لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن و نخست‌وزیر جدید اسرائیل درباره مسائل امنیتی و ایران


دست دادن بنیامین نتانیاهو با نخست‌وزیر جدید اسرائیل، نفتالی بنت، در پارلمان اسرائیل، ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
دست دادن بنیامین نتانیاهو با نخست‌وزیر جدید اسرائیل، نفتالی بنت، در پارلمان اسرائیل، ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، که پس از انتخاب نفتالی بِنِت به‌عنوان نخست‌وزیر جدید اسرائیل در شامگاه یکشنبه، ۲۳ خرداد، با صدور بیانیه‌ای به او تبریک گفته بود، در تماس تلفنی با آقای بنت نیز درباره روابط دو کشور و همچنین مسائل امنیتی از جمله ایران با او گفت‌وگو کرد.

روزنامه جروزالم‌پست با اعلام این خبر نوشت که بایدن در این تماس تلفنی تأکید کرد که «ایالات متحده همچنان به حمایت از امنیت اسرائیل با اطمینان ادامه خواهد داد» و افزود كه دولت آمریكا خود را به همکاری با دولت جدید اسرائیل متعهد می‌داند.

نفتالی بنت، شامگاه یکشنبه، ۲۳ خرداد، در یکی از جنجالی‌ترین نشست‌های تاریخ ۷۲ ساله پارلمان اسرائیل به دولت جدید این کشور به نخست‌وزیری نفتالی بنت رأی اعتماد حداقلی داد و او جایگزین بنیامین نتانیاهو شد.

آقای نتانیاهو که در بیش از ۱۲ سال گذشته همواره نخست‌وزیر بود، اکنون در مقام رهبر حزب «لیکود» در جایگاه رهبر اپوزیسیون قرار گرفته است.

در تماس تلفنی رئیس‌جمهوری آمریکا با نخست‌وزیر جدید اسرائیل، دو طرف توافق کردند که درباره کلیه مسائل امنیتی منطقه از جمله درباره ایران از نزدیک همفکری کنند. آقای بایدن همچنین تأکید کرد که دولتش كاملاً متعهد است به این‌که با دولت جدید اسرائیل برای پیشبرد امنیت، ثبات و صلح برای اسرائیلی‌ها، فلسطینیان و مردم سراسر منطقه به‌طور گسترده‌تر فعالیت کند.

در واکنش به اقدام حمایتی دولت ایالات متحده، نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «متشکرم آقای رئیس‌جمهور، مشتاقانه منتظر همکاری با شما برای تقویت روابط بین دو ملت هستم.»

موضوع ادامه همکاری ایالات متحده با اسرائیل، ازجمله درباره ایران، در حالی بیان شد که در همین روز سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به کنار رفتن بنیامین نتانیاهو و انتخاب نفتالی بنت گفت سیاست‌های دولت اسرائیل که جمهوری اسلامی آن را «رژیم اشغالگر قدس» می‌نامد، «با رفتن افراد تفاوت نمی‌کند».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه ۲۴ خرداد همچنین افزود: «برجام‌ستیزان به این یکی دو نفر منفور نظام بین‌الملل محدود نمی‌شوند» و «تمامی بدخواهان ایران رفته و ایران سرافراز می‌ایستد».

اشاره آقای خطیب‌زاده به صدارت ۱۲ ساله بنیامین نتانیاهو در دولت اسرائیل است که از مخالفان سرسخت برجام بود، هرچند نفتالی بنت نیز برجام را «یک توافق بد» توصیف کرده و گفته است «بازگشت به آن خطاست».

آقای بِنِت همچنین گفته است که « خاورمیانه هنوز از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که پول زیادی را نصیب ایران کرد، بهبود نیافته که سخن از احیای برجام مطرح است» و تأکید کرده که اسرائیل در دولت او نیز «هرگز به ایران اجازه نخواهد داد که به جنگ‌افزار هسته‌ای برسد و به دفاع از خود ادامه خواهد داد».

دور ششم مذاکرات احیای توافق برجام با حضور اعضای باقی‌مانده در این توافق، یعنی ایران و روسیه و چین و فرانسه‌و بریتانیا و آلمان، به همراه اتحادیه اروپا از روز شنبه ۲۲ خرداد در وین، پایتخت اتریش، آغاز شده است.

هیئت آمریکایی در این مذاکرات به دلیل امتناع ایران از دیدارهای حضوری، در هتلی دیگر در همین خیابان مستقر است و به شکل «غیر مستقیم» در این مذاکرات مشارکت دارد و برخی منابع ازجمله میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کنندهٔ ارشد روسیه در وین، گفته‌اند برای نهایی کردن مذاکرات و دستیابی به توافق، دست‌کم دو هفته دیگر زمان نیاز است.

شماری دیگر از مقامات ایالات متحده و دیگر کشورها نیز انتخاب نفتالی بنت به‌عنوان نخست‌وزیر جدید اسرائیل را تبریک گفته‌اند و آمادگی خود برای همکاری با دولت جدید اسرائیل را ابراز کرده‌اند.

کامالا هریس، معاون جو بایدن، روز دوشنبه در توئیتی نوشت: «ما مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک با دولت جدید اسرائیل برای ایجاد پیوندهای محکم بین دو کشورمان و پیشبرد امنیت و صلح برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان هستیم.»

همزمان، پنتاگون اعلام كرد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریكا، نیز انتخاب بنی گانتز به‌عنوان وزیر دفاع در دولت جدید را تبریک گفته و اعلام کرده است که «منتظر ادامه همکاری و گفت‌وگوی مهم با آقای گانتز برای تعمیق همکاری راهبردی ایالات متحده و اسرائیل است».

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در توئیت‌های جداگانه انتخاب نفتالی بنت را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند برای پیشبرد صلح در منطقه با همدیگر همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG