لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

بلینکن: آمریکا و متحدان اروپایی‌ درباره احیای برجام توافق دارند؛ توپ در زمین ایران است


آنتونی بلینکن در نشست خبری روز چهارم فروردین در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بروکسل
آنتونی بلینکن در نشست خبری روز چهارم فروردین در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بروکسل

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه چهارم فروردین در جریان نشست خبری ناتو در بروکسل، بار دیگر بر «موضع مشترک» ایالات متحده و اروپا در قبال ایران تاکید کرد و گفت این جمهوری اسلامی است که باید برای بازگشت به مسیر دیپلماسی تصمیم بگیرد.

آنتونی بلینکن با اشاره به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران افزود که آمریکا با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای مذاکره موافقت کرده، اما مقامات جمهوری اسلامی تاکنون از تعامل سر باز زده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «ما خیلی واضح گفته‌ایم که راه دیپلماسی باز است و ... زمانی‌که اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد مایل است تمامی طرف‌های برجام را گرد هم آورد تا ببینیم چگونه می‌توانیم به اجرای تعهدات‌مان بر اساس برجام بازگردیم؛ پاسخ ما مثبت بود اما تصمیم ایران تا امروز این بوده است که تعامل نکند».

آقای بلینکن گفت در حال حاضر، توپ در زمین ایران است تا مشخص شود آیا مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهند راه دیپلماسی را انتخاب کنند و به اجرای تعهدات‌شان در قالب این توافق بازگردند یا نه.

وزیر خارجه ایالات متحده گفت: «اگر این اتفاق بیفتد، سپس همان‌گونه که گفته‌ایم به دنبال توافقی طولانی‌تر و محکم‌تر خواهیم بود، ضمن این‌که رفتار ایران را در نظر خواهیم داشت، به‌ویژه در مواردی که مسئله‌ساز است؛ از جمله ایجاد بی‌ثباتی در دیگر کشورهای منطقه، برنامه موشکی بالستیک و غیره».

آقای بلینکن همچنین درباره دیدار خود با وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه گفت چهار کشور هنگام گفت‌وگو درباره ایران تقریبا «موضعی مشترک» داشتند.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر بر آمادگی دولت جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای تعامل با جمهوری اسلامی تاکید کرد اما آن را منوط به تصمیم حکومت ایران برای بازگشت به میز مذاکره دانست.

در همین حال، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با نشریه نیوزویک اظهار داشت ایران برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، باید ابتدا درباره منشا اورانیوم اعلام‌نشده‌ای که در تاسیسات هسته‌ای این کشور پیدا شده است، شفاف‌سازی کند.

آقای گروسی در این مصاحبه که روز سوم فروردین منتشر شد، این مسئله را به آینده توافق هسته‌ای موسوم به برجام «کاملا مرتبط» دانست.

جمهوری اسلامی از اردیبهشت ۹۸، درست یک سال پس از خروج دولت پیشین آمریکا به رهبری دونالد ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه تهران، به صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود در توافق موسوم به برجام عدول کرد.

آمریکا بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه امسال اعلام کرد که آماده بازگشت به برجام و لغو تحریم‌هاست اما خواستار مذاکره مستقیم با ایران شده و می‌گوید جمهوری اسلامی باید اول به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

حکومت ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده و خواستار لغو تحریم‌ها برای اجرای تعهدات هسته‌ای خود شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG