لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

وزیر خارجه ایران می‌گوید تهران هیچ عجله‌ای برای احیای برجام ندارد


حسین امیرعبداللهیان می‌گوید تهران در مورد مسائل باقی‌مانده پادمانی بسیار جدی است
حسین امیرعبداللهیان می‌گوید تهران در مورد مسائل باقی‌مانده پادمانی بسیار جدی است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه سوم شهریور با اعلام این‌که تهران برای احیای برجام «هیچ شتاب و عجله‌ای ندارد» گفت که «در حال بررسی و آنالیز دقیق متن و آخرین پاسخی هستیم که روز گذشته از طرف آمریکایی دریافت کردیم».

حسین امیرعبداللهیان که برای دیدار با مقام‌های تانزانیا شامگاه چهارشنبه وارد پایتخت این کشور شد، با تاکید بر لزوم بسته شدن پرونده پادمانی سه مکان مشکوک به فعالیت اتمی نظامی از سوی آژانس افزود: «تهران در مورد مسائل باقی‌مانده پادمانی بسیار جدی است».

او آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تکرار «ادعاهای برخاسته از هماهنگی با اسرائیل» متهم و تصریح کرد که در صورت احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، «به‌هیچ‌وجه حاضر نیستیم برخی از اتهامات بی‌اساس آژانس باقی مانده باشد».

تاکید دوباره بر این موضوع در شرایطی است که رویترز و دیگر رسانه‌های معتبر غربی از جمله وال استریت جورنال در روزهای گذشته از عقب‌نشینی ایران در بسته شدن پرونده پادمانی به‌عنوان «پیش‌شرط توافق احیای برجام» خبر داده بودند.

به این ترتیب که پرونده مربوط به کشف آثار اورانیوم در سه مکان اعلام نشده و مشکوک به فعالیت اتمی نظامی ایران (پرونده پادمانی)، تنها بعد از پاسخ جمهوری اسلامی به آژانس، بسته و زمینه برای اجرای توافق برجام آماده خواهد شد.

وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه با تاکید دوباره بر لزوم «تامین منافع» و «رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی» ابراز امیدواری کرد که پس از نهایی شدن بررسی‌های کارشناسی تهران، وزیران خارجه طرف‌های توافق برای جمع‌بندی گفت‌وگوها به وین بازگردند.

پیش از این اظهارات، منابع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران گفته بودند که ایالات متحده آمریکا پس از «تعلل چشمگیر» در پاسخ‌دهی به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی برای احیای برجام، پاسخ «آری» یا «نه» ارائه نکرده و در عوض، نظرات خود را به‌طور مفصل و با جزئیات از طریق اتحادیه اروپا در اختیار ایران قرار داده است.

این منابع نیز گفته‌اند که تهران «تا هر زمان که لازم باشد» به بازبینی متن ارائه شده از سوی آمریکا خواهد پرداخت و پس از جمع‌بندی دیدگاه‌های کارشناسان، گزارش نهایی تسلیم رده‌های تصمیم‌گیرنده خواهد شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، هم عصر پنجشنبه در توئیتی با بیان این‌که باید «صبور» بود، نوشت: «هرگونه پیشنهاد جدید برای تهیه پیش‌نویس، عملاً مذاکرات را طولانی‌تر می‌کند. ممکن است خوشایند نباشد، اما طرف‌های برجام حق دارند که طبق روال عادی دیپلماسی، خواستار تغییراتی در متن موجود باشند».

در همین زمینه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه بدون اشاره به جزئیات پاسخ آمریکا گفته بود که به‌رغم نزدیک شدن به توافق، هنوز برخی از اختلافات پابرجاست.

دولت جو بایدن در واشینگتن با مخالفت‌های سیاسی قابل توجهی برای بازگشت به برجام هم از جانب دمکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان در کنگره مواجه است زیرا آن‌ها هنوز قانع نشده‌اند که این توافق به نفع امنیت ملی ایالات متحده خواهد بود.

اتحادیه اروپا به همراه ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا طی ۱۶ ماه گذشته تلاش کرده‌اند که در جریان مذاکراتی در وین برجام را احیا کنند.

هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام در آخرین دور گفت‌وگوها در وین، «متن نهایی» برای احیای این توافق را به ایران و ایالات متحده ارائه کرد و خواستار پاسخ آن‌ها شد.

ایران روز ۲۴ مرداد به «متن نهایی» اتحادیه اروپا پاسخ داده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایرنا، رویترز، توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ ک.ر
XS
SM
MD
LG