لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

رد صلاحیت‌ها؛ روحانی به شورای نگهبان نامه نوشته است


در پی رد صلاحیت گسترده نامزدهای ریاست جمهوری سال جاری توسط شورای نگهبان، حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشور به این شورا نامه نوشته است.

پیش از این اعلام شده بود که آقای روحانی در رابطه با رد صلاحیت نامزدها به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز نامه نوشته، اما معلوم نیست آیا او جوابی به این نامه داده است یا نه. با این حال، روز پنج‌شنبه آقای خامنه‌ای از عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت نامزدها دفاع کرد.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه گزارش داد که نامه روحانی به شورای نگهبان روز چهارشنبه ارسال شده است؛ تاریخی که روحانی نامه‌ای نیز برای آیت‌الله خامنه‌ای نوشت.

بر اساس این گزارش آقای روحانی «در راستای اصل ۱۱۳ قانون اساسی در رابطه چگونگی اعمال نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری» نامه‌ را به شورای نگهبان ارسال کرده، اما هنوز «جوابی برای نامه ارسال دریافت نکرده است».

جزئیات نامه ارسالی رئیس‌جمهوری به شورای نگهبان منتشر نشده است.

در اصل ۱۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: پس از مقام رهبری رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۸ خردادماه سال جاری برگزاری می‌شود و بر اساس آخرین نظرسنجی‌هایی که در داخل ایران، از جمله توسط موسسه نظرسنجی وابسته به خبرگزاری ایسنا منتشر شده، تنها ۳۷ درصد از مردم قصد شرکت در انتخابات را دارند که این رقم از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پایین‌ترین میزان مشارکت محسوب می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG