لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۵:۲۰ ۷.۱۰.۱۴۰۱

۰۴:۱۸ ۷.۱۰.۱۴۰۱

هشدار نماینده ویژه آمریکا نسبت به خطر اعدام ده‌ها تن از معترضان در ایران

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، نسبت به خطر اعدام شماری از معترضان در ایران و اخذ اعتراف از آنها تحت شکنجه هشدار داد.

آقای مالی روز سه‌شنبه ۶ دی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «ده‌ها تن از ایرانیان به خاطر شرکت در اعتراضات با خطر اعدام مواجه هستند.»

وی افزود: «گزارش‌های بسیاری درباره شکنجه و اعتراف اجباری [معترضانی] وجود دارد که در دادگاه‌های انقلاب به جرایم مربوط امنیت ملی متهم شده‌اند، حال آن که این دادگاه‌ها به آنها اجازه انتخاب وکیل نمی‌دهد.»

این دیپلمات توییت خود را با هشتگی در دفاع از حقوق بشر (#StandUp4HumanRights) به پایان برده است.

۰۳:۱۲ ۷.۱۰.۱۴۰۱

سازمان حقوق‌بشر ایران: خطر اعدام دست‌کم ۱۰۰ تن از معترضان

سازمان حقوق‌بشر ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که دست‌کم ۱۰۰ تن از معترضان بازداشت‌شده در خطر صدور یا اجاری احکام اعدام قرار دارند.

این سازمان از جمله از منوچهر مهمان‌نواز، محمد قبادلو، ماهان صدرات، محمد بروغنی، سهند نور محمدزاده، سعید شیرازی و محمدمهدی کرمی نام برده است.

سازمان حقوق بشر ایران با استقبال از همراهی افکار عمومی دنیا و اقدام سیاستمداران بین‌المللی برای تقبل کفالت سیاسی معترضان زندانی، بر لزوم افزایش هزینه سیاسی اعدام‌ها برای جمهوری‌اسلامی و نجات جان بازداشت‌شدگان تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، از شروع اعتراضات سراسری تاکنون دست‌کم ۴۷۶ شهروند، از جمله ۶۴ کودک و ۳۴ زن، کشته شده‌اند.

۰۲:۱۱ ۷.۱۰.۱۴۰۱

ایتالیا سفیر ایران را در واکنش به سرکوب اعتراضات احضار کرد

وزارت خارجه ایتالیا روز سه‌شنبه ۶ دی ماه اعلام کرد که آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه این کشور، سفیر ایران را در اعتراض به واکنش «غیرقابل قبول» جمهوی اسلامی به اعتراضات در ایران احضار کرده است.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای گفت که محمدرضا صبوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم، برای انجام یک دیدار در روز چهارشنبه فراخوانده شده است.

آنتونیو تاجانی پیش از این سرکوب اعتراضات در ایران را محکوم کرده و آن را «غیرقابل قبول» و «ننگین» خوانده بود. وزیر خارجه ایتالیا همچنین تاکید کرده بود که از مبارزات زنان در ایران دفاع می‌کند.

وی با این حال به تازگی در اظهاراتی خاطرنشان ساخت که دولت جورجیا ملونی، نخست وزیر جدید ایتالیا، قصد دارد که راه را برای دیپلماسی با تهران، به‌ویژه بر سر برنامه هسته‌ای آن باز بگذارد.

ایران از روز ۲۶ شهریور در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده که با سرکوب خشونت‌بار نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مواجه شده است.

سازمان حقوق‌بشر ایران، مستقر در اسلو، اعلام کرده که دست‌کم ۱۰۰ تن از معترضان بازداشت‌شده در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

مقامات ایران قدرت‌های خارجی از جمله ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی را مسئول این اعتراضات می‌دانند، اتهامی که غرب آن را رد کرده است و فرافکنی می‌داند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده در این مدت تحریم‌های حقوق بشری متعددی علیه مقامات و نهادهای مسئول در سرکوب معترضان در ایران اعمال کرده‌اند که شامل مقامات قضایی و نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی می‌شود.

۰۱:۱۸ ۷.۱۰.۱۴۰۱

هجوم نیروهای امنیتی به مراسم چهلم آیلار حقی در تبریز

گزارش‌ها حاکی است که پس از برگزاری مراسم چهلمین روز کشته شدن آیلار حقی در وادی رحمت تبریز، نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری‌اسلامی پس از حمله به شرکت‌کنندگان، تعدادی از آنان، از جمله پدر و مادر این معترض کشته شده را بازداشت کردند.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران، آداپ، گفت که سعید محمودی و ابراهیم مهاجر از دیگر بازداشت‌شدگان در این مراسم بودند.

بر اساس این گزارش، تاکنون هیچ یک از بازداشت‌شدگان آزاد نشده‌اند.

آیلار حقی، دانشجوی سال چهارم پزشکی دانشگاه آزاد تبریز بود که روز ۲۵ آبان ماه در این شهر جان باخت.

نیروی انتظامی علت جان باختن آیلار حقی، یکی از معترضان در تبریز، را سقوط در محل گودبرداری اعلام کرد، اما یکی از اقوام نزدیک این دانشجو به رادیو فردا گفت که او در اعتراضات و با شلیک مستقیم گلوله از پشت سرش کشته شد.

۲۱:۱۱ ۶.۱۰.۱۴۰۱

درخواست ده‌ها فعال سیاسی و مدنی داخل و خارج از ایران برای آزادی زندانیان سیاسی

بیش از ۲۷۰ فعال کارگری، صنفی، سیاسی و هنری در داخل و خارج از ایران در بیانیه‌ای با انتقاد از «موج گسترده‌ سرکوب، بازداشت و کشتار معترضان سیاسی توسط حکومت»، خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

این فعالان سیاسی و مدنی، تشدید برخوردهای امنیتی و قضایی با معترضان را مرتبط با «تلاش جمهوری‌اسلامی برای پنهان کردن هراسش از جنبش مردم» توصیف کرده‌اند.

در این بیانیه بر لزوم پایان سرکوب، بازداشت و قتل‌های حکومتی و نیز آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی تأکید شده است.

از امضاکنندگان بیانیه، حسین پرهیزگار، ناصر زرافشان، اکبر معصوم‌بیگی، خدیجه مقدم، نعمت آزرم، عالیه اقدام‌دوست، اعظم بهرامی، علیرضا بهنام، سعید تبریزی، حسن حسام و نسیم خاکسار هستند.

سیما رادمنش، احمد زاهدی‌لنگرودی، عباس سماکار، پیمان شجیراتی، حماد شیبانی، هاله صفرزاده، راحله طارانی، جعفر عظیم‌زاده، رضا علامه‌زاده، شادیار عمرانی، پرستو فروهر، فواد کیخسروی، پروین محمدی، جوانمیر مرادی و آیت نیافر نیز از دیگر امضاکنندگان بیانیه هستند.

۱۹:۰۴ ۶.۱۰.۱۴۰۱

حضور معترضان در مراسم چهلم سه تن از قربانیان اعتراض‌ها در مهاباد

مراسم چهلم ۳ تن از کشته‌شدگان اعتراضات در مهاباد روز سه‌شنبه ششم دی برگزار شد و معترضان با حضور در این مراسم شعارهایی سر دادند. آزاد حسین‌پور، کمال احمدپوری، و محمد احمدی گاگش سه معترضی بودند که مراسم چهلم آنها در روز سه‌شنبه برگزار شد.

۱۸:۵۸ ۶.۱۰.۱۴۰۱

توضیحات سخنگوی هواپیمایی ماهان در مورد بازگرداندن هواپیمای حامل خانواده دایی

سخنگوی شرکت هواپیمایی ماهان می‌گوید بازگرداندن هواپیمای حامل همسر و دختر علی دایی، فوتبالیست سرشناس ایرانی، به دستور شورای امنیت و با حکم قضایی صورت گرفته است.

پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به مقصد دوبی، صبح روز دوشنبه پیش از رسیدن به مقصد خود، در کیش به زمین نشست و مأموران امنیتی جمهوری اسلامی مونا فرخ‌آذری و نورا دایی، همسر و دختر آقای دایی، را که از سرنشینان این پرواز بودند، پیاده کردند.

روز دوشنبه اطلاعیه‌ای منتسب به مرکز اطلاع‌رسانی دستگاه قضایی منتشر شد که در آن علت بازگرداندن همسر و فرزند علی دایی «همراهی با اغتشاشگران و دعوت به اعتصاب» اعلام شده بود. این اطلاعیه بعدتر در روز سه‌شنبه در خبرگزاری میزان تکذیب شد.

ماهان به عنوان شرکتی که با سپاه پاسداران همکاری می‌کند شناخته می‌شود و به دلیل این همکاری در نقل و انتقال نیرو و تسلیحات به کشورهای دیگر، تحت تحریم ایالات متحده است، اما سخنگوی ماهان به رویداد۲۴ گفته است که هر یک از شرکت‌های دیگر ایرانی هم باید حکم قضایی در این باره را اجرا می‌کردند.

رویداد۲۴ البته یادآور شده که مستقلاً نمی‌تواند اظهارات سخنگوی هواپیمایی ماهان را تأیید کند.

۱۵:۴۵ ۶.۱۰.۱۴۰۱

مقامات در زندان از سعید مدنی مشورت خواسته‌اند

روزنامه شرق در شماره روز یک‌شنبه، چهارم دی‌ماه، خبر داد که مقامات «یک وزارتخانه» در زمان بازداشت سعید مدنی در زندان از او درباره وقایع جاری در کشور مشورت خواسته‌اند.

این خبر یک روز پس از آن منتشر شد که دادگاه انقلاب تهران سعید مدنی،‌ فعال سیاسی، نویسنده و پژوهشگر برجسته مسائل اجتماعی، را به ۹ سال زندان محکوم کرد.

شرق در این باره به نقل از محمود بهزادی راد، وکیل آقای مدنی، نوشت: «سعید مدنی در زمان بازداشتش تاکنون سه بار محل مشورت ضابطان و مدیران بلند‌پایه یک وزارتخانه برای کنترل خشونت قرار گرفته است.»

به گفته این وکیل، افراد مورد نظر که به نام‌شان اشاره نشده «سه بار در بازداشت به دیدار مدنی رفتند و از او درباره خشونت‌های موجود در جامعه چاره‌جویی کردند».

پاسخ سعید مدنی به پرسش آنها چنین بوده است: «ابتدا باید خشونت دولتی متوقف شود و برای معترضان حقی در نظر گرفته شود.»

۱۵:۴۵ ۶.۱۰.۱۴۰۱

ژولیت بینوش، بازیگر سرشناس فرانسوی، در پیامی اینستاگرامی همراه با انتشار عکسی از ترانه علیدوستی،‌ بازیگر ایرانی، از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرد.

ترانه علیدوستی به دنبال انتشار تصاویر خود بدون حجاب اجباری و اعتراض به اعدام معترضان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

ژولیت بینوش در کنار تصویری از ترانه علیدوستی نوشت: «به یاد تمام هنرمندان ایرانی، زنان و مردان زندانی و افراد تحت ستم در ایران. شرم بر اعدام‌های حکومت ایران، شرم بر سنگدلی و بی‌وجدانی، شرم باد. ایران در حال زایش دورانی تازه است و بازگشتی وجود ندارد. نیروی ننگین هرگز پیروز نخواهد شد، هوش و دانش پیروز خواهد شد، و ایران پر از انسان‌های باهوش و تحصیل‌کرده و فوق‌العاده شجاع است. ما شما را می‌بینیم. از مبارزه شما آگاهیم. شما را فراموش نمی‌کنیم.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG