لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

شورای امنیت حمله حوثی‌ها به امارات را محکوم کرد؛ حمله گسترده ائتلاف عربی به مواضع حوثی‌ها


تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است

در تازه‌ترین تحولات جنگ یمن، اعضای شورای امنیت سازمان ملل، حمله اخیر شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران به امارات را به شدت محکوم کردند و آن را «حملات تروریستی وحشتناک» نامیدند. این حملات منجر به کشته شدن سه شهروند پاکستانی و هندی و زخمی شدن شش نفر دیگر شد.

از سوی دیگر حملات گسترده نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در شهرهای مختلف، ده‌ها کشته بر جای گذاشته است و موجب قطع اینترنت یمن شد.

سازمان پزشکان بدون مرز گزارش داده است که تنها در یک مورد حمله هوایی روز جمعه ائتلاف عربی به یک بازداشتگاه حوثی‌ها در شهر صعده، ۷۰ نفر کشته و ۱۳۰ نفر زخمی شدند.

شورای امنیت سازمان ملل علاوه بر حمله اخیر به امارات، حملات حوثی‌ها به عربستان را نیز محکوم کرده و با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان دهندگان و تامین کنندگان مالی و حامیان تاکید کرده است.

ایران و حزب‌الله لبنان مهمترین حامیان شبه نظامیان حوثی هستند و طی روزهای گذشته رسانه‌های حکومتی ایران از حمله پهپادی این گروه به ابوظبی تمجید کرده بودند.

لانا زكی، نسيبه نماینده امارات در سازمان ملل، گفته است که اقدامات بین‌المللی بیشتری برای پاسخگو کردن حوثی‌ها نیاز است؛ خصوصا اینکه اعمال آنها نه تنها شهروندان اماراتی، بلکه شهروندان دیگر کشورهای عضو سازمان ملل که ساکن امارات هستند را نیز تهدید می‌کند.

پس از حملات حوثی‌ها به ابوظبی، نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان چندین حمله هوایی گسترده علیه حوثی‌های یمن انجام داده و در جریان این حملات ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

احمد مهات نماینده پزشکان بدون مرز در یمن گفته است که شمار «بسیار زیادی» افراد کشته یا مفقود شده‌اند.

وی از ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی به بیمارستان صعده خبر داده و گفته است ظرفیت این بیمارستان پر شده و زخمی‌های بیشتری را نمی‌تواند بپذیرد.

حمله هوایی دیگری نیز ساختمان مخابرات در شهر بندری حدیده را مورد هدف قرار داده و باعث قطعی سراسری اینترنت در یمن شده است.

آمار دقیق کشته‌های این حمله هنوز منتشر نشده، اما صندوق نجات کودکان اعلام کرده است که سه کودک نیز در این حملات جان باخته‌اند.

با توجه به قطعی اینترنت، کسب آخرین اطلاعات از وضعیت حملات هوایی ائتلاف عربی به یمن مشکل شده است، اما خبرگزاری دولتی عربستان از حمله هوایی به «اهداف نظامی» در شهر صنعا نیز خبر داده است.

جنگ داخلی یمن از سال ۲۰۱۴ که شبه نظامیان حوثی با شورش علیه دولت قانونی این کشور، صنعا، پایتخت و بخش‌های زیادی از شمال یمن را تصرف کردند، آغاز شد.

چند ماه بعد نیز ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی برای کمک به دولت رسمی، وارد جنگ داخلی این کشور شد.

این درگیری از آن زمان به یک جنگ نیابتی منطقه‌ای بین ایران و عربستان تبدیل شده است و این درگیری در سال‌های اخیر منجر به کشته شدن بیش از ۳۰۰ هزار نفر و آواره شدن صدها هزار نفر از مردم یمن شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، العربیه، سی‌ان‌ان. د.خ
XS
SM
MD
LG