لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

تکذیب هر گونه برنامه برای افزایش قیمت بنزین؛ جهش ۲۰ درصدی در مصرف


همزمان با افزایش چشمگیر در مصرف بنزین در روزهای آغازین سال و در پی برخاستن زمزمه‌هایی از افزایش قیمت این کالا، یک نماینده مجلس وجود هر گونه برنامه «در دولت و مجلس» برای افزایش قیمت را رد کرد.

در حالی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر از جهش ۲۰ درصدی در مصرف بنزین در این روزهای آغاز سال نسبت به سال گذشته می‌دهد، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، هفتم فروردین‌ماه، تاکید کرد: «نه در دولت و نه در مجلس بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ صورت نگرفته است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان در مجلس، روز دوشنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد. اگر دولت می خواست قیمت بنزین را افزایش دهد در لایحه بودجه آورده می‌شد و منابع حاصل از آن را برای هزینه بودجه ۱۴۰۲ می‌آورد. در کمیسیون انرژی مجلس نیز هیچ بحثی در این خصوص مطرح نشده و دولت هم چنین موضوعی را مطرح نکرده است‌.»

این نماینده مجلس در ادامه رسانه‌ها را متهم کرد که «با طرح احتمال افزایش قیمت بنزین می‌خواهند تنش درست کنند».

او در حالی طرح موضوع افزایش قیمت بنزین را به برخی رسا‌نه‌ها نسبت داده که ابتدا اسدالله بادامچیان، عضو حزب موتلفه، در این باره اظهار نظر کرد: «وقتی که در کشور ما قیمت هر لیتر بنزین سه هزار تومان و در کشورهای همسایه از ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان است، هر چه قدر ممانعت کنیم، قاچاق می‌شود. چرا بنزین را سه هزار تومان بفروشیم، تا قاچاق ‌کنند.»

سپس در روز دوم فروردین مصطفی میرسلیم، نماینده تهران و دیگر عضو حزب موتلفه، در توییتی نوشت: «‌یکی از عوامل مؤثر بر کاهش تلفات جاده‌ای، به‌ویژه در نوروز، می‌توانست سهمیه بندی باشد که به علاوه باعث کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در به هدر دادن سرمایه میهنی می‌شود.»

در پی این اظهار نظرها بود که برخی رسا‌نه‌ها در داخل کشور احتمال افزایش قیمت بنزین را مطرح کردند.

در واکنش به این گونه نظرات، نظام‌الدین موسوی، دیگر نماینده تهران، نیز روز سه‌شنبه به برخی خبرها در این باره واکنش نشان داد و نوشت: «افزایش قیمت بنزین به بهانه مصرف، توصیه غیرعاقلانه‌ این روزهای عده‌ای است که نه در مجلس و نه دولت طرفداری ندارند.»

در حالی که مخالفان می‌گویند افزایش قیمت بنزین می‌تواند سبب ایجاد تورم گسترده در سال ۱۴۰۲ شود، موافقان به افزایش مصرف بنزین اشاره می‌کنند.

همزمان با گذشتن چند روز از آغاز تعطیلات نوروزی در ایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که روز شنبه (پنجم فروردین‌ماه) ۱۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین در ایران توزیع شده است. این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال (پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۱) ۱۹.۷ درصد رشد داشته است.

مصرف بنزین در ایران در روز پنجم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با روز پیش از آن (چهارم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) نیز ۹.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ و آخرین روز پارسال، بیش از ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف شد که این مقدار رکوردی بی‌سابقه در مصرف بنزین کل ایران به شمار می‌آید.

XS
SM
MD
LG