لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

هشدار مولوی عبدالحمید به حکومت: حقوق زنان رعایت نمی‌شود، با خشونت برخورد نکنید


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، اعلام کرد که زنان ایرانی «عصبانی هستند چرا که احساس می‌کنند حق و حقوق‌شان رعایت نمی‌شود.» او در عین «توصیه» زنان به «مراعات حجاب»، از جمهوری اسلامی خواست «با زنان برخورد خشن و تند نشود».

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه، ۱۸ فروردین، با تاکید بر این که زن در اسلام و فرهنگ‌های مختلف «جایگاه و حرمت» دارد، اضافه کرد که «برخورد خشن» با زنان نتیجه‌بخش نیست و برخورد پلیس جمهوری اسلامی با زنان و دختران موجب «هتک حرمت» زنان است.

با وجود ماه‌ها اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی به‌ویژه سیاست حجاب اجباری، حکومت ایران تحمیل حجاب را ادامه می‌دهد و در هفته‌های اخیر گزارش‌ها و ویدئوهایی از برخورد خشونت‌آمیز با زنان در این زمینه منتشر شده است.

مولوی عبدالحمید بار دیگر به کشته شدن معترضان از جمله بسیاری از زنان در سرکوب‌ها اشاره کرد و گفت کسانی که از زندان آزاد شده‌اند گفته‌اند که با زنان زندانی در ایران شکنجه و بدرفتاری می‌شود.

امام جمعه زاهدان همچون هفته‌های گذشته بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی، چه زن و چه مرد، شد.

همزمان با سخنرانی مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان روز ۱۸ فروردین، گزارش‌ها حاکی از اختلال گسترده در دسترسی به اینترنت در این شهر است.

شبکه نت‌بلاکس که دسترسی به اینترنت در جهان را دنبال می‌کند، اعلام کرد که این اختلال بر اساس «الگوی هفتگی قطع اینترنت منطقه‌ای» در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان است.

مولوی عبدالحمید همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود، بار دیگر کشتار نمازگزاران در زاهدان را یادآور شد و گفت این حق مردم است که اعتراضات مسالمت‌آمیز داشته باشند.

او گفت: «به رهبران مملکت توصیه می‌کنم به این صورت که مملکت اداره می‌شود، مشکلات حل نمی‌شود.»

در حالی که به تازگی جمهوری اسلامی وزیر آموزش و پرورش را تغییر داده و توافقی را با عربستان سعودی به امضا رسانده است، این چهره اهل سنت ایران گفت که با برکناری یک وزیر و برقراری برخی روابط مشکلات اساسی حل نمی‌شود.

او گفت که «ده برابر» مهم‌تر از روابط خارجی، تغییرات درونی در ایران است که باید صورت گیرد و حکومت باید «با مردم خود رابطه برقرار کند».

مولوی عبدالحمید همچنین بار دیگر از وضعیت اقتصادی و معیشتی در ایران انتقاد کرد و عملکرد حکومت جمهوری اسلامی را طی دوران بیش از چهل ساله خود زیر سوال برد.

او درباره وضعیت دشوار زندگی مردم به ویژه در استان سیستان و بلوچستان گفت که از نقاط مختلف این استان به ویژه روستاها به او گزارش می‌رسد که «مردم برای سحر و افطار چیزی ندارند بخورند.»

امام جمعه زاهدان با اشاره به خانه‌بدوشی برخی از مردم در استان گفت: «گزارش‌ها از زندگی مردم تکان‌دهنده است.»

او ادامه داد که اعتراضات اخیر و اعتراضات سال‌های گذشته، «نتیجه برنامه‌ریزی و ناکارآمدی مدیران بوده است.»

مولوی عبدالحمید گفت: «کشور ما به مدیران امین نیاز دارد، نه کسانی که جیب خود را بسازند. با این مدیران فعلی کشور اداره نخواهد شد و معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد. از دست غیب خبری نیست.»

XS
SM
MD
LG