لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

تشکل‌های دانشجویی: با بی‌حجابی خاکریز اول حکومت را فتح کردیم، حفظش کنیم


چند زن جوان با حجاب اختیاری در مقابل دانشگاه الزهرا در تهران
چند زن جوان با حجاب اختیاری در مقابل دانشگاه الزهرا در تهران

همزمان با افزایش فشارها بر دانشجویان دختر، شماری از تشکل‌های دانشجویی در داخل کشور تأکید کرده‌اند که با اقدامات گسترده فردی و جمعی، حجاب اجباری به عنوان «خاکریز اول حکومت»، «فتح» شده، باید حفظ آن را «تثبیت» شود.

در بیانیه‌ای که از سوی این تشکل‌ها و گروه‌ها منتشر شده، با اشاره به اجرای طرح موسوم به «تذکر لِسانی» [شفاهی] در دانشگاه‌ها پس از تعطیلات نوروز، از جلوگیری از ورود دانشجویان زن به دانشگاه به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری با عنوان «رفتار وحشیانه» نام برده و هدف از حضور نیروهای حکومتی در محیط دانشگاه «زیر سوال بردن یکی از اساسی‌ترین حقوق دانشجویان» عنوان شده است.

همزمان با ادامه اعتراض مدنی بخش قابل توجهی از زنان از راه کنار گذاشتن حجاب اجباری و افزایش تهدیدهای حکومتی در پاسخ به آنها، فشارها بر دانشجویانی که مقامات جمهوری اسلامی از آن‌ها با عنوان «بی‌حجاب» یا «بدحجاب» نام می‌برند، افزایش یافته است.


مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر جمهوری در دانشگاه‌ها، روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، اعلام کرد که «برخی افراد» که از حجاب اجباری پیروی نمی‌کنند «مدیریت شده و با آنها برخورد والدانه و همراه با تذکر شود، اما در صورت تکرار رفتارهای هنجارشکنانه شیوه‌ای دیگر در برخورد با آنها اتخاذ می‌شود.»

ادعای مصطفی رستمی درباره «برخورد والدانه و همراه با تذکر» با دانشجویان مخالف حجاب اجباری در حالی است که گزارش‌ها حاکی از افزایش برخورد با دانشجویان در روزهای اخیر است.

تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی در ادامه این بیانیه از دانشجویان سراسر کشور خواسته‌اند: «برابر نیروهای سرکوبگر حکومت از جمله حراست و لباس‌شخصی‌ها ایستادگی کرده و همچنین با «بی‌حجابی گسترده فردی و جمعی، حجاب اجباری این خاکریز اول حکومت» را که در ماه‌های گذشته «فتح»کرده‌اند، حفظ آن را «تثبیت» کنند.

این بیانیه پیشنهاد کرده اسکه روز شنبه، ۲۶ فروردین، مصادف با ضرب‌الاجل حکومت برای آغاز اعمال مجازاتِ زنان مخالف حجاب اجباری، تجمعی برای اعتراض به حجاب اجباری برگزار شود.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی در روزهای اخیر تهدید کرده بود که روز شنبه، ۲۶ فروردین، زنان و دخترانی که در «معابر عمومی، خودرو یا اماکن تجاری» حجاب اجباری را رعایت نکنند، «با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی می‌شوند».

در فراخوان تشکل‌های دانشجویی از دانشجویان خواسته شده است که در همین روز با «سازماندهی تجمعات یا پرفورمنس اعتراضی، تحصن و شعارنویسی در دانشگاه‌ها» به «اقدامات سرکوبگرانه حکومت» پاسخ دهند.

اعتراضات دانشجویی که همزمان با اعتراضات «زن زندگی آزادی» در نیمه دوم پارسال در بیشتر دانشگاه‌های ایران شکل گرفت با سرکوب خشونت‌بار حکومت روبه‌رو شد.

«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» بازداشت بیش از ۷۲۰ دانشجو در ماه‌های گذشته را تأیید کرده است. شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز در آخرین گزارش خود در ۲۲ فروردین از تعلیق و اخراج ۴۳۵ دانشجو در پی اعتراضات اخیر در سراسر کشور» خبر داد.

XS
SM
MD
LG