لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

مزدوران سوری در جنگ روسیه علیه اوکراین؛ گزارش‌ها چه می‌گویند؟


مزدوران سوری در جنگ روسیه علیه اوکراین
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:50 0:00

مزدوران سوری در جنگ روسیه علیه اوکراین

رسانه‌های عربی به نقل از سایت روسی «نیوز ری» گزارش دادند شمار جنگجویان سوریه‌ای که برای پیوستن به نیروهای نظامی روسیه در تهاجم نظامی علیه اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند، بیش از ۴۰ هزار نفر است؛ با این وجود گزارش‌های متعدد نشان از دارد که همه این داوطلبان برای مشارکت در جنگ پذیرفته‌نشده بلکه ارتش سوریه از میان آ‌نها افرادی واجد شرایط ویژه را انتخاب کرده است.

بنا بر گزارش سایت «نیوز ری» بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرده افرادی که داوطلب جنگ در کنار مسکو هستند، می‌توانند به طور مستقیم آمادگی خود را به روس‌ها اعلام کنند. گزارش‌های متعددی هم از پیوستن شهروندان سوریه‌ای به جنگ روسیه علیه اوکراین منتشر شده است.

جان کربی، سخنگوی وقت وزارت دفاع آمریکا در زمان تهاجم روسیه به اوکراین، با اشاره به این گزارش‌ها گفته بود: «معتقدیم بخشی از روایتی که می‌گوید روس‌ها به دنبال جنگجویان خارجی برای افزایش نیروهایش در اوکراین است حقیقت دارد. این جالب است که پوتین خود را نیازمند به جنگجویان خارجی دیده است. اما آن‌ها چه کسانی هستند؟ چقدر به آن‌ها پرداخت می‌شود؟ و چه مأموریتی دارند؟ هنوز نمای کاملی از این مسئله نداریم».

جذب مزدور از سوریه‌ برای جنگ اوکراین

۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ روزنامه «وال ستریت جورنال» نوشت که روسیه جذب داوطلبان سوریه‌ای را برای اعزام به جبهه‌های نبرد علیه اوکراین آغاز کرده است.

بیستم اسفند همان سال، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که بیش از ۱۶ هزار نفر از خاورمیانه، برای کمک به نیروهای روسیه در اوکراین داوطلب شده‌اند.

بنا بر گزارش‌های متعدد، روسیه از آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین در اواخر فوریه ۲۰۲۲ و از راه شرکت‌های امنیتی، صدها جنگجوی سوریه‌ای را جذب و از راه لیبی و سوریه به اوکرین منتقل کرده است.

شمار داوطلبان سوریه‌ای در جنگ روسیه علیه اوکراین

سایت شبکه الجزیره به نقل از سایت روسی «نیوز ری» نوشته است، داوطلبان سوریه‌ای با تجربه و تخصص که در میدان‌های نبرد حضور دارند،‌ همان‌ها هستند که در سوریه تحت آموزش ارتش روسیه قرار گرفته بودند و در نبردهای کشورشان شرکت کرده بودند. این گزارش مدعی است که این داوطلبان، زبان روسی بلدند و تنها این افراد هستند که مراحل آزمایشی برای مشارکت در جنگ علیه اوکراین را با موفقیت سپری کردند.

گزارش‌های رسانه‌ای می‌گوید که این افراد همان جنگجویان سپاه وپنجم نیروهای داوطلب و جوخه ۲۵ نیروهای نخبه ارتش سوریه هستند که «قوات النمر» (نیروهای ببر) نام گرفتند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم گزارش داده که برخی از نیروهای «تیپ قدس» وابسته به ارتش سوریه که در درگیری با گروه‌های مسلح مخالف حکومت دمشق موفقیت‌هایی کسب کرده بودند نیز مراحل آزمایشی را با موفقیت سپری کردند.

برخی رسانه‌های عربی روایت دیگری ارائه دادند و گفتند که روسیه تجهیزات و اموال لازم برای آموزش ده‌ها هزار داوطلب سوریه‌ای که به جنگ در شرایط متفاومت عادت کرده‌اند را اختصاص نداده است.

اما بنیاد کارنگی گزارش داده که روسیه به شمار زیاد داوطلبانی که به دلیل مانع زبان نتوانند در تغییر موازین تنش نقش ایفا کنند، نیاز ندارد بلکه برخی کارشناسان وجودشان را مانع می‌دانند. بنا بر گزارش این بنیاد، داوطلبان سوریه‌ای که به جنگ در شرایط اوکراین مشرف نباشد و زبان روسی بلند نباشند، تنها می‌توانند کارهای ساده‌ای همچون نگهبانی و نظافت انجام دهند.

گزارش‌ها از جذب جنگجویان سوریه‌ای توسط گروه واگنر

بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای و گروه‌های فعال حقوق بشری، گروه واگنر در جذب و انتقال جنگویان سوریه‌ای برای مشارکت در جنگ روسیه علیه اوکراین، مشارکتی فعال داشت.

گروه واگنر یک شرکت نظامی خصوصی است که به طور غیر مستقیم به ارتش روسیه وابسته است و تا پیش از بروز اختلافات اخیر با دولت مسکو، با استخدام داوطلبن در جنگ‌های نیابتی روسیه شرکت می‌کرد.

سایت «جمعیت سوری‌ها برای حقیقت و عدالت»، از راه گزارش‌های شاهدان عینی، سه پرواز حامل جنگجویان سوریه‌ای به اوکراین را رصد کرده؛ پروازهایی که توسط گروه واگنر سازماندهی شده بود.

بنا بر منابعی در لشکر ۲۵ ارتش سوریه، ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ هواپیمای حامل ۷۰ جنگجوی سوریه‌ای از پایگاه هوایی حمیمیم استان لاذقیه سوریه که در اختیار ارتش سوریه قرار گرفته، به سوی اوکراین پرواز کرد. این افراد به مدت ۴۵ روز در پایگاه الصاید در استان حمص توسط نیروهای گروه واگنر آموزش دیده بودند.

بنا بر این این گزارش، هواپیمای دوم حامل جنگجویان سوریه‌ای سازماندهی شده توسط گروه واگنر ۱۶ تیر ۱۴۰۱ باز هم از پایگاه حمیمیم به پرواز در آمد. این هواپیما حامل ۱۴۵ جنگجو بود.

این گزارش می‌گوید همه جنگجویانی که توسط این پرواز برای جنگ در اوکراین منتقل شدند از جنگجویان سوری نبودند «۸۰ نفر از جنگجویان سپاه قدس سوریه وابسته به سپاه پاسداران، ۳۰ نفر از جنگجویان سوری آموزش‌دیده توسط گروه واگنر در پایگاه الصاید و ۳۵ نفر هم از نیروهای لشکر فاطمیون یعنی شبه‌نظامیان افغانستانی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران بودند».

اما درباره هواپیمای سوم سازماندهی شده توسط گروه واگنر ، «جمعیت سوری‌ها برای حقیت و عدالت» به نقل از یکی از جنجویان داوطلب از لشکر ۲۵ ارتش سوریه گزارش داده که «۸۰ جنگجو از لشکر ۲۵ ابتدا به ایران منتقل شدند و از آن‌جا برای مشارکت در جنگ روسیه علیه اوکراین اعزام شدند.

مقدار پول پرداختی به سوری‌ها

گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که داوطلبان سوری مبالغ متفاوتی بسته به سابقه، استعداد و میزان نزدیکی محل خدمت‌شان به خط مقدم نبرد دریافت می‌کنند.

بنا بر گزارش سایت شبکه الجزیره شبکه، برخی اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که هر شهروند شهروند سوریه‌ای پس از ۷ ماه فعالیت در خاک اوکراین، حدود ۷ هزار دلار دریافت می‌کند.

«جمعیت سوری‌ها برای حقیقت و عدالت» و همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گویند که حقوق ماهانه هر جنگجوی سوری بسته به محل خدمت به سه هزار دلار می‌رسد و در ازای مدت زمان مشارکت هر دوطلب سوریه‌ای در جنگ کنار نیروهای ارتش روسیه، خانواده‌اش مواد غذایی دریافت می‌کنند. در صورت کشته شدن هر داوطلب نیز، به خانواده‌اش ۱۵ هزار دلار داده می‌شود.

به داوطلبان سوریه‌ای چه مأموریت‌هایی داده شد؟

سایت «میدل ایست آی» به نقل از منابع خود در دمشق گزارش داده که به بیشتر سوری‌هایی که به جنگ علیه اوکراین پیوستند، مأموریت محافظت از پایگاه‌ها و مواضع ارتش روسیه در لوهانسک و دونستک سپرده شد. این گزارش می‌افزاید که «سوری‌ها در درگیری‌ها شرکت نکردند بلکه به آن‌ها مأموریت‌های لجستیکی در نزدیکی خطوط درگیری سپرده شد».

برخی گزارش‌های رسانه‌ای هم می‌گویند که دواطبان سوریه‌ای که خطوط مقدم نبردها جز در شرایط بسیار ضروری اعزام نشدند و تنها حضور برخی سوری‌های وابسته به شرکت‌های نظامی خصوصی در نبردهای دونتسک و خرسون مشاهده شد.

این گزارش‌ها چه کاملاً صحیح باشد و چه غیردقیق، در هر حال استخدام مزدوران نظامی از سوریه امر تازه‌ای محسوب نمی‌شود. قبلاً گزارش‌های مستندی از استخدام جنگجویان سوری توسط ترکیه در جریان جنگ علیه نیروهای کُرد در شمال سوریه منتشر شده است.

روسیه هم در جنگ لیبی، در کنار گروه مزدوران نظامی «واگنر»، از جنجگویان مزدور سوری برای حمایت از ژنرال خلیفه خفتر استفاده کرده بود.

این گزارش با اطلاعات جدیدی در مورد حضور مزدوران سوری در جنگ اوکراین به‌روز شده است.
XS
SM
MD
LG