لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

انتشار اخبار متناقض از استعفای سلاح‌ورزی؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران استعفای خود را تکذیب کرد


حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی ایران
حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی ایران

پس از آن که یک خبرگزاری روز سه‌شنبه مدعی انتشار تصویری از استعفانامه رئیس اتاق بازرگانی ایران شد، حسین سلاح‌ورزی که به این سمت انتخاب شده خود خبر استعفایش را رد کرد.

حسین سلاح‌ورزی روز سه‌شنبه، ۱۳ تیر، در توئیتی نوشت که از ریاست اتاق بازرگانی ایران کناره‌گیری نکرده و در مسئولیت محول شده از سوی هیئت نمایندگان همچنان مشغول به کار است.

او درباره انتشار آن چه تصویر استعفانامه او خوانده شده نوشت: «برگ منتشر شده را فاقد اعتبار و آثار حقوقی می‌دانم و به فضل خداوند متعال روز یک‌شنبه حقایق پیرامون موضوع را خواهم گفت.»

ساعتی پیش از این توئیت، خبرگزاری ایسنا دست‌نوشته‌ای منتسب به آقای سلاح‌ورزی را منتشر کرد که در آن آمده بود: «به منظور فراهم کردن شرایط بهتر جهت فعالیت‌ها و ماموریت‌های اتاق بازرگانی، به عنوان خانه بخش خصوصی ایران، ترجیح اینجانب به این است که کناره‌گیری نمایم.»

همزمان روز سه‌شنبه، احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، به خبرنگاران در این زمینه گفت: «نظر دولت همان نظر دستگاه‌های نظارتی است.»

دهمین دوره انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز ۲۸ خرداد امسال برگزار و آقای سلاح‌ورزی با اکثریت آرا به عنوان رئیس این نهاد بخش خصوصی اقتصاد ایران انتخاب شد.

اما پس از آن، رسانه‌های حکومتی گزارش دادند که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی صلاحیت سلاح‌ورزی را برای حضور در این انتخابات تایید نکرده‌اند و از همین رو انتخاب او باطل است.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه ۱۱ تیر به ایرنا گفت: «بنا بر گزارشات واصله صلاحیت حسین سلاح‌ورزی به صراحت توسط وزارت اطلاعات برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی رد شده بود و هیچ‌ گونه تأییدی مبنی بر امکان حضور وی در انتخابات صادر نشده است.»

جدال اصولگرایان برای کنترل اتاق بازرگانی ایران؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:06 0:00
لینک مستقیم

همزمان خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز نوشت: «نهادهای امنیتی در حال کشف شبکه نفوذ حامیان سلاح‌ورزی هستند.»

این خبرگزاری خبر داد که با وجود دعوت قبلی از آقای سلاح‌ورزی برای حضور در مراسم «روز صنعت و معدن» که شنبه ۱۰ تير برگزار شد و ابراهیم رئیسی نیز در آن حضور داشت، از حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران ممانعت شده است.

تسنیم فاش کرد که پس از انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، تعدادی از نمایندگان مجلس در مکاتبه‌ای با وزیر صمت خواستار ابطال این انتخابات شده‌اند.

این خبرگزاری امنیتی یک روز پس از انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی نیز مدعی شده بود که سلاح‌ورزی به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری اخیر ایران که با مرگ مهسا امینی آغاز شد «برانداز» است.

تسنیم با «فتنه» خواندن این اعتراضات نوشته بود: «حسین سلاح‌ورزی که در فتنه ۱۴۰۱ مواضع تندی در حمایت از براندازان جمهوری اسلامی داشته، دیروز رئیس اتاق بازرگانی و عضو مهم‌ترین شوراهای عالی نظام شده است.»

در ماه‌های اخیر فشارهای حکومت علیه اتاق بازرگانی ایران افزایش یافته است.

در اسفندماه گذشته، آمار انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های سراسر كشور نشان می‌داد که از بين ۲۱۱۹ نفر متقاضی شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی، ۸۹۰ نفر رد صلاحيت شده‌اند که به معنای رد صلاحیت ۴۲ درصد از نامزدهایی بود که برای انتخابات «هیئت نمایندگی اتاق‌های بازرگانی» ثبت‌نام کرده بودند.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، تسنیم، ایسنا، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG