می‌بینم چه انتخاب خوبی کرده چون این زن مثلا در حالیکه کاملا لخت هم در یک صحنه ظاهر می‌شود، ولی بدن سکسی ندارد و یک حضوری است که به نظر دردمند و رنجدیده می‌آید و وقتی شما این صحنه را می‌بینید هیچ حس جنسی به شما دست نمی‌دهد برعکس یک جای وجودتان درد می‌گیرد و می‌سوزد و این انتخاب بسیار خوبی بوده و من فکر می‌کنم شیرین با موفقیت بقیه قسمت‌های فیلم را هم خواهد ساخت.
XS
SM
MD
LG