لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

صدها نویسنده و هنرمند جهان خواستار تحریم جمهوری اسلامی در عرصه‌های فرهنگی شدند


جمهوری اسلامی در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت غایب بود
جمهوری اسلامی در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت غایب بود

بیش از پانصد نویسنده، هنرمند، دانشگاهی و فعال فرهنگی در رشته‌های مختلف از سراسر دنیا با امضای بیانیه‌ای خواستار تحریم جمهوری اسلامی در عرصه‌های هنری، فرهنگی و دانشگاهی جهان شدند.

این هنرمندان و نویسندگان با محکوم کردن شدید سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردم ایران از سوی جمهوری اسلامی، اقدامات حکومت ایران را «جنایت علیه بشریت» خواندند و خواستار محاکمه عاملان سرکوب در دادگاه‌های بین‌المللی شدند.

در این بیانیه که همچنان به تعداد امضاکنندگان آن اضافه می‌شود، نویسندگان و هنرمندان با ادای احترام به اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، این اعتراضات را نشانگر «میل مردم ایران برای تجدید قرارداد اجتماعی ملت» دانسته‌اند و «بدون هیچ قید و شرط» از آن حمایت کرده‌اند.

در بیانیه آمده است: «ما می‌دانیم که قتل اخیر یک اتفاق تنها نیست. در طول ۴۴ سال گذشته، حکومت اسلامی به انواع بی‌عدالتی‌های اجتماعی و فرهنگی متوسل شده است، از جمله ظلم به اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی و همچنین زن‌ستیزی، همجنسگراهراسی و بیگانه‌هراسی که برای آنها قانون هم گذاشته است.»

سیندی شرمن، جودیت باتلر، کارا واکر، اورهان پاموک، هانس هاکه، هلن سیکسو، جنان العانی، مارینا آبراموویچ و یانیس واروفاکیس از جمله هنرمندان و نویسندگان سرشناسی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه همچنین جامعه بین‌المللی هنرمندان، نویسندگان و دانشگاهیان را به اقدام علیه جمهوری اسلامی فراخواندند و خود نیز تعهد دادند که نهایت تلاش‌شان را در چندین مورد علیه حکومت ایران انجام دهند.

«تحریم موسسات دولتی جمهوری اسلامی و نهادهای پوششی آنها و ممانعت از حضور در عرصه‌های بین‌المللی هنری، فرهنگی و آموزشی» و «مقابله با ستایشگران رژیم که از گفتمان‌های ضدامپریالیستی در غرب یا سایر نقاط جهان سوءاستفاده می‌کنند تا توجه را از خشونت مستند دولتی که علیه مردم ایران صورت می‌گیرد، منحرف کنند»، از جمله این موارد است.

همچنین امضاکنندگان بیانیه تعهد دادند «از همتایان و همکاران خود که در مقابل جنایات و نقض حقوق بشر در ایران ایستاده‌اند، با استفاده از اهرم‌ها و توانمندی‌های فکری و فرهنگی خود» حمایت کنند.

آنان خواستار «ایجاد شبکه‌های حمایتی» برای مخالفان جمهوری اسلامی و همچنین کسانی شدند که مورد ارعاب یا در معرض خطر آسیب از سوی جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند.

«افزایش آگاهی در مورد جنایات علیه بشریتی که جمهوری اسلامی در ایران انجام می‌دهد» نیز از دیگر تعهدات ذکر شده در این بیانیه است.

این بیانیه همچنین به یک بیانیه دیگر اشاره کرده که از سوی جامعه‌ هنری ایران در پشتیبانی از دانشجویان هنر صادر شد و نزدیک به شش هزار امضاکننده دارد.

اعتراضات جاری در ایران که در واکنش به جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد آغاز شد، موجی از حمایت هنرمندان جهان از مردم معترض ایران را به دنبال داشته که به صورت فردی یا گروهی ابراز شده است.

در مهرماه، ژولیت بینوش، هنرپیشه معروف فرانسوی، به همراه ده‌ها هنرپیشه و خواننده سرشناس هم‌وطنش با انتشار ویدئویی از قیچی کردن موهای خود، با مردم ایران ابراز همبستگی کردند.

علاوه بر این، گروه‌های مختلف نویسندگان و هنرمندان ایرانی نیز با انتشار بیانیه‌هایی از با مردم ابراز همبستگی کرده‌اند.

چندی پیش، ۲۵۰ مترجم ایرانی که در میان آنها نام‌ مترجمان باسابقه هم به چشم می‌خورد، با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از اعتراضات ایران، از تلاش خود برای شکستن سد سانسور خبر دادند.

همچین بیش از ۶۰ شاعر و نویسنده ایرانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که «تا زمان شکسته‌ شدن سد سانسور و آزاد شدن ادبیات از بند آن»، آثار ادبی خود را بدون سانسور منتشر می‌کنند.

انجمن فیلم کوتاه ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای، با بیان این‌که کشته‌ شدن کیان پیرفلک و ده‌ها کودک و نوجوان حجت را بر آنان تمام کرده، اعلام کرد: «از این پس در واقعیت زندگی و کار خواهیم کرد و جایی خواهیم ایستاد که مردم عزیز ایران ایستاده‌اند.»

همچنین انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران روز یک‌شنبه ۱۳ آذر با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی به‌ دلیل «انکار مطالبات مردم» خبر داد که تمام فعالیت‌های این انجمن به حالت تعلیق در آمده است.

XS
SM
MD
LG