لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

هریس: اقدام دیوان عالی آمریکا برای تغییر قانون سقط جنین «تعرض به آزادی» است


کامالا هریس در نشست روز سوم مه به میزبانی «فهرست امیلی»، سازمانی که برای انتخاب دمکرات‌های حامی سقط جنین فعالیت می‌کند.
کامالا هریس در نشست روز سوم مه به میزبانی «فهرست امیلی»، سازمانی که برای انتخاب دمکرات‌های حامی سقط جنین فعالیت می‌کند.

معاون رئیس جمهوری آمریکا تصمیم احتمالی دیوان عالی این کشور برای لغو قانون سقط جنین را «حمله به زنان و تعرض به آزادی» خواند و جمهوری‌خواهان را متهم کرد که مسئله سقط جنین را به «حربه‌ای علیه زنان» در راستای رسیدن به مقاصد سیاسی خود تبدیل کرده‌اند.

کامالا هریس روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در بخشی از سخنرانی خود در مراسمی که یکی از سازمان‌های مدافع حق سقط جنین ترتیب داده بود تاکید کرد که لغو این قانون از سوی دیوان عالی، «تعرض مستقیم به آزادی خواهد بود».

روز دوشنبه پیش‌نویسی که ساموئل الیتو، از قضات محافظه‌کار دیوان عالی، در توجیه لغو قانون موسوم به «رو علیه وِید» تنظیم کرده است به رسانه‌ها درز کرد.

دیوان عالی آمریکا صحت این پیش‌نویس را تایید و همزمان دستور تحقیقات بعدی برای بررسی درز کردن این متن به رسانه‌ها را صادر کرد.

قانون «رو علیه وید» (Roe v. Wade) که در سال ۱۹۷۳ توسط دیوان عالی آمریکا تصویب شد، یکی از تصمیم‌های تاریخی این نهاد قضایی برای به رسمیت شناختن حق سقط جنین در ایالات متحده قلمداد می‌شود.

خانم هریس که سابقه فعالیت طولانی در حوزه کنشگری و حمایت از حقوق و سلامت زنان دارد، در سخنرانی خود تصریح کرد که رویدادهای ۲۴ ساعت گذشته به‌خوبی مواضع دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را آشکار کرده است.

او افزود: «برخی از رهبران جمهوری‌خواهان می‌کوشند از قانون به عنوان حربه‌ای علیه زنان بهره‌برداری کنند. به چه جراتی این کار را می‌کنند. به چه جراتی به زنان می‌گویند که با بدن خود چه بکنند. به چه جراتی تلاش می‌کنند مانع حق تصمیم‌گیری زنان در مورد آینده خود شوند. به چه جراتی تلاش می‌کنند زنان را از حقوق خود و آزادی‌های خود محروم کنند».

از زمانی که اکثریت دیوان عالی با کمک دونالد ترامپ به دست محافظه‌کاران افتاد، جناح مقابل یعنی لیبرال‌ها و به‌ویژه زنان این نگرانی را پیدا کرده بودند که دیوان دیر یا زود به سراغ این قانون خواهد رفت.

محافظه‌کاران در آمریکا که با حزب جمهوری‌خواه نمایندگی می‌شوند معتقدند که حق حیات را خدا می‌دهد و کسی حق قطع کردن یا نابودی آن را ندارد.

در مقابل، زنان بسیاری در آمریکا هستند، به‌ویژه در میان زنان جوان،‌ که عقیده دارند باید بر بدن خود کنترل داشته باشند و حق تصمیم‌گیری برعهده آن‌ها باشد.

بر اساس برآورد کارشناسان، از هر چهار زن آمریکایی دست‌کم یک‌نفر در مقطعی از زندگی خود اقدام به سقط جنین می‌کند. از این تعداد، حدود ۷۵ درصد از اقشار کم‌درآمد هستند، ۵۹ درصد پیشتر صاحب فرزند شده‌اند و حدود ۵۵ درصد با اتفاقات مختل‌کننده‌ای در زندگی مانند از دست دادن شغل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

سخنرانی خانم هریس قبل از درز کردن این پیش‌نویس برنامه‌ریزی شده بود. با این حال، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از این فرصت برای بیان موضع دولت جو بایدن در حمایت از آزادی زنان در رابطه با حق سقط جنین استفاده کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، پیش‌بینی می‌شود که حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد اکثریت را در مجلس نمایندگان و احتمالا در مجلس سنا به‌دست آورد.

در حال حاضر، اکثریت دمکرات‌ در مجالس قانون‌گذاری آمریکا بسیار ضعیف است و از همین رو، آن‌ها تلاش دارند که با تاکید روی حق سقط جنین، رای‌دهندگان خود را بسیج کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و آرشیو رادیو فردا/ ش.ر- آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG