لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

نماینده آمریکا: ایران همچنان به یمن سلاح و مواد مخدر می‌فرستد


تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن، روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت گفت، با وجود توافقی که اخیرا ایران و عربستان سعودی در راستای از سر گیری روابط دیپلماتیک‌شان داشته‌اند، ایران همچنان به ارسال سلاح و مواد مخدر به یمن ادامه داده است و این موضوع آتش جنگ یمن را برافروخته نگه می‌دارد.

این در حالی است که در ماه ماس امسال، با وساطت چین، مذاکراتی میان عربستان و حوتی‌های یمن سر گرفت و ادامه یافتن آتش‌بس میان دو کشور نیز دورنمایی از خاتمه یافتن جنگ را به دست داد.

لندرکینگ در یک نشست خبری آنلاین درباره آخرین بازدیدش از منطقه گفت، ایران هنوز به یمن سلاح و مواد مخدر می‌رساند و این امر همچنان در آتش جنگی که از سال ۲۰۱۴ آغاز و به یکی از فاجعه‌بارترین بحران‌های حقوق بشری منجر شد، می‌دمد.

نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن گفت: «ایرانیان همچنان به یمن سلاح و مواد مخدر قاچاق می‌کنند و ما بسیار نگرانیم که این جریان با وجود توافق سودمند ایران و عربستان ادامه پیدا کند. بنابراین به نظر من باید فضا را تحت نظر داشته باشیم.»

او با طرح این موضوع که تهران، جنگجویان حوثی را آموزش داده و آنها را مجهز کرده است، افزود: «با وجودی که ما از توافق ایرانیان و سعودی‌ها استقبال کرده‌ایم، نگرانی من بابت نقشی که ایران در این جنگ ایفا می‌کند، به قوت خود باقی مانده است.»

ایران هر گونه نقش داشتن در مسلح ساختن حوثی‌ها را که پس از خلع ید از دولت یمن، کنترل شهر صنعا، پایتخت این کشور را به دست گرفتند و هم‌اکنون نیز بخش‌ بزرگی از یمن را تحت کنترل خود دارند، رد می‌کند.

با این حال، جنگ حوثی‌ها و سعودی‌ها بیشتر به‌صورت جنگی نیابتی میان ایران و عربستان شناخته شده است.

با وجودی که بیش از یک سال می‌شود که حمله‌ای از سوی حوثی‌ها به عربستان سعودی اتفاق نیفتاده است، مقامات آمریکایی همچنان ایران را به فراهم ساختن هواپیماهای بدون سرنشین و موشک برای حوثی‌ها در جنگ با عربستان متهم کرده و این را نشانه ‌سرپیچی ایران از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد دانسته‌اند.

جنگ یمن ده‌ها هزار کشته به جا گذاشته و میلیون‌ها یمنی نیز در وضعیتی به سر می‌برند که بدون کمک‌های بین‌المللی توان ادامه زندگی نخواهند داشت.

با استفاده از گزارش رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG