لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

اختصاصی رادیوفردا: جزئیات تحریم احتمالی اروپا علیه ایران در ارتباط با ارسال پهپاد به روسیه


تصویری از پهپاد ایرانی بر فراز کی‌یف در روز دوشنبه
تصویری از پهپاد ایرانی بر فراز کی‌یف در روز دوشنبه

با افزایش نگرانی‌ کشورهای غربی در زمینه استفاده از پهپادهای ساخت ایران در تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا در صدد بررسی اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران است، تحریم‌هایی که رادیوفردا به پیش‌‌نویس آن دست یافته است.

بنا بر متن اولیه این تحریم‌ها که رادیوفردا نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده، سه فرد و یک نهاد ایرانی، در صورت تایید، در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند.

بر اساس این متن، محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، و صنایع هوایی شاهد از جمله افراد و نهادهایی هستند که احتمالا به فهرست‌ تحریم‌های اتحادیه اروپا افزوده می‌شوند.

در پیش‌نویس این متن تحریمی، حکومت جمهوری اسلامی ایران متهم شده که به روسیه در «تهاجم غیرقابل توجیه» این کشور علیه اوکراین کمک نظامی می‌کند.

جمهوری اسلامی بارها این اتهام را رد کرده و کرملین نیز روز سه‌شنبه درباره کاربرد پهپادهای ساخت ایران از سوی ارتش روسیه اظهار بی‌اطلاعی کرد.

این در حالی است که واشینگتن پست و خبرگزاری رویترز در روزهای اخیر از یک توافق جدید میان مسکو و تهران برای ارسال پهپادهای بیشتر و همچنین موشک‌های زمین به زمین از ایران به روسیه خبر داده‌اند.

به عقیده برخی تحلیلگران، اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه فقط «لفاظی» و «بازی با کلمات» است، زیرا تهران همکاری تسلیحاتی با مسکو را تایید کرده، اما بارها تکرار کرده است که پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین صادر نکرده است.

در حالی که اوکراین خواستار واکنش کشورهای غربی به این اقدام ایران شده، قرار است موضوع ارسال تسلیحات از ایران به روسیه روز چهارشنبه در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی شود.

پیشتر دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که آمریکا، بریتانیا و فرانسه معتقدند ارسال این تسلیحات نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و از شورای امنیت خواهند خواست تا اعضا را در مورد این موضوع مطلع کند.

نمایندگی اوکراین نیز در نامه‌ای از کارشناسان سازمان ملل دعوت کرده است تا از پهپادهای «سرنگون‌شده ایرانی» که توسط روسیه برای حمله به اهداف اوکراینی استفاده می‌شوند، بازدید کنند.

به گفته مقامات کی‌یف، روسیه روز دوشنبه ۴۲ پهپاد مدل شاهد را به شهرهای اوکراین پرتاب کرد، اما پدافند هوایی این کشور توانست اغلب آنها را سرنگون کند.

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، در تازه‌ترین اظهارنظرش در این باره گفت به‌کارگیری پهپادهای ایرانی توسط روسیه برای حمله به اوکراین نشانه «ورشکستگی نظامی و سیاسی» نیروهای مسکو است.

همزمان روز چهارشنبه خبر رسید که اوکراین شب گذشته دست‌کم ده پهپاد ایرانی دیگر را در منطقه میکولایِف ردیابی و منهدم کرده است.

XS
SM
MD
LG