لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

سیپری: احتمال افزایش تسلیحات هسته‌ای در جهان طی یک دهه آینده


انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، سیپری، در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که تسلیحات هسته‌ای در جهان طی یک دهه آینده احتمالا افزایش خواهد یافت.

این گزارش که روز جمعه ۱۰ تیر ماه در وبسایت سیپری منتشر شده، می‌افزاید هم‌اکنون کشورهای هسته‌ای شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی به روند مدرن‌سازی سلاح‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهند و شمار سلاح‌های هسته‌ای اگر چه از ژانویه ۲۰۲۱ تا ماه مشابه سال جاری میلادی مقدار اندکی کاهش یافته، اما احتمالا طی یک دهه آینده روند صعودی خواهد داشت.

سیپری می‌افزاید از ۱۲ هزار و ۷۰۵ کلاهک هسته‌ای موجود در جهان حدود ۹ هزار و ۴۴۰ کلاهک برای استفاده احتمالی انبار شده است. از این میزان ۳ هزار و ۷۳۲ کلاهک بر روی موشک‌ها و هواپیماها سوار شده و حدود ۲ هزار کلاهک هسته‌ای که تقریبا همه آنها متعلق به آمریکا و روسیه است در وضعیت «آماده‌باش عملیاتی بالا» نگه داشته شده‌ است.

سیپری در ادامه می‌افزاید کاهش اندک شمار کلاهک‌های هسته‌ای جهان در سال گذشته بیشتر به خاطر برچیدن تسلیحات هسته‌ای تاریخ مصرف گذشته و قدیمی توسط آمریکا و روسیه بوده است و توان هسته‌ای راهبردی دو کشور نیز در محدوده توافق «استارت نو» سال ۲۰۱۰ میان دو کشور باقی مانده است.

این گزارش می‌افزاید با این حال، توافق استارت نو توان تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی دو کشور را محدود نکرده است.

هانس کریستنسن محقق ارشد بخش تسلیحات کشتار جمعی سیپری و مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای فدراسیون دانشمندان آمریکایی می‌گوید به وضوح مشاهده می‌شود که برنامه کاهش تسلیحات هسته‌ای جهان از زمان پایان جنگ سرد، متوقف شده است.

به گفته وی، همه کشورهای هسته‌ای در حال افزایش و ارتقاء توان هسته‌ای هستند و بسیاری از آنها لفاظی‌ها پیرامون نقش تسلیحات هسته‌ای در استراتژی نظامی خود را شدیدتر کرده‌اند.

آقای کریستنسن گفته است این وضعیت هشداردهنده‌ای است.

روسیه و آمریکا روی‌هم‌رفته ۹۰ درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. دیگر کشورهای هسته‌ای نیز یا در حال ارتقاء توان هسته‌ای هستند یا برای این کار اعلام تمایل کرده‌اند: چین در این میان با سرعت بیشتری در حال افزایش توان هسته‌ای خود است و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد این کشور در حال ساخت ۳۰۰ سیلوی موشکی جدید است. همچنین کلاهک‌های جدیدی برای نصب در پرتابگرهای متحرک و زیردریایی‌های چین در حال تحویل است.

با استفاده از گزارش سیپری؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG