لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

وکیل توماج صالحی خبر «تقلیل حکم» او به دلیل «همکاری» را تکذیب کرد


یکی از وکلای توماج صالحی، خواننده رپ معترض به حکومت ایران، خبر خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، درباره تقلیل حکم او «به دلیل همکاری موثر با مسئولین پرونده» را تکذیب کرد.

رُزا اعتماد انصاری روز چهارشنبه، ۱۴ تیر، به شبکه شرق، وب‌سایت روزنامه شرق گفت بعد از خبری که این خبرگزاری منتشر کرد، به شعبه یک دادسرای انقلاب اصفهان رفته و متوجه شده این خبر «کذب محض» است، چون پرونده موکلش هنوز حتی به «مرحله انشاء رای» هم نرسیده است.

وکیل مدافع توماج صالحی با اشاره به این که در سامانه ثَنا متعلق به قوه قضائیه هم نوشته شده این پرونده «در جریان» است، توضیح داد که پرونده او هنوز مختومه نشده است.

خانم اعتماد انصاری با یادآوری این که آخرین جلسه دادگاه این خواننده یک‌شنبه هفته پیش برگزار شده است، گفت از زمان آخرین جلسه تا ابلاغ رای «حدود ده روز» طول می‌کشد و به همین دلیل تصمیم دادگاه هفته آینده مشخص می‌شود.

این وکیل دادگستری درباره زمان احتمالی اتخاذ تصمیم توسط دادگاه و ابلاغ رای پرونده توماج صالحی گفت: «زمان مشخصی را نمی‌توان اعلام کرد اما از زمان آخرین جلسه رسیدگی تا اتخاذ تصمیم و ابلاغ رای، چیزی حدود ۱۰ روز طول می‌کشد بنابراین برای هفته آینده، منتظر تصمیم‌گیری دادگاه و ابلاغ رای پرونده توماج صالحی هستیم.»

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه در گزارشی بر اساس «اخبار شنیده شده» و منبعی نامعلوم از تقلیل حکم اعدام توماج صالحی،‌ خواننده معترض زندانی، خبر داد. به نوشته تسنیم این تخفیف به دلیل «همکاری موثر با مسئولین پرونده» اعمال شده است.

این خبر با واکنش بسیاری در شبکه‌های مجازی مواجه شد و حساب کاربری منسوب به توماج صالحی در توئیتر نوشت: «اساساً توماج صالحی جرمی نکرده که مشمول محکومیت سنگین و تقلیل آن شود.»

یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی این خواننده، نیز در واکنش به این خبر در توئیتی نسبت به ادعای تسنیم درباره «همکاری» این خواننده با مسئولان پرونده واکنش نشان داده و نوشت: «ما توماج را می‌شناسیم و می‌دانیم که او هرگز چنین کاری نمی‌کند.»

خبر تسنیم در شرایطی منتشر شده که امیر رئیسیان، دیگر وکیل این خواننده معترض، روز ۱۱ تیر در گفت‌وگو با روزنامه «هم‌میهن» گفته بود که «تصمیم دادگاه بر اساس قانون در یک هفته ابلاغ خواهد شد».

آقای رئیسیان اردیبهشت‌ماه امسال گفته بود موکلش با پنج اتهام شامل «افساد فی‌الارض»، «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دولت متخاصم»، «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» و همچنین «توهین به رهبری» مواجه است.

۲۸ خردادماه اعلام شد که پس از ۸ ماه بازداشت اولین جلسه دادگاه این خواننده معترض، در این روز «پشت درهای بسته» برگزار شد.

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی به شهرت رسید، روز هشتم آبان پارسال در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد.

او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است، در روزهای پیش از دستگیری مخفیانه زندگی می‌کرد و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم معترض منتشر می‌کرد.

پیشتر سازمان‌های حقوق‌ بشری از مجروح شدن این خواننده رپ مخالف جمهوری اسلامی، بر اثر ضرب و شتم به دست نیروهای امنیتی در سلول‌ امنیتی زندان دستگرد اصفهان خبر داده بودند.

این خوانندۀ رپ مدت‌ها از داشتن وکیل محروم بود و آقای رئیسیان دی‌ماه پارسال برای اولین بار از دسترسی به تنها یکی از چهار جلد پرونده موکل خود خبر داد، در حالی‌که تا آن زمان این وکیل دادگستری نتوانسته بود با موکل خود دیدار داشته باشد.

XS
SM
MD
LG