لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

افزایش شمار قربانیان انفجار در فرودگاه کابل تا ۱۷۰ نفر؛ پنتاگون: عامل حادثه، یک بمب‌گذار انتحاری بود


شماری از خبرگزاری‌های بين المللی عصر جمعه پنجم شهريور گزارش دادند که آمار تلفات حمله انتحاری روز پنجشنبه در ورودی فرودگاه کابل به حدود ۱۷۰ نفر افزايش يافته است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی به نقل از يک مقام وزارت بهداشت افغانستان در شهر کابل که حاضر نشد نامش در گزارش ذکر شود گزارش دادند که تعداد تلفات تا عصر روز جمعه به ۱۷۰ نفر رسيده و به دليل وخامت حال بسياری از مجروحان در ساعات و روزهای آينده شمار تلفات ممکن است افزايش يابد.

به گفته وی، در اين انفجار حدود ۲۰۰ نفر نيز مجروح شده‌اند.

وزارت دفاع آمريکا روز جمعه اعلام کرد که بر خلاف ارزيابی‌های اوليه در اين حمله که ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی در يکی از ورودی‌های فرودگاه کابل روی داد فقط يک بمبگذار انتحاری شرکت داشته است.

ویلیام تیلور، ژانرال ارتش آمریکا در نشست خبری روز جمعه گفت:«می توانم تایید کنم که در هتل بارون، واقع در نزدیکی ورودی فرودگاه انفجاری روی نداده و حمله روز پنجشنبه فقط یک مورد بمب گذاری انتحاری بود.»

او افزود نظامیان آمریکایی که در این حمله مجروح شده اند اکنون در آلمان تحت مداوا هستند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در این نشست خبری گفت طبق ارزیابی‌های این کشور هنوز «خطرات احتمالی مشخصی» وجود دارد.

او افزود: «ما کاملا آماده هستیم و معتقدیم که احتمال وقوع حملات دیگری وجود دارد. ما این تهدیدها را با دقت زیر نظر داریم.»

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) روز پنجشنبه گفته بود که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که در این حمله دو بمبگذار انتحاری، یکی در ورودی فرودگاه و دیگری در هتل بارون، شرکت داشتند.

دليل تعداد بالای تلفات وقوع انفجار در ميان جمعيت وسيعی بود که برای فرار از افغانستان در اطراف فرودگاه کابل تجمع کرده بودند.

به گفته مقامات کشورهای غربی از جمله وزير دفاع بريتانيا، بمبگذار انتحاری پس از رساندن خود به نقطه‌ای که مردم تجمع کرده بودند بمب را منفجر کرده است.

اکثر قربانيان اين حمله شهروندان غيرنظامی افغانستان بودند.

دولت بريتانيا نيز عصر روز جمعه اعلام کرد که سه شهروند اين کشور از جمله يک کودک در اين حادثه کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG