لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

صدور کیفرخواست برای شش نفر به اتهام حمله به «اهداف اسرائیلی» در قبرس


تصویری از کاروان خودروی حامل مظنون اصلی در توطئه علیه شهروندان اسرائیلی که ماه گذشته در دادگاه تفهیم اتهام شد.
تصویری از کاروان خودروی حامل مظنون اصلی در توطئه علیه شهروندان اسرائیلی که ماه گذشته در دادگاه تفهیم اتهام شد.

مقامات قبرس علیه شش تن، شامل یک شهروند جمهوری آذربایجان و سه تبعه پاکستان، به اتهام تلاش برای برنامه‌ریزی جهت حمله به «اهداف اسرائیلی» در این جزیره، کیفرخواست صادر کردند.

یک شهروند قبرسی و یک فرد دیگر نیز که هویت او برملا نشده است، در این پرونده در مظان اتهام تلاش برای عمل تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی در قبرس هستند.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، کیفرخواست علیه اورخان اسداف، شهروند ۳۸ ساله جمهوری آذربایجان، سه پاکستانی و دو نفر دیگر روز جمعه ۱۲ آبان به دادگاه قبرس ارائه شد.

روزنامه «پولیتیس» چاپ نیکوزیا نیز نوشته که اورخان اسداف با هدف انجام عمل تروریستی و بررسی احتمال ربودن اسرائیلی‌ها به ماموریت قبرس اعزام شد. وی به استفاده از گذرنامه جعلی و پولشویی نیز متهم شده است.

اورخان اسداف ظاهرا در بازجویی‌ها به پلیس قبرس گفته است که از فردی به نام «محمد» مبلغ ۴۰ هزار دلار دریافت کرد تا این ماموریت را عملی کند. جزئیاتی در مورد هویت فردی به نام «محمد» اعلام نشده است.

اما به نوشته پولیتیس، اورخان اسداف به بازجویان گفته است که «محمد» با استخدام او، به وی گفت برود و تاجران اسرائیلی در قبرس را بترساند زیرا «مبالغ کلانی از آن‌ها طلب دارد».

اما به نوشته پولیتیس، در تلفن همراه اورخان اسداف تصاویری از حزب‌الله لبنان وجود داشته است و یکی از سه مظنون پاکستانی نیز با شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در جنگ داخلی سوریه ارتباط داشته که او عامل یارگیری دو پاکستانی دیگر در این گروه بوده است.

قاضی پرونده دستور داده است که شش مظنون تا پایان رسیدگی قضایی در بازداشت بمانند. روز دهم آذر امسال به عنوان تاریخ آغاز محاکمه شش مظنون تعیین شده است.

اورخان اسداف حدود یک ماه‌ونیم پیش با رسیدن به ایست بازرسی نیکوزیا از بخش ترک‌نشین قبرس شمالی دستگیر شد. پلیس نیکوزیا گفته بود بر اساس دریافت گزارش‌های پیشین او را دستگیر کرده است اما به منبع اطلاعات خود اشاره نکرد.

بقیه متهمان بعد از بازداشت آقای اسداف شناسایی و بازداشت شدند.

رسانه‌های قبرس ماه گذشته بدون ذکر نام اورخان اسداف، نوشته بودند که یک شهروند جمهوری آذربایجان با اسلحه و صداخفه‌کن در ارتباط با تهدیدات علیه تدی ساگی، یک بازرگان اسرائیلی، دستگیر شده است.

مقامات دولت اسرائیل همان زمان گفتند که این رویداد پرده دیگری از «ترور ایرانی» علیه شهروندان و اهداف اسرائیلی است، اما مقامات قبرس ابتدا احتمال دخالت تهران را رد کردند.

با این حال، سخنگوی نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود که تدی ساگی هدف توطئه بوده است، در حالی که آقای ساگی بعید دانسته که کسی خواسته باشد او را به طور مشخص هدف قرار دهد. وی گفت حتما طرحی علیه شهروندان اسرائیلی در جریان بوده است.

برخی رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند که تدی ساگی، یک شهروند اسرائیلی آذربایجانی‎الاصل است که در کار قمارخانه‌ها و سایت‌های شرط‌ بندی است و فردی که او را تهدید کرده، ظاهرا از سوی رقیبان کاری اعزام شده بود.

با این حال، اسرائیل می‌گوید همه شهروندان این کشور، از جمله کسانی که مشهور هستند، ممکن است در هر جا هدفی برای «توطئه‌های تروریستی ایران» باشند.

سفارت ایران در نیکوزیا ماه گذشته به اتهامات اسرائیل واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای نوشت که این رژیم سابقه طرح «اتهامات بی‌اساس در مورد ایران را دارد».

از واکنش جمهوری آذربایجان و دولت پاکستان به دستگیری شهروندان‌شان گزارشی منتشر نشده است.

قبرس سال ۲۰۱۲ نیز حسام طالب یعقوب، یک جوان متولد لبنان که تبعه سوئد است را به ظن تلاش برای ترور شهروندان اسرائیلی در قبرس دستگیر و محاکمه کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رسانه‌های قبرس و اسرائیل/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG