لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

آموزش و پرورش: حذف متون اضافی از کتب درسی برای حضور در تمدن نوین اسلامی


عکسی از دیدار ۲۱ اردیبهشت علی خامنه‌ای با وزیر آموزش و پرورش و گروهی گزینش‌شده از معلمان
عکسی از دیدار ۲۱ اردیبهشت علی خامنه‌ای با وزیر آموزش و پرورش و گروهی گزینش‌شده از معلمان

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در یک مصاحبه تلویزیونی از ادامه پیگیری دستور علی خامنه‌ای برای «حذف متون اضافی از کتب درسی و جایگزینی متون مناسب برای حضور در تمدن نوین اسلامی» خبر داد.

بر اساس گزارش روز ۲۵ تیرِ خبرگزاری فارس، یوسف نوری در این برنامه تلویزیونی گفت پس از دیدار مسئولان وزارت آموزش و پرورش با رهبر جمهوری اسلامی در ۲۱ اردیبهشت امسال، «همان روز بعدازظهر بلافاصله جلسه گذاشتیم و آن‌چه را که منویات رهبری است، برای همه تعیین تکلیف کردیم».

آقای نوری درباره جزئیات «منویات رهبری» توضیحی نداد، اما تأکید کرد که کار برای «حذف متون اضافی و جایگزینی متون مناسب که برای حضور ما در تمدن نوین اسلامی است» در حال انجام است.

وزیر آموزش و پرورش روز ۲۵ اردیبهشت هم اعلام کرده بود که مطالبی که به‌گفته او «غیرکاربردی است و منفعتی برای دانش‌آموزان ندارد، از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان حذف خواهد شد»، اما همان زمان هم درباره این موارد «غیرکاربردی» توضیح نداد.

یوسف نوری این بار هم توضیح نداده است که منظور از «مواد زائد» در کتاب‌های درسی چیست.

«تمدن نوین اسلامی» عبارتی است که رهبر جمهوری اسلامی از اوائل دهه هشتاد خورشیدی در قالب توضیح یک طرح به کار می‌برد. به‌گفته علی خامنه‌ای، پس از وقوع انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی تشکیل شده و سپس باید دولت اسلامی تشکیل شود تا جامعه اسلامی شود.

آقای خامنه‌ای بعداً هم وعده داد که وقتی جامعه اسلامی شود، باید به سراغ ساخت «تمدن نوین اسلامی» رفت.

تلاش دوباره برای تغییر متون کتب درسی در حالی است که در چند سال اخیر حذف و تغییر محتوای این کتاب‌ها در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران بارها جنجال‌برانگیز شده است.

در یک نمونه حذف انتگرال از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دبیرستانی حاشیه‌ساز شد.

در نمونه‌ای دیگر، یک فهرست طولانی از حذفیات کتاب‌های درسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان از جایگزینی ادبیات حکومتی پس از انقلاب ۵۷ به جای ادبیات کلاسیک ایران داشت.

حذف جملات و عبارات مرتبط با تجاوز روسیه به ایران در خلال جنگ‌های دوران قاجار، حذف مطالب درسی که در آن از برخی از پادشاهان ایران به عدالت و درایت یاد شده بود و حذف تصاویر دختران از جلد کتاب ریاضی از دیگر تغییرات جنجالی کتب درسی در سال‌های اخیر است.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچنین در حال برنامه‌ریزی برای گنجاندن مطالب ضدآمریکایی در کتاب‌های درسی است، اما گفته است این تغییرات با تذکر رهبر جمهوری اسلامی انجام خواهد گرفت.

به‌گفته وزیر آموزش و پرورش، اولین گزارش از اقدامات وزارت متبوع او برای تغییرات جدید کتب درسی تا ۱۰ روز دیگر به رهبر جمهوری اسلامی ارائه می‌شود و تغییرات کتب درسی نیز در سال آینده اجرا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG