لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از کمبود سرم در ۳۰ استان ایران خبر داد


حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی از کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک به ویژه برای کودکان در ۳۰ استان ایران خبر داده است.

آقای شهریاری روز شنبه ۳۰ مهر گفته است این کمبود در حالی است که «در حال حاضر کودکان و افراد مسن در معرض آنفلوآنزا و سرماخوردگی قرار دارند و این بیماری‌ها در حال افزایش است.»

این اولین بار نیست که موضوع کمبود سرم در ایران مطرح می‌شود و در سال‌های اخیر و همزمان با موج‌های پی در پی شیوع کرونا، مقام‌های دولتی و صنفی از کمبود سرم در ایران خبر داده بودند.

علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان در ایران اواخر شهریور، از «سهمیه‌بندی» سِرُم در داروخانه‌های کشور به دلیل کمبود آن خبر داد.

همچنین محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سابق سازمان نظام پزشکی، در توئیتی ضمن انتقاد از کمبود سرم و سهمیه‌بندی آن در بیشتر بیمارستان‌ها گفته بود: «حتی برای بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند، سرم وجود ندارد.»

شهریاری نیز درباره تداوم کمبود دارو در ایران گفت این موضوع «بارها در جلسات ستاد مبارزه با کرونا» و همچنین کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شده، اما هنوز کمبود جدی دارو برطرف نشده است.

نماینده زاهدان در مجلس، «قوانین بانکی و گمرکی، شرکت‌های بیمه‌ای، کمبود مواد اولیه، طلب شرکت‌های تولید دارو، افزایش هزینه حمل‌ونقل و تعرفه‌های بازرگانی» را از دلایل مؤثر کمبودهای دارویی و سرم در ایران دانست.

عدم تلاش دولت برای رفع کمبود دارو به ویژه کمبود سرم در حالی است که در جریان مراسم حکومتی راهپیمایی اربعین، مقام‌های جمهوری اسلامی از اختصاص منابع برای خرید ۲ میلیون بطری سرم برای زائران ایرانی اربعین خبر دادند.

XS
SM
MD
LG