لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

افزایش شدید قیمت روغن موتور و قطعات یدکی خودرو در ایران


در حالی که سال قبل قیمت روغن موتور افزایش یافته بود، امسال باز بیش از ۴۰ درصد قیمت روغن موتور افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت قطعات یدکی خودرو هم افزایش یافته است.

داوود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران گفته است: «با بررسی‌هایی که سازمان حمایت انجام داد با ۴۱ درصد افزایش قیمت روغن ماشین موافقت شده است.»

کمبود روغن خودرو در بازار به علت عدم توزیع مناسب از طرف تولیدکنندگان است. کارخانه‌ها درخواست افزایش قیمت داشتند که با مخالفت‌هایی که شد؛ سطح عرضه را کاهش دادند.

درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت حدود ۷۲ تا ۸۲ درصد بود. به همین علت افزایش قیمت ۱۵ درصدی که پیش از این اعلام شد را نپذیرفتند. با بررسی‌هایی که سازمان حمایت انجام داد با ۴۱ درصد افزایش قیمت موافقت شد.»

در چند سال اخیر شرکت‌های تولیدکننده خارجی روغن از ایران مانند کاسترول به دلیل تحریم خارج شده‌اند و به همین دلیل این بازار شکل رقابتی خود را از دست داده است.

بسیاری از روغن‌های خارجی در بازار ایران روغن‌های تقلبی هستند و تولیدکنندگان داخلی مانند بهران و ایرانول هم میزان کمتر از تقاضا روغن وارد بازار می‌کنند. برخی می‌گویند این برای بالا بردن قیمت است و برخی از نداشتن توان برای تولید بیشتر گفته‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران در این‌باره می‌گوید: «تولید باید برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد به همین علت کارخانجات سطح تولید خود را با قیمت‌های قبلی کاهش داده اند و در نهایت مجوز افزایش قیمت‌ها برای آنها صادر شد.»

در این بین قیمت قطعات یدکی خودرو هم افزایش داشته است. به گزارش سایت روزگار معدن، مهدی کاظمی کارشناس قطعات یدکی خودرو و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفته است: «از ابتدای سال جاری با افزایش حدود ۴۰ درصدی نرخ بیمه وحقوق کارگران مواجه هستیم. تولیدکنندگان داخلی در این راستا ناچار شده‌اند که قیمت قطعات خودرو را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهند. اما قطعات وارداتی به دلیل رکود بازار کمتر از قیمت واقعی به فروش می‌روند».

او اضافه کرده که «در خصوص قطعات وارداتی نه تنها شاهد چنین رشد قیمتی نیستیم بلکه برخی از آن‌ها به دلیل رکود بازار کمتر از قیمت واقعی نیز به فروش می‌روند. دلیل این ماجرا هم این است که برخی از فروشندگان قطعات به دلیل اینکه موعد چک‌هایشان سر می‌رسد و فروش مناسبی نداشتند ناچار به زیر فروشی می شوند.»

هم‌اکنون با افزایش قیمت قطعات خودرو در ایران بسیاری از مردم که توان مالی کافی ندارند به دلیل قیمت، به سراغ قطعاتی رفته‌اند که به اصطلاح به آنها تولیدات زیر پله‌ای می‌گویند.

بر اساس گزارش روزنامه همشهری در بازار قطعات یدکی، قطعات اصلی بسیاری از خودروهای خارجی در بازار نایاب شده و قطعات یدکی اصلی خودروهای تولید و مونتاژ داخلی نیز به‌صورت محدود و با قیمت‌های بالاتر تنها برای خطوط تولید یا شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان تأمین می‌شود.

با این روند، اغلب قطعات یدکی عرضه شده در بازار، قطعات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمتی است که یا به‌صورت زیرپله‌ای در داخل تولید شده یا قطعات وارداتی درجه چندم چینی است که با دور زدن استانداردها به کشور وارد و راهی بازار قطعات یدکی خودرو شده است.

بعضی تأمین‌کنندگان، قطعات دست دوم را با آبکاری و تمیز کردن در قالب قطعات اصلی اورجینال در بسته‌بندی شرکت‌های اصلی به مشتریان عرضه می‌کنند. نتیجه این شیوه تأمین قطعات و ارائه خدمات به مالکان خودرو، افزایش روزافزون تلفات جاده‌ای در ناوگان سواری، باری و مسافری و تحمیل خسارات جانی و مالی به مردم است.

علیرضا نیک‌آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفته است: «شرکت‌های واردکننده خودرو به‌دلیل تحریم‌ها و گرانی شدید قادر به ارائه قطعات یدکی مورد نیاز بازار این خودروها نیستند و این شرایط موجب شده تا تجار قطعات یدکی فرعی(بی‌کیفیت) و دست دوم این‌گونه قطعات را وارد و عرضه کنند».

او می‌گوید:‌ «کمبود و گرانی قطعات به حدی است که حتی قطعات دست دوم بسیاری از خودروهای داخلی نیز با اقبال مشتریان مواجه شده و اکنون گیربکس‌های دست دوم پژو ۲۰۶ در بازار عرضه و به‌دلیل گران بودن قطعات اصلی با اشتیاق و اقبال مردم مواجه شده است.»

XS
SM
MD
LG