لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

آتش‌سوزی‌ تالاب انزلی در شمال و تالاب هورالعظیم در جنوب ایران ادامه دارد


عکس از آتش‌سوزی گذشته در تالاب بندرانزلی
عکس از آتش‌سوزی گذشته در تالاب بندرانزلی

در حالی که مقام‌های ایران از مهار آتش‌سوزی گسترده تالاب انزلی در شمال ایران خبر داده بودند، گزارش‌ها حاکی از تداوم این آتش‌سوزی و همچنین ادامه یافتن آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم در استان خوزستان است.

محمد پورخوش سعادت، فرماندار بندرانزلی در استان گیلان، روز شنبه، ۱۲ شهریور، درباره وضعیت تالاب انزلی اعلام کرد: «متاسفانه آتش زیر خاکستر همچنان وجود دارد و مستعد شعله‌ور شدن است.»

تالاب بندر انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار روز جمعه، ۱۱ شهریور، برای چندمین بار در ماه‌های گذشته دچار آتش‌سوزی شد و فرماندار انزلی گفت که حدود ۴۰ هکتار از تالاب در این آتش‌سوزی سوخته است.

این چندمین آتش‌سوزی وسیع در تالاب انزلی در ماه‌های گذشته است. مقامات محلی بارها این آتش‌سوزی‌ها را «عمدی» و با هدف «تصرف اراضی منطقه» اعلام کرده‌اند.

این بار هم فرماندار بندرانزلی خبر داده که در پی آتش‌سوزی اخیر «چند مظنون شناسایی و دستگیر شده‌اند».

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، شامگاه جمعه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که آتش «تقریبا مهار شده» و عملیات اطفاء حریق در این تالاب پایان یافته است.

اما صبح شنبه، رسانه‌های ایران با انتشار تصاویری از تداوم آتش‌سوزی در تالاب انزلی خبر دادند و رئیس آتش‌نشانی منطقه گفت: «آتش‌سوزی دوباره در منطقه چراغ پشتان تالاب شروع شده و موجب افزایش دود در محدوده شهری نیز شده است.»

همزمان عادل مولا، معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، نیز با اعلام وقوع آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم در این استان، به خبرگزاری ایسنا گفت: «بر اساس آخرین اطلاعات همچنان بخش عراقی تالاب در حال سوختن است.»

بر اساس گزارش‌ها، دود ناشی از آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم هوای برخی از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز را آلوده و تیره کرده است.

محمدجواد اشرفی، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خورستان، گفت: «امسال بیش از ۹۰ درصد مساحت بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار خشکی کامل شده و به همین علت بخش عراقی این تالاب دچار حریق شده است.»

آقای مولا نیزاضافه کرد که امسال حدود ۲۲ هزار هکتار از بخش عراقی و ۳۵۰ هکتار از بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در آتش سوخته است.

در سال‌های اخیر روند آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و همچنین خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها در ایران شدت گرفته است.

در همین زمینه روز شنبه خبر رسید که آتش‌سوزی در دریاچه زریبار در مریوان نیز «پس از ۹ ساعت» خاموش شده است. رئیس محیط زیست مریوان هم به ایجاد حریق «عمدی» در این منطقه اشاره کرده است.

XS
SM
MD
LG