لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

تایید قرص ضد کووید محصول شرکت «مرک»


اداره کنترل کیفیت داروها در آمریکا روز پنجشنبه دوم دی تجویز قرص «مولنوپیراویر» محصول شرکت داروسازی «مرک» را برای بیماران مبتلا به کووید شدید تایید کرد. این نهاد یک روز قبل نیز تجویز قرص محصول شرکت «فایزر» برای بیماران مشابه را تایید کرده بود.

نتایج پژوهش‌های بالینی نشان داده که تجویز قرص «مولنوپیراویر» در مراحل اولیه ابتلا به کووید- ۱۹ احتمال بستری شدن بیماران و یا فوت آن‌ها را حدود ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا با تصمیم روز پنجشنبه تجویز این دارو را برای درمان موارد ابتلای خفیف و متوسط به کووید-۱۹ در افرادی که ریسک‌پذیری بالایی دارند و یا روش‌های دیگر درمان برای آن‌ها مناسب نیست تایید کرد.

قرص «پاکسلووید» محصول شرکت «فایزر» نیز روز چهارشنبه برای تجویز در مورد افراد بالای ۱۲ سال تایید شد. نتایج پژوهش‌های بالینی نشان می‌دهد که اين دارو احتمال بستری شدن و فوت افرادی را که به کووید شدید مبتلا شده‌اند حدود ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

تجویز قرص «پاکسلووید» به دلیل یکی از عناصر تشکیل‌دهنده آن که داروی ضدویروسی به نام «ریتوناویر» است برای برخی از بیماران مناسب نیست چون با مصرف برخی از داروهای دیگر تداخل دارد.

این دو قرص که مصرف آن‌ها در مقایسه با روش‌های درمانی پیچیده در بیمارستان بسیار ساده‌تر است در شرایط فعلی و گسترش سریع سویه اومیکرون می‌تواند امیدواری فراوانی ایجاد کند، به‌خصوص که اخیرا مشخص شده است برخی از داروهای فعلی که در بیمارستان‌های آمریکا و اروپا برای درمان کووید- ۱۹ تجویز می‌شوند روی مبتلایان به سویه جدید ویروس تاثیر ندارند.

اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا با وجود ابراز نگرانی برخی از کارشناسانی که به این نهاد مشاوره می‌دهند تجویز قرص محصول شرکت «مرک» را تایید کرده است.

نیک کارتسونیتس، از مسئولان ارشد این نهاد در بخش بیماری‌های مسری و واکسن، به خبرگزاری رویترز گفت: «مصرف این قرص بسیار سهل است و به داروی کمکی برای افزایش اثربخشی نیاز ندارد. این دارو را می‌توان برای طیف گسترده‌ای از بیماران که بیماری‌های پیش زمینه‌ای مثل نارسایی کبد یا کلیه دارند، تجویز کرد».

اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا تجویز قرص «مولنوپیراویر» را به دلیل احتمال تضعیف رشد استخوان فقط برای افراد بالای ۱۸ سال تایید کرده است و مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است. رژیم متعارف مصرف این دارو دو بار در روز و هر بار چهار قرص به مدت پنج روز است، در نتیجه یک دوره کامل درمانی حداقل ۴۰ قرص نیاز دارد.

دولت آمریکا ۱۰ میلیون دوره کامل درمان از قرص محصول شرکت «فایزر» را به بهای ۵۳۰ دلار و پنج میلیون دوره کامل درمان از قرص محصول شرکت «مرک» را به بهای ۷۰۰ دلار برای هر دوره کامل سفارش داده است.

شرکت «مرک» اعلام کرد که در چند روز آینده چند صد هزار و طی هفته‌های آینده چند میلیون دوره کامل درمانی این قرص را به شبکه بهداشتی آمریکا تحویل خواهد داد.

مدیر بین‌المللی شرکت «مرک» روز پنجشنبه گفت: «با دولت آمریکا قراردادی برای تحویل بیش از سه میلیون دوره کامل درمانی از این دارو در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ امضا کرده‌ایم».

اين شرکت می‌گوید قرص «مولنوپیراویر» که از تکثیر ویروس در بدن جلوگیری می‌کند برای درمان مبتلایان به تمامی سویه‌های ویروس کرونا از جمله اومیکرون موثر است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG