لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

دادگاه حمید نوری؛ شاهدی که از سوی نوری تهدید به مرگ شده بود، شهادت داد


دادگاه حمید نوری روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن در استکهلم سوئد ادامه یافت و در جریان آن، جلال‌الدین سعیدی گفت که شاهد بوده حمید نوری در زندان از زندانیان، مصاحبه تلویزیونی می‌گرفته است.

او به عنوان شاهد گفت که شخصاً حمید نوری را در زندان گوهردشت به اتفاق ناصریان (محمد مقیسه) و داوود لشکری دیده، و به عنوان کسی که سال‌هاست پرتره نقاشی می‌کند، چهره‌ حمید نوری که او را «تهدید به مرگ کرده»، فراموش نمی‌کند.

آقای سعیدی به گفته خود عضو سازمان کارگران انقلابی ایران، راه کارگر، یک تشکیلات مارکسیستی بود و اسفند ۱۳۶۲ دستگیر و به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود.

او در جلسه محاکمه حمید نوری گفت که در سال ۱۳۶۷ در جریان یک نمایش تبلیغاتی در جهت سرپوش گذاشتن بر اعدام‌های دسته‌جمعی از سوی حکومت، به همراه ۳۰۰ زندانی دیگر آزاد شده است.

شهادت جلال الدین سعیدی در دادگاه محاکمه حمید نوری
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:03 0:00
لینک مستقیم

حمید نوری متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج مشارکت داشته است، اتهامی که خود آن را رد می‌کند. او روز ۱۸ آبان ۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران به فرودگاه استکهلم رسید و بلافاصله دستگیر شد.

حمید نوری مدعی است که از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۲ در زندان اوین بوده و چند بار به زندان گوهردشت به عنوان ماموریت سر زده است.

دادگاه محاکمه حمید نوری پس از دو هفته تعطیلی به دلیل ابتلای او و همچنین یک عضو هیئت دادگاه به بیماری کرونا، روز جمعه ۲۲ بهمن از سرگرفته شد و در روز سه‌نشبه با حاشیه‌هایی همراه بود. در این جلسه وقتی جلال‌الدین سعیدی، شاهد دادگاه در هنگام ارائه شهادت درباره اعدام هم‌بندی‌اش در زندان گوهر‌دشت گفت که «توسط جلادان به دار کشیده شد» صدای فریاد اعتراض حمید نوری بلند شد که گفت او حق‌ ندارد توهین کند و فریاد کشید که «جلاد پدرش است و مادرش است حق توهین ندارد به کسی بکند».

این رفتار حمید نوری باعث شد که نظم دادگاه برای دقایقی بر هم بخورد.

آقای سعیدی در ادامه دادگاه حمید نوری گفت او و بیش از صد نفر از هم‌بندی‌هایش را به اتاق هیئت مرگ نبرده‌اند: «لیستی به ما دادند تا آن را پر کنیم. اسم و اتهام ما نوشته شده بود. بعد سوال شده بود که آیا مسلمان هستی، نماز می‌خوانی؟ ما پیش از آن، در بند تصمیم گرفته بودیم که بگوییم اما نماز نمی خوانیم.من هم این فرم را پر کردم و ما را همگی یک بار بردند و شلاق زدند . وقتی برگشتیم گفتیم که نماز می‌خوانیم».

برگزاری دادگاه حمید نوری که تا ماه می در دادگاه استکهلم سوئد ادامه خواهد داشت، واکنش مقامات جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته‌ است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز اول شهریور محاکمه آقای نوری را «یک طراحی» توسط سازمان مجاهدین خلق خواند و مدعی شد که دادگاه سوئد «به یک سری داستان و مستندسازی و شاهدسازی دروغی که همه از سوی یک گروهک صورت گرفته استناد کرده است».

XS
SM
MD
LG