لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

شورش در روسیه؛ ادامه پیشروی شورشیان واگنر به سمت مسکو؛ درگیری در شهر وُرونِژ


نیروهای واگنر در روستوف
نیروهای واگنر در روستوف

در حالی که صبح روز شنبه، سوم تیرماه، مزدوران نظامی واگنر از تصاحب پایگاه‌های نظامی و دولتی شهر روستوف در ساحل دریای آزوف و پیشروی به سمت مسکو خبر داده بودند، تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از نبرد آنها با ارتش روسیه در شهر وُرونژ است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ظهر روز شنبه گروه واگنر را به «شورش» و «خیانت به کشور» متهم کرد.

ساعتی بعد، الکساندر گوستف، فرماندار ورونژ، در ۵۰۰ کیلومتری مسکو با انتشار پیامی در صفحه تلگرام خود از «فعالیت‌های عملیاتی و رزمی» در منطقه خبر داد و اعلام کرد گروه شبه‌نظامی واگنر گزارش داده است که ستونی از نیروهایش در حال حرکت از طریق این منطقه به سمت مسکو هستند.

خبرگزاری رویترز نیز گذشتن یک ستون نظامی واگنر از شهر ورونژ در روسیه را تایید کرده، و همزمان گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروی هوایی روسیه یک انبار سوخت در این شهر را بمباران کرده «تا به دست واگنر نیفتد».

گروه واگنر نیز همزمان با انتشار تصاویری در صفحه تلگرام خود از پیشروی کاروان نظامی این گروه «به طول دو کیلومتر» در نزدیکی ورونژ خبر داده است: «این کاروان به سمت فرودگاه شهر در حرکت است. در هر ستون رزمی، یک سامانه موشکی زمین به هوا قرار گرفته است.»

شبکه دولتی «روسیه امروز» ویدیوئی از آتش‌سوزی عظیم در مرکز ذخیره نفت ورونژ منتشر کرده که نشان از بلند شدن دود غلیظ در این تاسیسات دارد.

در پی تصرف برخی از پایگاه‌های نظامی و نهادهای دولتی در شهر روستوف روسیه توسط مزدوران نظامی واگنر، آقای پوتین گروه واگنر را به شورش مسلحانه و «خیانت به کشور» متهم کرد.

اما یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدوران نظامی واگنر، با رد ادعای آقای پوتین اعلام کرد مبارزان تحت رهبری او «میهن‌پرست‌هایی هستند که نمی‌خواهند کشور دیگر تحت فساد، دروغ و بوروکراسی زندگی کند».

آقای پریگوژین می‌گوید با ۲۵ هزار جنگجوی گروه واگنر «آماده مرگ در راه مردم روسیه» است. او ماه‌هاست که سرگی شویگو، وزیر دفاع، و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه، را به باد انتقاد گرفته و آنها را ناتوان و «بی‌عرضه» می‌خواند.

او صبح شنبه در ویدئویی که در روستوف ضبط شده بود گراسیموف را متهم کرد که پیش از رسیدن گروه واگنر از این شهر گریخته است.

او همچنین در پاسخ به تهدید ولادیمیر پوتین درباره مجازات «بسیار سخت» شورشیان گفت که هیچ کس به خواسته رئیس یا اف‌اس‌بی، اطلاعات و امیت روسیه، تسلیم نخواهد شد.

شرکت خصوصی «واگنر» که در جبهه‌های روسیه در اوکراین می‌جنگد، از مجرمان زندانی در صفوف خود استفاده کرده و یوگنی پریگوژین، به خاطر استفاده از زندانیان به عنوان «گوشت دم توپ» در جنگ اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است.

گروه واگنر همچنین در عملیات تصرف شهر باخموت در اوکراین در ماه گذشته نقشی کلیدی برعهده داشت. این عملیات بزرگ‌ترین پیروزی روسیه در ده ماه گذشته محسوب می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه، روز شنبه، سوم تیرماه، در یک سخنرانی ضبط‌شده اعلام کرد کرملین اجازه نخواهد داد کشور تجزیه شود و از مردم روسیه محافظت خواهد کرد.

او با تاکید بر این که «کشور با خیانت مواجه شده»، گروه واگنر را متهم کرد که «از پشت به روسیه و مردم خنجر زده است».

همزمان از ایالات متحده و بریتانیا خبر می‌رسد که دولت‌ها تحولات تازه روسیه را به‌دقت زیر نظر دارند و مشغول رایزنی با متحدان خود در این زمینه هستند.

منابع: رویترز، فایننشال تایمز، روسیه امروز، گاردین، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG