لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

واکنش‌ها به سرنوشت مهسا امینی؛ تجمع ده‌ها معترض در مقابل بیمارستان کسری


تصویری ویدیویی از تجمع مقابل بیمارستان کسری
تصویری ویدیویی از تجمع مقابل بیمارستان کسری

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌ فعالان رسانه‌ای حاکی از تجمع ده‌ها تن از شهروندان ایرانی مقابل بیمارستان کسری در تهران است، جایی که مهسا امینی ۲۲ ساله سه روز پس از بازداشت به دست عوامل گشت ارشاد و ضرب و جرح، جان باخت.

بر اساس این گزارش‌ها، ماموران امنیتی به مقابله با معترضان برخاسته و چندین تن از آنان را نیز بازداشت کرده‌اند. ویدیوها نیز نشان می‌دهد که ماموران امنیتی تلاش می‌کنند معترضان را از مقابل بیمارستان کسری متفرق کنند.

مهسا امینی که همراه با خانواده‌، برای دیدار با خویشاوندان از سقز به تهران سفر کرده بودبه دست ماموران گشت ارشاد بازداشت شد.

مشاهدات یک شاهد عینی: حضور چشم‌گیر زنان معترض به مرگ مهسا امینی در محدوده میدان آرژانتین
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00
لینک مستقیم

گزارش شاهدان عینی و کاربران شبکه‌های اجتماعی حاکی از ضرب و جرح وی در خودروی گشت ارشاد و بازداشتگاه است به طوری که دو ساعت پس از انتقال وی به بازداشتگاه وزرا در تهران، پیکر او با آمبولانس به بیمارستان کسری منتقل شد.

اما نیروی انتظامی در اطلاعیه‌ای بدون هیچ اشاره‌ای به موضوع ضرب و جرح، مدعی شد که خانم امینی در حین برگزاری کلاس‌های ارشادی دچار عارضه قلبی ناگهانی شده است.

درگذشت مهسا امینی واکنش‌های گسترده‌ای را در میان شخصیت‌های سیاسی و فعالان مدنی و ملی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. بسیاری از آنها با هشتگ‌های مختلف خواستار برچیده شدن گشت ارشاد و حجاب اجباری شده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی در توییتی مهسا امینی را همچون دختر خود دانست که در ایران «قربانی رژیم زن‌ستیز جمهوری اسلامی شده است».

وی در ادامه نوشت: «از تمامی هم‌وطنانم، زن و مرد، می‌خواهم به هر شکلی که می‌توانند در مقابل این توحش بایستند و پشتیبان زنان آزادیخواه ایران باشند.»

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز که در حصر خانگی به‌سرمی‌برد، با انتشار اطلاعیه‌ای رفتار حکومت ایران در قبال زنان را با دیکتاتوری‌های قرون وسطی مقایسه کرد و آن را «بدعتی» دانست که «نه دین است و نه عرف، نه اخلاق است و نه شرف و نه حتی مندرج در قوانین خودنوشته‌شان».

وی سپس به حاکمان ایران هشدار داد که زنان فردا روزی «پیشوای مبارزه با سرکوب‌ها» خواهند بود.

علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران، با اشاره به مهاجرت بسیاری از فرزندان مقامات حکومتی ایران در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که «فرزندان آنها می‌روند، فرزندان ما می‌میرند».

حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان خواستار استعفای وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی، تعطیلی کامل گشت ارشاد و برگزاری دادگاه علنی برای تمامی آمران و عاملان این رخداد شد.

«اتحاد ملت» دیگر حزب اصلاح‌طلبی است که در واکنش به این رخداد بیانیه‌ای منتشر کرد و خواستار جمع شدن گشت ارشاد، تجدیدنظر در قانون حجاب اجباری و محاکمه آمران و عاملان این فاجعه شد.

آیا قانون حجاب اجباری وقتی شهروندان مقاومت مدنی می‌کنند موضوعیت دارد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:20 0:00
لینک مستقیم

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور، پرسید که وقتی او پلیس آمریکا را آنگونه تقبیح کرد در مورد برخورد پلیس ایران با مهسا امینی چه می‌گوید؟

سعید دهقان، وکیل دادگستری، مسئولیت این رخداد را بر عهده رهبر جمهوری اسلامی دانست و در توییتی نام او را کنار او احمد میرزایی رئیس پلیس امنیت اخلاقی و مسئول گشت ارشاد، و ماموری قرار داد که با ضربه به سر مهسا امینی باعث «شکستگی جمجمه» وی شد.

کمپین حقوق بشر ایران از این رخداد به عنوان «قتل» نام برد و گفت که گام بعدی جمهوری اسلامی «ساختن دیوارهای روغین روایت» آن است به طوری که به جای تهدید و ارعاب می‌گویند «توجيه»، به جای شکنجه می‌گویند «آموزش» و به جای قتل می‌گویند «مرگ در اثر عارضه قلبی».

همچنین مریم رجوی، رهبر سازمان مجاهدین، با انتشار توییت‌هایی خواستار انحلال گشت ارشاد و اعتراض سراسری زنان ایران به جمهوری اسلامی شد.

خانم رجوی نوشت: «ضرب و شتم وحشیانه مهسا امینی دختر جوان کرد توسط مزدوران رژیم خشم و انزجار هر انسانی را برمی‌انگیزد.»

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG