لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

اعتراض صدها عضو خانه سینما به هیئت‌ مدیره در پی جان باختن بکتاش آبتین


بیش از سیصد عضو خانه سینمای ایران با امضا و انتشار متنی سرگشاده، به بیانیه هیئت‌ مدیره این نهاد درباره جان باختن بکتاش آبتین، شاعر و فیلسماز زندانی، در حبس اعتراض کردند.

بر اساس توضیحات این بیانیه که نسخه‌ای از آن به رادیوفردا ارسال شده، عذرخواهی هیئت‌ مدیره از بیانیه اول پس از آن صورت گرفت که بیش از سیصد عضو خانه سینما این متن اعتراضی را، که در شامگاه دوشنبه ۲۰ دی تنظیم شد، امضا کردند.

اعضای خانه سینما اعتراض خود را با جمله «بار دیگر خانه سینما همه ما را شرمگین و خحالت‌زده کرد» آغاز کرده و خطاب به هیئت‌مدیره نوشته‌اند: «آن‌جا که با اصحاب قدرت طرف می‌شوید، به‌جای مطالبه و حق‌جویی، خوش‌رقصی می‌کنید.»

خانه سینما در بیانیه روز ۲۰ دی خود درباره جان باختن بکتاش آبتین، بدون هیچ اشاره‌ای به دلیل مرگ او بر اثر ابتلا به کرونا در حبس نوشته بود: «علی‌رغم واکسیناسیون گسترده و فروکش کردن امواج کرونا عضوی دیگر از هنرمندان خانه سینما با ابتلا به این بیماری مرموز جان سپرد.»

این بیانیه موج گسترده‌ای از اعتراض و انتقاد را در میان سینماگران و نیز عموم کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت، شماری از سینماگران نیز خواستار استعفای هیئت‌ مدیره خانه سینما شدند.

در میان واکنش‌ها، محمدرضا مویینی، تدوین‌گر سرشناس سینمای ایران، نیز نوشت: «به خاطرِ متنِ تسلیتِ غیرانسانی، آبرو‌بر، دور از حقیقت و بزدلانه‌ی هیئت‌ مدیره خانه سینما درباره‌ی بکتاش آبتینِ دلیر از سِمَتِ مشاورِ هیئت‌ مدیره در امور اصناف استعفا می‌دهم.»

در واکنش به این اعتراض‌ها، خانه سینما یک روز بعد متنی برای عذرخواهی منتشر کرد و این بار نیز بدون اشاره به دلیل مرگ بکتاش آبتین اعلام کرد: «به‌خاطر جریحه‌دار شدن احساسات اهالی سینما نسبت به پیام تسلیتی که از طرف هیئت‌ مدیره خانه سینما منتشر شده، مسئولانه از شما عذرخواهی می‌کنیم.»

بیش از سیصد عضو خانه سینما در متن اعتراضی خود خطاب به هیئت‌ مدیره خانه سینما نوشته‌اند: «بیانیه شما نشان داد در میان‌تان نشانی از هوش و تدبیر نیست. کسی که بر سرتان بانگ بزند و به شما یادآوری کند که اگر حرف درستی ندارید، ساکت بمانید.»

مدیرعامل خانه سینما در حال حاضر منوچهر شاهسواری است و محمدعلی نجفی ریاست هیئت‌ مدیره را بر عهده دارد. اعضای هیئت‌ مدیره نیز عبارت‌اند از آتیلا پسیانی، روانبخش صادقی، پژمان مظاهری‌پور، بهمن اردلان، علی قائم‌مقامی، علی نیک‌رفتار، مرتضی شایسته، کامران ملکی، مسعود شرفی‌کیا و علیرضا نجف‌زاده.

بیش از سیصد عضو خانه سینما که بیانیه اعتراض به هیئت‌ مدیره را امضا کرده‌اند، در پایان نوشته‌اند: «حساب ما و شما از هم جداست. سرتان به کار خودتان باشد و ما را با غم از دست دادن بکتاش تنها بگذارید.»

بکتاش آبتین، با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای، به شش سال زندان محکوم شد و از پنجم مهر ۱۳۹۹ و به‌رغم هشدارها درباره وضعیت سلامتش، در اوج شیوع بیماری کووید ۱۹، برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شد.

او پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تأخیر در روند درمانش، سرانجام روز ۱۸ دی در بیمارستان ساسان تهران جان باخت.

مژگان اینانلو، هایده صفی‌یاری، کیومرث پوراحمد، تورج اصلانی، رضا درمیشیان، جمال اسکویی، مهناز محمدی، علی ژکان، کامران شیردل، پیروز کلانتری، سامان سالور، مجید قربانی‌فر، مهوش شیخ‌الاسلامی، آتنه فقیه نصیری، هومن بهمنش، اسماعیل میهن‌دوست و فرهاد ویلکیجی از جمله صدها امضاکننده بیانیه اعتراض به خانه سینما هستند، ضمن آن‌که در ابتدای بیانیه اعلام شده «دیگر اعضای خانه سینما نیز می‌توانند با بازنشر آن همراهی‌شان با این اعتراض را اعلام کنند».

XS
SM
MD
LG