لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

بانک مرکزی: پارسال قیمت مسکن دو برابر شد


بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید قیمت مسکن در تهران طی اسفندماه پارسال نسبت به ماه مشابه سال ۹۸ نزدیک ۹۴ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در پایان سال گذشته به ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان رسید که تقریبا دو برابر اسفند سال ۹۸ است.

این رقم در اسفند ۹۷ تنها ۱۱ میلیون تومان بود. بدین ترتیب طی دو سال، قیمت مسکن تقریبا سه برابر شده است.

عمده علت افزایش قیمت مسکن به افت چشمگیر ارزش ریال برمی‌گردد. ابتدای پارسال قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران ۱۶ هزار تومان بود، اما در روزهای پایانی سال به ۲۴ هزار تومان رسید. ابتدای سال ۹۷ نیز این رقم ۱۲ هزار تومان بود.

بانک مرکزی می‌گوید تعداد معاملات مسکن در تهران طی سال گذشته خورشیدی نسبت به سال ۹۸ تغییری نیافته، اما نسبت به سال ۹۷ بیش از یک سوم کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، بیشترین تقاضا در بازار مسکن برای خانه‌هایی با ۵۰ تا ۶۰ متر مربع زیربنا بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که هرچه زیربنای خانه بیشتر، تقاضا در بازار برای خرید آن نیز کمتر بوده، بطوری که کمتر از نیم درصد خانه‌های معامله شده بالای ۱۹۰ متر مربع زیربنا داشته است. برای خانه‌های ۱۶۰تا ۱۹۰متر مربع نیز تقاضا کمتر از یک درصد بوده است.

اذغان بانک مرکزی به دو برابر شدن قیمت مسکن طی یک سال و سه برابر شدن آن از اسفند ۹۷ در حالی است که گزارش مرکز آمار مدعی است قیمت مسکن در کشور طی اسفند ۹۹ نسبت ماه مشابه ۹۸ کمتر از ۳۰ درصد رشد داشته است.

همچنین مرکز آمار می‌گوید اجاره‌بها نیز در این دوره زمانی تنها ۲۹.۴ درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی نیز می‌گوید اجاره مسکن در این دوره در شهر تهران ۳۱.۴ درصد و در کل مناطق شهری ۳۵.۲ درصد رشد داشته است.

با سقوط ارزش ریال، تلاش ایرانی‌ها برای خرید مسکن در خارج نیز افزایش چشمگیری داشته است.

برای نمونه گزارش‌های سالانه مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد ایرانی‌ها پارسال برای اولین بار صدرنشین خرید مسکن در این کشور در میان خارجی‌ها شدند.

شهروندان ایرانی پارسال کلا نزدیک ۷۲۰۰ خانه در ترکیه خریدند. این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۴۲۳ واحد، در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۶۵۲ واحد و در سال ۲۰۱۷ تنها ۷۹۲ واحد بود.

در سال‌های قبل از آن، میزان خرید مسکن توسط ایرانی‌ها از ترکیه به ۷۵۰ واحد هم نمی‌رسید.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ترکیه نیز نشان می‌دهد ایرانی‌ها در دو ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در مجموع ۹۳۶ خانه در این کشور خریداری کرده و باز هم صدرنشین خریداران خانه در میان خارجی‌ها بوده‌اند.

ترکیه در ازای سرمایه‌گذاری حداقل ۲۵۰ هزار دلار در بخش مسکن و املاک حق شهروندی به خارجی‌ها می‌دهد. آمارهای رسمی ترکیه نشان می‌دهد ایرانی‌ها صدرنشین دریافت شهروندی ترکیه در میان خارجی‌ها هستند.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی، مراکز آمار ایران و ترکیه. ف.ق/ر.ح

XS
SM
MD
LG