لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

ترامپ حکم قضایی علیه خود را «اقدامی برای دخالت» در انتخابات نامید


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

به دنبال صدور رأی بی‌سابقه یک هیئت منصفه برای محاکمه دونالد ترامپ، در حالی که اعلام شده او روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، خود را تسلیم دادگاه خواهد کرد، وی تلاش دارد تا از این رویداد برای متحد کردن جمهوری‌خواهان در حمایت از نامزدی خود برای ریاست ‌جمهوری سال آینده استفاده کند.

با رأی هیئت منصفه آمریکایی، نام دونالد ترامپ به عنوان نخستین رئیس ‌جمهور پیشین آمریکا در تاریخ این کشور ثبت شد که به پای میز محاکمه با اتهام کیفری آورده می‌شود.

این در حالی است که آقای ترامپ از مدتی پیش کارزار خود برای انتخابات ریاست ‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا را آغاز کرده و در روزهای گذشته نیز تجمعات انتخاباتی خود را در چند ایالت با محوریت انتقاد شدید از دولت دموکرات جو بایدن برگزار کرده است.

هیئت منصفه عالی در دادستانی منهتن در نیویورک روز پنج‌شنبه، دهم فروردین، اعلام کرد که آقای ترامپ باید در پرونده اتهامی پرداخت «حق‌السکوت» به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های پورن، محاکمه شود.

دونالد ترامپ متهم است که چند روز پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری هفت سال پیش از طریق وکلای خود به این زن آمریکایی ۱۳۰ هزار دلار پرداخته و این مبلغ را در گزارش مالیاتی خود منعکس نکرده است.

مایکل کوهن، وکیل آقای ترامپ که این پول را پرداخته بود، در دوران ریاست‌ جمهوری آقای ترامپ، با ادای شهادت علیه او، به سه سال حبس محکوم شده بود.

دادستانی نیویورک پنج‌شنبه شب اعلام کرد که جزئیات کیفرخواست علیه دونالد ترامپ در این مرحله رسانه‌ای نمی‌شود. اما به ادعای شبکه سی‌ان‌ان، آقای ترامپ در ۳۰ بند، عمدتا در زمینه مالی، به نقض قانون متهم شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز و شبکه ان‌بی‌سی به نقل از تیم وکلای آقای ترامپ خبر دادند که او روز سه‌شنبه در دادگاه حاضر خواهد شد.

رئیس ‌جمهور پیشین که به‌زودی ۷۷ ساله خواهد شد، در واکنش به رأی هیئت منصفه، اعضای حزب دموکرات را به‌شدت مورد حمله لفظی قرار داد. او نوشت که این نخستین بار است که یک سیاستمدار در چنین ابعادی مورد انتقام‌جویی قرار گرفته است.

آقای ترامپ کیفرخواست «علیه یک انسان بی‌گناه» را «اقدام گستاخانه برای دخالت در انتخابات» نامید.

به نوشته شبکه رادیویی سراسری ان‌پی‌آر، برای دونالد ترامپ ماجرای کیفرخواست فرصتی برای اتحاد دوباره جمهوری‌خواهان است.

ران دِسانتیس، فرماندار فلوریدا، ایالتی که دونالد ترامپ و همسرش در آن زندگی می‌کنند، اعلام کرده بود که با نهادهای قانونی برای بازداشت احتمالی آقای ترامپ همکاری نخواهد کرد. آقای دسانتیس رقیب آقای ترامپ در نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات سال آتی است.

همچنین با وجود انتقادهای دوره اخیر شمار زیادی از جمهوری‌خواهان علیه مواضع آقای ترامپ، رأی هیئت منصفه نیویورکی، بسیاری از این شخصیت‌ها را به حمایت از آقای ترامپ کشانده است.

مایک پنس، معاون وقت دونالد ترامپ در کاخ سفید، پنج‌شنبه شب به شبکه سی‌ان‌ان گفت که محاکمه او از نگاه میلیون‌ها آمریکایی انتقامجویی سیاسی تعبیر می‌شود.

آقای پنس گفت این «افتضاح» یک «ضربه سیاسی» به آمریکا نیز هست زیرا بذر اختلاف بین ملت را می‌کارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات، هنوز در این باره محاکمه آقای ترامپ نگفته است، اما سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا، گفت ترامپ هم مانند هر شهروند دیگر باید قوانین را رعایت کند.

سناتور شومر افزود آقای ترامپ باید از راه‌های قانونی برای دفاع از خود استفاده کند، نه هراس‌افکنی در جامعه.

رسانه‌های آمریکا گزارش می‌دهند نظر به لزوم حضور آقای ترامپ در دادگاه نیویورک، تدابیر در اطراف دادگاه و نهادهای دادستانی این شهر از هم‌اکنون افزایش یافته است.

هواداران متعصب آقای ترامپ در بیان حمایت از او کارنامه حمله به کنگره را نیز در پی اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات سه سال پیش دارند. دونالد ترامپ هنوز ادعا می‌کند که نتیجه انتخابات به سود آقای بایدن تحریف شده است.

XS
SM
MD
LG