لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

جو بایدن با اشاره به پوتین: این مرد نمی‌تواند در قدرت بماند


سخنرانی جو بایدن در قلعه سلطنتی ورشو، شنبه ۶ فروردین
سخنرانی جو بایدن در قلعه سلطنتی ورشو، شنبه ۶ فروردین

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز شنبه ششم فروردین در یک سخنرانی مهم دربارهٔ جنگ در اوکراین گفت که این درگیری آزمونی واضح برای دموکراسی‌ها در سراسر جهان است و مقاومت اوکراین در برابر نیروهای روسیه را به عنوان بخشی از «نبرد بزرگ برای آزادی» به تصویر کشید.

آقای بایدن در سخنانی در این روز در قلعه سلطنتی ورشو گفت که هیچ توجیهی برای جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین وجود ندارد و در مورد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز گفت: «محض رضای خدا هم که شده، این مرد نمی‌تواند در قدرت بماند.»

سخنرانی بایدن در پایان یک سفر سه روزه به اروپا انجام شد. کاخ سفید بعداً تصریح کرد که بایدن به دنبال «تغییر رژیم» در روسیه نیست.

رئيس جمهوری آمریکا بامداد شنبه هنگام بازدید از پناهندگان اوکراینی در ورشو، پوتین را «قصاب» خواند و در سخنرانی خود از او به عنوان یک ظالم یاد کرد.

جو بایدن گفت که پوتین در تلاش است تا دموکراسی را در داخل روسیه درهم بشکند و دموکراسی را در کشورهای همسایه خود به خطر بیندازد.

آقای بایدن گفت که دموکراسی‌ها در سراسر جهان باید برای «نبردی طولانی در پیش رو» آماده شوند و همه کشورهای آزادیخواه باید متعهد به حفظ دموکراسی در طولانی‌مدت باشند. او افزود که این کار، آسان نیست و هزینه‌هایی خواهد داشت.

در واکنش به این اظهارات، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز یک‌شنبه گفت که اظهارات اخیر جو بایدن دربارهٔ ولادیمیر پوتین، بخت بهبود روابط با واشینگتن را کاهش می‌دهد.

او افزود: «و البته هر بار این گونه توهین‌های شخصی صورت می‌گیرد، حلقه فرصت برای روابط دوجانبه تنگ‌تر می‌شود. لازم است به این موضوع توجه داشته باشیم».

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد در حالی که بایدن با مقامات ارشد و پناهجویان اوکراینی در مرز لهستان و اوکراین دیدار می‌کرد، چندین صدای انفجار مهیب در شهر لویو اوکراین، نزدیک به مرز لهستان شنیده شد.

آقای بایدن پیش از دیدار با پناهجویان، با وزیران دفاع و خارجه اوکراین در ورشو دیدار کرد.

این نخستین دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با مقامات ارشد اوکراین از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به این کشور است.

این دیدار در هتلی کنار ایستگاه قطار ورشو، مکانی که پناهجویان اوکراینی از این مسیر وارد ورشو می‌شوند، انجام شد و وزیران دفاع و خارجه آمریکا نیز آقای بایدن را همراهی می‌کردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در همین زمینه به خبرنگاران گفته است که مقامات ارشد آمریکا در این دیدار بر تعهد تزلزل‌ناپذیر واشینگتن از حق حاکمیتی دولت کی‌یف و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز در این دیدار به ادامه حمایت‌های انسان‌دوستانه، امنیتی و اقتصادی از اوکراین تاکید کردند.

آخرین بار وزیران خارجه دو کشور، ۵ مارس در لهستان دیدار کرده‌اند و قبل از آن، دیدار آنها به ۲۲ فوریه، دو روز قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین برمی‌گردد.

پیش از این، آقای بایدن از محل حضور سربازان آمریکایی در مرز لهستان با اوکراین برای کمک‌های انسان‌ به پناهجویان اوکراینی نیز بازدید و مقاومت اوکراینی‌ها را تحسین کرد.

او همچنین با زن ۳۰ ساله اوکراینی دیدار کرد که با اسلحه مقابل یک تانک روسی ایستاده بود.

آقای بایدن این حادثه را با اعتراضات تیان‌ آنمن چین در سال ۱۹۸۹ مقایسه کرد.

در آن رویداد، مرد جوانی مقابل تانک‌های ارتش کمونیستی چین ایستاده و مانع پیشرفت آنها به سمت معترضان دانشجو شده بود که به نمادی از مقاومت تبدیل شد.

با استفاده از گزارشهای رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس. د.خ و پ.پ
XS
SM
MD
LG