لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

رصدخانه مهاجرت ایران: به‌دلیل وضعیت اینترنت، موج مهاجرت شرکت‌ها شکل گرفته است


مدیر رصدخانه ملی مهاجرت ایران می‌گوید به‌دلیل وضعیت اینترنت در ایران میل مهاجرت افزایش یافته اما به‌دلیل محدودیت‌های مهاجرت به اروپا، «مقاصد جدیدی چون ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس شکل گرفته که قسمتی از بار مهاجرتی ایران دارد در آن‌جا تخلیه می‌شود».

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت، روز دوشنبه سوم بهمن در گفت‌وگو با وب‌سایت «انتخاب» گفت: «یکی از دلایل مهاجرت شرکت‌ها به مسائل زیرساختی که اخیراً هم پررنگ شده مربوط می‌شود، از جمله شرایط ناپایدار اینترنتی و ارتباطی که منجر به آسیب‌دیدن بسیاری از کسب‌وکارها شده است.»

این در حالی است که به‌گفته آقای صلواتی، موضوع اینترنت در خیلی از کشورها «امری پیش‌پاافتاده و ابتدایی‌ترین زیرساخت ارتباطی است و برای همین مهاجرت گروهی یک تیر و چند نشان می‌شود».

جمهوری اسلامی از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی» از ۲۶ شهریور تاکنون علاوه بر مسدودکردن همه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی، دسترسی کاربران به فیلترشکن‌ها برای استفاده از اینترنت را نیز بسیار محدود کرده و در برخی روزها و برخی نقاط که کانون اعتراضات تلقی می‌شود اینترنت به‌کلی قطع شده است.

مدیر رصدخانه مهاجرت با اشاره به این‌که آمار رسمی از «موج مهاجرت استارتاپ‌ها» وجود ندارد، در عین حال تأکید کرد که «این موج هست و شواهد مستدلی هم موجود است که این اتفاق دارد می‌افتد».

مهاجرت شرکت‌های استارتاپی به مقاصدی چون ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس در حالی شکل گرفته که به‌گفته آقای صلواتی، در چند سال گذشته بحث نوآوری و فناوری در ایران بسیار مطرح بوده و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی هم انجام گرفته، اما در زمان نزدیک‌شدن به بهره‌برداری، «مسئله مهاجرت این افراد دارد رخ می‌دهد و شرکت‌ها هم از این فرصت استفاده می‌کنند».

آن‌چه مدیر رصدخانه ملی مهاجرت می‌گوید با گزارشی که این مرکز در سالنامه مهاجرت در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده بود، همخوانی دارد.

آمارهای جدید منتشرشده در سالنامه مهاجرت ایران در سال ۱۴۰۱ که ۲۹ آذرماه منتشر شد، نشان می‌دهد رکورد مهاجرت از ایران بار دیگر شکسته شده و مهاجرت کسب‌‌وکارها و استارتاپ‌ها از کشور شتاب گرفته است.

در آن زمان مدیر رصدخانه مهاجرت همچنین گفته بود: «در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ به‌‌طور متوسط سالانه حدود ۸۶ هزار ویزا یا اجازه اقامت غیرتوریستی برای ایرانیان در اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا، ترکیه و... صادر شده است.»

در بیش از چهار ماه گذشته، در نتیجه فیلترینگ گسترده در راستای سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی»، کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

با این حال مدیر رصدخانه مهاجرت می‌گوید اثر اعتراضات بر موضوع مهاجرت به‌شکل پناهندگی نیز «در شش ماه تا یک سال آینده» معلوم می‌شود و «قطعاً اتفاقاتی که اخیرا رخ داده، اعتراضات و فضایی که شکل می‌گیرد، حتماً اثرش را در سال آینده خواهد گذاشت».

XS
SM
MD
LG