لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

آلمان به بازماندگان ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ غرامت پرداخت می‌کند


استر روت، یکی از ورزشکاران اسرائیلی، که از حمله تروریستی به المپیک مونیخ جان سالم به در برد
استر روت، یکی از ورزشکاران اسرائیلی، که از حمله تروریستی به المپیک مونیخ جان سالم به در برد

دولت‌های اسرائیل و آلمان روز چهارشنبه، نهم شهریور، توافق کردند که آلمان ۲۸ میلیون و یکصد هزار یورو به خانواده ۱۱ ورزشکار اسرائیلی که ۵۰ سال پیش در المپیک مونیخ کشته شدند، پرداخت کند.

به گزارش نیویورک تایمز، این توافق پس از آن به دست آمد که بازماندگان ورزشکاران گفته بودند که ممکن است از حضور در آیین یادبودی که دولت آلمان برگزار می‌کند، خودداری کرده و آن را بایکوت کنند.

نیروهای مسلح سازمان آزادی‌بخش فلسطین روز پنجم سپتامبر سال ۱۹۷۲ با حمله به اقامتگاه ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ، ۱۱ تن از آن‌ها را کشتند.

یک مقام اسرائیلی که خواسته نامش برده نشود، به نیویورک تایمز گفت که خانواده‌ها با حصول این توافق، از تهدید به بایکوت مراسم دست کشیده و به آیین گرامی‌داشت قربانیان ملحق خواهند شد.

به نوشته نیویورک تایمز، احتمال بایکوت این مراسم، دولت آلمان را خجل کرده و لذا، تلاش کرد تا راه حلی سریع به دست آید.

اسحاق هرتزوگ و فرانک والتر اشتاین‌مایر، روسای جمهوری اسرائیل و آلمان، در بیانیه مشترکی دستیابی طرفین به توافق برای پرداخت غرامت را اعلام کرده و از آن ابراز خرسندی کردند.

قرار است اسحاق هرتزوگ برای شرکت در آیین یادبود که به زودی برگزار می‌شود، به آلمان برود.

مبلغ غرامت از سوی ایالت باواریا، که مونیخ در آن قرار دارد، پرداخت خواهد شد. باواریا مسئولیت خود در آن رویداد را به رسمیت شناخته بود.

خانواده‌های ورزشکاران کشته شده در گذشته در مجموع چهار میلیون و هشتصد هزار یورو غرامت دریافت کرده بودند. مبلغ غرامت جدید افزون بر پولی است که تا حال پرداخت شده بود.

زوی زمیر، رئیس وقت موساد، گفته بود که آلمان برای حفظ جان ورزشکاران اسرائیلی تدابیر لازم را به عمل نیاورده بود.

آلمان با به رسمیت شناختن مسئولیت کشور در رویداد هولوکاست نیز چند دهه است که به بازماندگان و خانواده‌های قربانیان هولوکاست در اسرائیل و جهان غرامت می‌پردازد.

پای محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، نیز همزمان با برنامه‌های آلمان برای یادبود پنجاهمین سال کشته‌های اسرائیلی مونیخ، به میان آمده است.

او دو هفته پیش در سفر به آلمان در پاسخ به سوال یک خبرنگار که آیا می‌خواهد به خاطر آن اقدام ۵۰ سال پیش نیروهای سازمان آزادی‌بخش فلسطین پوزش بخواهد؟ گفت «اسرائیل (هم) مرتکب ۵۰ هولوکاست در قبال فلسطینیان شده است».

آقای عباس سریعا بیانیه رسمی در توضیح سخنان خود منتشر کرد، اما پلیس آلمان با شکایت افراد و نهادهای حامی اسرائیل، علیه آقای عباس پرونده تحقیقات باز کرده است.

XS
SM
MD
LG