لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

زلنسکی کاربرد پهپاد ایرانی توسط روسیه را نشانه «ورشکستگی نظامی» مسکو دانست


ولودیمیر زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی

در حالی که وزیر دفاع اِستونی جزئیاتی از کاهش شدید در زرادخانه روسیه بیان کرده، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، گفت به‌کارگیری پهپادهای ایرانی توسط روسیه برای حمله به اوکراین نشانه «ورشکستگی نظامی و سیاسی» نیروهای مسکو است.

مقام‌های کی‌یف اعلام کرده‌اند که روسیه در روزهای اخیر به ‌طور گسترده از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین استفاده کرده‌ است.

روز دوشنبه، وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ارتش این کشور «در ۱۳ ساعت گذشته ۳۷ فروند پهپاد شاهد ۱۳۶ ساخت ایران و سه موشک کروز» شلیک شده از سوی نیروهای روسیه را سرنگون کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، ایران در توافقی که به تازگی در مسکو امضا کرده، متعهد شده پهپادهای بیشتر و موشک‌های زمین به زمین به روسیه ارسال کند.

آقای زلنسکی در سخنرانی روز سه‌شنبه خود که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «باید به یاد داشته باشیم که حقیقت درخواست مسکو از ایران برای چنین کمکی، به رسمیت شناختن ورشکستگی نظامی و سیاسی روسیه از سوی خود این کشور است.»

او ادامه داد: «آنان (روس‌ها) دهه‌ها میلیاردها دلار برای مجتمع نظامی-صنعتی خود خرج کردند و در نهایت برای خرید پهپادها و موشک‌های ساده در مقابل تهران سر تعظیم فرود آورده‌اند.»

رئیس ‌جمهور اوکراین تاکید کرد که چنین کمکی «به هر حال، از نظر استراتژیک» به روسیه کمکی نخواهد کرد و «این فقط بیشتر به جهان ثابت می‌کند که روسیه در مسیر شکست قرار دارد و سعی دارد شخص دیگری را به همکاری در ترور بکشاند.»

زلنسکی بار دیگر به مقاومت اوکراین در ۲۳۷ روز تهاجم روسیه اشاره کرد و گفت: «ما می‌توانیم برای هر تهدیدی پاسخی پیدا کنیم، اگر با هم عمل کنیم، همه اوکراینی‌ها و مردم جهان آزاد.»

جمهوری اسلامی ارسال تسلیحات برای به‌کارگیری در تهاجم روسیه در اوکراین را تکذیب کرده و کرملین نیز از به‌کارگیری پهپادهای ایرانی از سوی ارتش روسیه ادعای بی‌اطلاعی کرده است.

رئیس‌ جمهور اوکراین همچنین از استونی برای تصمیم اخیر پارلمانش در به رسمیت شناختن روسیه به عنوان یک کشور حامی تروریسم قدردانی کرد.

همزمان با این اظهارات زلنسکی، هانو پکور، وزیر دفاع استونی، با تاکید بر ادامه فشار بر مسکو اعلام کرد که روسیه دست‌کم به دو سال زمان برای بازسازی نیروهای مسلح خود در سطح قبل از تهاجم علیه اوکراین نیاز خواهد داشت.

این مقام استونی در سفر به واشینگتن، یک درگیری طولانی میان روسیه و اوکراین را پیش‌بینی کرد و از غرب خواست تا زمانی که به پیروزی برای «جهان آزاد» دست نیابد، از اوکراینی‌ها حمایت کند.

وزیر دفاع استونی گفت متوجه شده که زرادخانه روسیه به حدی کاهش یافته که نیروهای روسیه از موشک‌های سیستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ به عنوان موشک‌های معمولی استفاده می‌کند و برخی از گلوله‌های روسی حتی قبل از رسیدن به هدف خود به دلیل قدیمی بودن منفجر می‌شود.

او تاکید کرد تحریم‌های غرب علیه روسیه، به ویژه بر تولید هواپیما و نگهداری هلی‌کوپترهای این کشور نیز تاثیرگذاشته است.

این اظهارات در حالی است که به تازگی یک هواپیمای نظامی روسیه در یک منطقه مسکونی در جنوب غربی این کشور سقوط کرد و دست‌کم جان ۱۳ نفر را گرفت.

XS
SM
MD
LG