لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۴:۱۹ ۶.۱۰.۱۴۰۱

در اعتراضات خیابانی شامگاه دوشنبه در شهر دشتی که همزمان با چهلم کیان پیرفلک کودک ۹ ساله کشته شده در ایذه بود، معترضان با سردادن شعار «حکومت بچه‌کش نمی‌خوایم‌ نمی‌خوایم»، کشتار کودکان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

شهر مهاباد، از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی، نیز شامگاه دوشنبه پنجم دی ماه بار دیگر شاهد اعتراضات خیابانی جمعی از مردم بود. معترضان با برپا کردن آتش، برخی از خیابان‌های این شهر را بستند و به سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی پرداختند.

گزارش زیر را بخوانید:

۰۳:۲۶ ۶.۱۰.۱۴۰۱

۰۳:۲۶ ۶.۱۰.۱۴۰۱

نماینده ارشد پارلمان بریتانیا از شهروندان کشورش خواست فورا ایران را ترک کنند

رئیس کمیته روابط خارجی در مجلس عوام بریتانیا روز دوشنبه پنجم دی از همه بریتانیایی‌ها، شامل دو تابعیتی‌ها در ایران خواست که هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند و هشدار داد که ممکن است جمهوری اسلامی آنها را به «گروگان» بگیرد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، آلیشیا کرن با ابراز نگرانی «عمیق» از وضعیت شهروندان بریتانیایی‌ در ایران، از جمله دو تابعیتی‌ها، گفت که حکومت جمهوری اسلامی «بارها افراد با تابعیت دوگانه را بازداشت و از آن‌ها به عنوان مهره بازی شطرنج خود استفاده کرده است».

به گفته این مقام ارشد پارلمان بریتانیا، کارنامه جمهوری اسلامی ایران گویای «گروگان‌گیری دولتی در ابعاد وسیع» است.

خانم کرن افزود که بریتانیایی‌ها و دو تابعیتی‌ها باید «صد در صد» ایران را ترک کنند. او خواهان آن شد که اصولا هر شهروند غربی که فعلا در ایران است، از «امن‌ترین راه» این کشور را ترک کند.

هشدار خانم الیشیا کرن یک روز پس از آن داده شد که سپاه پاسداران مدعی شد هفت تن از اعضای «یک شبکه سازمان‌یافته» را در استان کرمان دستگیر کرده که از انگلستان هدایت می‌شدند. سپاه پاسداران در اطلاعیه خود از این گروه به عنوان «زاگرس» نام برده و آن را به اعتراضات اخیر در کشور ربط داده است.

شمار زیادی از کشورهای اروپایی در دوره اعتراضات جاری ایران، از شهروندان خود خواسته بودند از سفر به ایران خودداری کنند یا ایران را ترک کنند اما به نظر می‌رسد که اظهارات رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا جدی‌ترین هشدار نسبت به امنیت تمامی اتباع کشورهای غربی ایران باشد که فعلا در ایران هستند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه تهران، روز دوشنبه و پیش از سخنان خانم کرن، با اشاره به برخی دولت‌های غربی که از مطالبات معترضین ایران حمایت کرده و تحریم‌هایی علیه مهره‌های سرکوب‌گر جمهوری اسلامی برقرار کرده‌اند، گفت این دولت‌ها از روی «اشتباه محاسباتی» «روی اسب بازنده شرط بسته‌اند».

۰۲:۱۴ ۶.۱۰.۱۴۰۱

۰۰:۲۸ ۶.۱۰.۱۴۰۱

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، روز دوشنبه پنجم دی در گزارش سالانه خود از نقض حقوق بنیادین مردم ایران اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ۵۶۵ تن شامل ۱۱ زن و ۵ کودک‌-مجرم را اعدام کرده است.

بر اساس این گزارش ۶۳ صفحه‌ای که روز دوشنبه پنجم دی‌ماه در پایگاه خبری هرانا منتشر شد، اجرای حکم اعدام ۸۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است و صدور این حکم با رشد ۸ درصدی همراه بوده است.

با تایید دیوان عالی جمهوری اسلامی، ماه گذشته دو جوان ۲۳ ساله از میان هزاران معترض بازداشت شده، به پای چوبه دار برده شدند. مورد اعدام مجیدرضا رهنورد در مشهد در ملا عام و در حالی که خانواده خود او از این امر باخبر نبود، انجام شد.

۲۳:۰۹ ۵.۱۰.۱۴۰۱

ماسک: نزدیک به ۱۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال است

ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس، روز دوشنبه پنجم دی‌ماه در پاسخ به یک کاربر توییتر نوشت که حدود ۱۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شده است.

این خبر را آقای ماسک زمانی اعلام کرده است که در روزهای اخیر، گزارش‌هایی مبنی بر انتقال فناوری استارلینک به ایران به شکل قاچاق، منتشر شده بود.

روز دوم دی‌ماه، روزنامه «وال استریت جورنال» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که از ابتدای اعتراضات سراسری در ایران، حدود ۲۰۰ ترمینال ارتباط ماهواره‌ای اینترنتی استارلینک به ایران قاچاق شده است.

۲۲:۴۰ ۵.۱۰.۱۴۰۱

آزادی «موقت» آیدا راستی، شهروند بهایی، از زندان قرچک

آیدا راستی قلاتی، شهروند بهایی ۲۸ ساله ساکن تهران، پس از سه ماه بازداشت و بلاتکلیفی از زندان قرچک آزاد شد.

پایگاه حقوق بشری هرانا شامگاه دوشنبه پنجم دی گزارش داد که خانم راستی با قرار وثیقه‌ ۶۰۰ میلیون تومانی و به‌طور موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است.

هنوز از اتهام‌های این شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست.

آیدا راستی از ۶ مهر تا نیمه آذر در بند ۲۰۹ زندان اوین (تحت نظارت وزارت اطلاعات) در بازداشت بود و سپس به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

۲۱:۵۸ ۵.۱۰.۱۴۰۱

آمریکا خواهان آزادی «بی‌قید و شرط» معترضان در ایران شد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه پنجم دی‌ماه با اشاره به تداوم مبارزه «زنان شجاع» ایران، خواهان «آزادی بی‌‌قید و شرط» تمام معترضانی شد که «به دلیل حق استفاده مسالمت‌جویانه از آزادی‌هایشان» به‌دست جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی شده‌اند.

ند پرایس در توییتی نوشت: «جامعه جهانی در حمایت از زنان شجاع ایرانی، جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اخراج کرد.»

اشاره ند پرایس به ابتکار دولت جو بایدن بود که باعث شد در فرآیند یک رای‌گیری کم‌سابقه، جمهوری اسلامی ایران روز ۲۳ آذر از عضویت در مقام زن در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد حذف شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییت روز دوشنبه خود افزود که مبارزه زنان ایران برای احقاق حقوق خود ادامه دارد.

۲۱:۳۶ ۵.۱۰.۱۴۰۱

تجمع شبانه معترضان در چهلم حامد ملایی در هرمزگان

ویدئویی از تجمع شبانه شرکت کنندگان در مراسم چهلم حامد ملایی در شهر دشتی هرمزگان منتشر شده است که در آن شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و فریاد «آزادی آزادی» شنیده می‌شود.

روز دوشنبه، مردم معترض در مراسم چهلم کشته‌شدگان از ایذه تا سنندج و دشتی هرمزگان یک‌صدا شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

۲۰:۱۷ ۵.۱۰.۱۴۰۱

رسانه‌های حکومتی: همسر علی دایی به‌خاطر دعوت به اعتصاب ممنوع‌الخروج بوده است

مرکز رسانه قوه‌قضاییه علت بازگرداندن همسر و فرزند علی دایی را «همراهی با اغتشاشگران و دعوت به اعتصاب» اعلام کرد.

مقام‌ها و رسانه‌های وابسته به حکومت جمهوری اسلامی از معترضان به عنوان «اغتشاشگر» نام می‌برند.

مرکز رسانه قوه قضاییه غروب دوشنبه پنجم دی‌ماه اعلام کرد که «همسر علی دایی متعهد شده بود قبل از قصد خروج از کشور نهادهای ذی‌ربط را از تصمیم خود مطلع کند».

در آستانه اعتصابات سه‌روزه نیمه آذرماه امسال، گالری جواهرات نور در تهران متعلق به علی دایی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران، و همسرش مونا فرخ‌آذری اعلام کرده بود که روزهای ۱۴، ۱۵، و ۱۶ آذر ماه تعطیل است.

اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضاییه ساعتی پس از آن منتشر شد که رسانه‌‌های حکومتی ایران بعد از ظهر دوشنبه از بازگرداندن هواپیمای حامل همسر و فرزند علی دایی از دوبی و پیاده کردن آن‌ها در فرودگاه کیش توسط ماموران امنیتی به دلیل «ممنوع‌الخروج» بودن خبر دادند.

ب

بیشتر

XS
SM
MD
LG