لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

روحانی: آمریکایی‌ها علی‌الظاهر جدی هستند و می‌گویند تحریم‌ها را برمی‌داریم


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، روز چهارشنبه، اول اردیبهشت، با اشاره به موضع مقام‌های آمریکایی در پی دور تازه مذاکره در وین درباره توافق اتمی گفت که «آنها علی‌الظاهر در این مرحله جدی هستند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم.»

وی با این حال افزود: «در یک قدم‌هایی اینها را جدی دیدیم و در قدم‌هایی دو پهلو حرف زدند.»

ایران خواستار برچیده شدن همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای‌اش از سوی آمریکاست و ایالات متحده تاکنون گفته است که برای این امر، ایران باید اول به عدول از تعهدات برجامی‌اش خاتمه دهد.

منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اروپایی اخیراً به نشریه فارین پالیسی گفته بودند، انتظار می‌رود رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران به تهران یک بسته پیشنهادی ارائه کند که بر مبنای آن تهران در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود بازگردد.

ایران چنین گزینه‌ای را رد کرده و می‌گوید تحریم‌ها که به گفته تهران «۱۵۰۰ مورد» است باید به‌صورت کامل برداشته شوند.

حسن روحانی روز چهارشنبه گفت هر وقت که ایران از برداشته شدن تحریم‌ها مطمئن شد، «ما عین برجام همه آن چه اضافه باشد را جمع می‌کنیم و به انبار می‌بریم که این کار ساده‌ای است. چرا که تعهدات ما در برجام کاملاً مشخص شده و ما هم عین برجام را پیاده خواهیم کرد.»

رئیس‌ جمهور ایران در ادامه در مورد حل و فصل مسئله بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای گفت: «البته نه در زمان طولانی، بلکه باید در زمان کوتاهی این را تمام کنیم و به نتیجه برسیم.»

آقای روحانی یک روز پیش از این هم گفته بود که مذاکرات برجام تاکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌است و اگر آمریکایی‌ها صادقانه رفتار کنند در زمان کوتاهی به نتیجه خواهد رسید.

دومین دور مذاکرات هسته‌ای کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه پایان پذیرفت و قرار است دور جدید مذاکرات هفته آینده برگزار شود، اما تاریخ دقیق آن اعلام نشده است.

پیشرفت در این مذاکرات را مقامات اتحادیه اروپا نیز تأیید کرده‌اند اما در عین حال اذعان دارند که مسیر ساده‌ای در پیش نیست.

با استفاده از ایرنا و ایسنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG