لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

دادستان کل آمریکا: مظنون درز اسناد محرمانه پنتاگون بازداشت شد


ماموران اف‌بی‌آی به هنگام بازداشت جک تِشیرا
ماموران اف‌بی‌آی به هنگام بازداشت جک تِشیرا

دادستان کل ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه اعلام کرد که مظنون اصلی افشاکننده اسناد محرمانه نظامی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، توسط ماموران پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، بازداشت شده است.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا اعلام کرد، ماموران اف‌بی‌آی، جک تِشیرا، عضو بخش اطلاعاتی گارد ملی هوایی آمریکا، را در ارتباط با تحقیقات در خصوص «نگهداری و انتقال اطلاعات طبقه بندی شده» دستگیر کردند.

دادستان کل آمریکا در بیانیه کوتاهی گفت، امروز بعدازظهر جک تشیرا بدون هیچ مشکلی بازداشت شده است.

مریک گارلند با این حال حاضر نشد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد و گفت، تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

اف‌بی‌آی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماموران این اداره فرد مظنون را در منطقه نورث داتون، در ایالت ماساچوست بازداشت کردند.

شبکه‌های خبری آمریکا تصاویر ویدئویی از بازداشت یک مرد جوان با تی شرت خاکستری و شورت قرمز توسط ماموران مسلح منتشر کردند.

رسانه‌های آمریکا می‌گویند، جک تشیرا در بخش سایبری و «آی‌تی» گارد ملی هوایی کار می‌کرده است، اما مشخص نیست او چگونه به این اسناد دست یافته است.

این در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز ساعاتی پیشتر جزئیاتی جدید از سری سوم «اسناد لو رفته محرمانه اطلاعاتی» آمریکا را منتشر کرد. گزارش‌ها حاکی است که این روزنامه توانسته است براساس شواهد موجود از عکس‌های گرفته شده از این اسناد، این جوان ۲۱ ساله را قبل از اف‌بی‌آی شناسایی کند.

واشینگتن‌پست هم درخصوص این مظنون به نقل از دوستانش نوشت که وی عاشق سلاح است، فردی قوی با هیکلی ورزشی و برخوردار از جذبه شخصیتی و مذهبی با افکار محافظه‌کارانه است.

به نوشته این روزنامه، کلیپی از او که ناسزاهای «یهودستیزانه» برزبان می‌آورد نیز منتشر شده است.

اسناد یاد شده که شامل بیش از ۱۰۰ مورد مدرک اطلاعاتی با عناوین «محرمانه» و «بسیار محرمانه» هستند، در ابتدای ماه مارس در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بودند. عمده این مدارک در مورد جنگ اوکراین و روسیه و نقش متحدان آمریکا در این جنگ است.

نیویورک‌تایمز روز ۱۸ فروردین در این زمینه نوشت که این اسناد با درجه «حساسیت بالا»، از یک ماه پیش در فضای مجازی مانند توییتر و تلگرام منتشر شده است و می‌تواند به نهادهای اطلاعاتی آمریکا آسیب جدی بزند.

XS
SM
MD
LG