لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

مشاور کاخ سفید: اختلافات «کلیدی» در مذاکرات هسته‌ای ایران باقی مانده است


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید هنوز بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برخی مسائل «کلیدی» مذاکرات هسته‌ای اختلافاتی وجود دارد و تصمیم نهایی پیرامون این اختلافات منوط به اراده رهبر جمهوری اسلامی است.

جیک سالیوان روز یکشنبه ۳۰ خرداد در مصاحبه‌ای با «ای‌بی‌سی» نیوز گفت هنوز فاصله قابل توجهی برای رسیدگی به مسائل کلیدی مانند رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود باقی مانده است.

او گفت این مسئله که کدام تحریم‌ها علیه ایران باید لغو شود، هنوز مورد بحث است: برخی از تحریم‌ها اصولا به برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی ندارد و در رابطه با برنامه موشکی، نقض حقوق بشر و غیره اعمال شده است.

به نظر می‌رسید ایران اصرار دارد که تحریم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حتما لغو شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام، در این زمینه به خبرنگاران گفت برای آماده کردن سند توافق با ایران، به دو هفته زمان نیاز است.

او گفت: متن این سند تقریبا آماده است و مذاکره‌کنندگان در روزهای گذشته توانستند بسیاری از بندهای مربوط به تحریم‌ها را حل‌وفصل کنند.

به گفته اولیانوف، هیات ایرانی تاکید زیادی دارد که تحریم‌ها علیه علی خامنه‌ای برداشته شود.‎

ایران و اعضای برجام روز یکشنبه ششمین دور مذاکرات هسته‌ای را به پایان رساندند و نمایندگان ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین برای مشاوره با مقامات عالی، به کشورهای خود بازگشتند.

همزمان انریکه مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای هسته‌ای است اعلام کرده است هنوز معلوم نیست مذاکرات کی از سر گرفته خواهد شد اما پیشرفت‌هایی حاصل شده است و طرفین مذاکره قرار است با ایده روشنی درباره چگونگی رسیدن به توافق هسته‌ای، به میز مذاکرات برگردند.

او ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به توافقی جهت تمدید همکاری‌ها تا ۲۴ ژوئن، چهار روز دیگر، برسند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و رئیس تیم ایران در مذاکرات وین، نیز اعلام کرده است که «تمامی اسناد توافق تقریباً آماده است» و «برخی از مسائل اصلی مورد اختلاف» حل شده است.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای در حالی پایان یافته که ابراهیم رئیسی نامزد اصولگرایان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شده است؛ اگرچه مقامات دولت حسن روحانی گفته‌اند مذاکرات هسته‌ای «موضوع ملی» است و تصمیم‌گیری‌ها در سطوح بالا انجام می‌شود و با تغییر دولت‌ها، مواضع جمهوری اسلامی تغییر نمی‌کند.

جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز یکشنبه گفت «ما سرمایه‌های سیاسی زیادی بر سر مذاکرات گذاشتیم و بنابر این امیدوارم نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به مانعی در مسیر مذاکرات تبدیل نشود».

او گفت به توافق «بسیار نزدیک شده‌ایم» و این توافق می‌تواند منجر به خاورمیانه‌ای امن شده و برای میلیون‌ها ایرانی گرفتار تحریم‌های مالی و نفتی گره‌گشا باشد.

آقای بورل روز جمعه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ترکیه دیدار کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های ای‌بی‌سی نیوز، رویترز، صفحه توئیتر اولیانوف، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG