لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

خانواده مراد طاهباز دولت بریتانیا را به «خیانت» متهم کرد


مراد طاهباز اکنون ۶۶ ساله است
مراد طاهباز اکنون ۶۶ ساله است

در پی آزاد نشدن مراد طاهباز، زندانی سه‌تابعیتی محیط زیستی، همزمان با آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، خانواده او دولت بریتانیا را به «خیانت» متهم کردند.

خانواده مراد طاهباز در گفت‌وگو با روزنامه گاردین، با اعلام این‌که او تنها کس از میان این سه نفر (زاغری، آشوری و طاهباز) است که شناسنامه بریتانیایی دارد، گفته‌اند: «دولت انگلیس به ما خیانت کرده است.»

به‌گفته خانواده آقای طاهباز، «از این هماهنگی به ما خبر ندادند جز یک تماس تلفنی کوتاهِ آن قدر دیر با وزیر خارجه بریتانیا که دیگر وقت انجام هیچ کاری نبود. اکنون انگلیسی‌ها فقط می‌گویند که طاهباز مشکل آمریکایی‌ها است».

مراد طاهباز، ۶۶ ساله، یکی از زندانی‌های پرونده فعالان محیط‌ زیستی است که تابعیت سه‌گانه بریتانیا، ایران و آمریکا را دارد و پس از تحمل بیش از چهار سال حبس، اخیراً به‌دلیل وضعیت جسمانی‌اش در مرخصی به سر می‌برد، اما هنوز اجازه خروج از کشور را ندارد.

به‌نوشته گاردین، اختلافات بر سر سرنوشت مراد طاهباز «یکی از موانع» برای حصول توافق میان بریتانیا و جمهوری اسلامی بود، اما دولت انگلیس پس از آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری پیگیری وضعیت او را به آمریکا حواله داده است.

مراد طاهباز که متولد لندن است و تابعیت ایران و آمریکا را هم دارد، یکی از بنیانگذاران مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» است؛ مؤسسه‌ای که مدیرعامل آن، کاووس سید‌امامی، دو هفته پس از بازداشت خود و همکارانش، در زندان اوین جان باخت.

علاوه بر مراد طاهباز، مهران رئوف نیز یک دوتابعیتی دیگر ایرانی-بریتانیایی است که به‌ اتهام «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» به تحمل ده سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به هشت ماه حبس محکوم شده و از مهرماه ۱۳۹۹ که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد، در زندان به سر می‌برد.

دولت بریتانیا مرداد امسال از حکم زندان طولانی‌مدت او نیز به شدت انتقاد کرده و وعده داد که این پرونده را هم در بالاترین سطح دنبال می‌کند.

XS
SM
MD
LG