لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

رسانه‌های قبرس: توطئه تروریستی علیه شهروندان یهودی و اسرائیلی خنثی شد


نیروهای امنیتی قبرس
نیروهای امنیتی قبرس

رسانه‌های قبرس از خنثی شدن یک حمله برنامه‌ریزی شده تروریستی علیه شهروندان یهودی و اسرائیلی در خاک قبرس، با کمک سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا خبر دادند.

رسانه‌های قبرس روز یکشنبه گزارش دادند که این حمله ظاهرا مرتبط با سپاه پاسداران بود و دومین عملیات مشابه از سوی این نیروها در قبرس طی دو سال گذشته به شمار می‌رود.

یک وبسایت خبری قبرس (The Phile News) نوشت که این توطئه توسط سازمان اطلاعات قبرس با همکاری سایر نهادهای اطلاعاتی خارجی از جمله اسرائیل و آمریکا خنثی شده است.

بر اساس این گزارش، عوامل این حمله از بخش شمالی جزیره قبرس به عنوان پایگاهی برای حمله احتمالی استفاده می‌کردند و سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی قبرس از چند ماه پیش از نزدیک این سلول تروریستی را زیر نظر داشتند.

یک مقام آگاه که نامش فاش نشده به این رسانه گفت که خنثی شدن این توطئه نشان داد که قبرس اجازه نخواهد داد درگیری‌های ارضی در این جزیره، موجب «حفره امنیتی» شود و از طریق آن حملاتی صورت گیرد.

هنوز مقام‌های اسرائیلی به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

اما پیشتر شورای امنیت ملی اسرائیل اعلام کرده بود که قبرس و یونان کشورهایی هستند که جمهوری اسلامی احتمالا یهودیان و اسرائیلی‌های ساکن آنها را هدف قرار می‌دهد.

این کشورها علاوه بر داشتن جمعیت مهاجر نسبتا گسترده، مقاصد محبوب گردشگری برای شهروندان اسرائیل هستند.

اشاره به اختلافات ارضی در قبرس در حالی است که این جزیره از تقریبا نیم قرن پیش تاکنون به دو قسمت تقسیم شده و حکومت قسمت شمالی قبرس فقط از سوی ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود.

دو سال پیش، رسانه‌های قبرس بدون ذکر نام اورخان اسداف، نوشته بودند که یک شهروند جمهوری آذربایجان با اسلحه و صداخفه‌کن در ارتباط با تهدیدات علیه تدی ساگی، یک بازرگان اسرائیلی، دستگیر شده است.

مقامات دولت اسرائیل همان زمان گفتند که این رویداد پرده دیگری از «ترور ایرانی» علیه شهروندان و اهداف اسرائیلی است، اما مقامات قبرس ابتدا احتمال دخالت تهران را رد کردند.

با این حال، سخنگوی نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود که تدی ساگی هدف توطئه بوده است، در حالی که آقای ساگی بعید دانسته که کسی خواسته باشد او را به طور مشخص هدف قرار دهد.

او گفت حتما طرحی علیه شهروندان اسرائیلی در جریان بوده است.

چندی بعد، مقامات قبرس علیه شش تن، شامل یک شهروند جمهوری آذربایجان و سه تبعه پاکستان، به اتهام تلاش برای برنامه‌ریزی جهت حمله به «اهداف اسرائیلی» در این جزیره، کیفرخواست صادر کردند.

همچنین پس از آن، موساد اعلام کرد که عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران علیه شهروندان اسرائیلی را در چند کشور آفریقایی خنثی کرد.

برخی رسانه‌های اسرائیل هم با انتشار گزارش‌هایی، نیروی قدس را متهم کرده‌اند که قصد داشته تجار و گردشگران اسرائیلی را در سه کشور تانزانیا، غنا و سنگال هدف قرار دهد.

اسفند سال گذشته نیز رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که اسرائیل به چند تاجر فعال در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین آفریقا درباره تهدیدهایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران متوجه آن‌هاست، هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG