لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

احضار کاردار بریتانیا در تهران به دنبال اعلام تحریم‌های جدید


یک روز پس از ثبت شکایت بریتانیا و سه کشور دیگر از جمهوری اسلامی در ارتباط با پرونده کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای مسافربری اوکراین و ساعاتی پس از اقدام دولت بریتانیا در تحریم ۱۳ مقام و نهاد دیگر ایرانی، وزارت خارجه ایران اعلام کرد کاردار سفارت بریتانیا را در غیاب سفیر این کشور احضار کرده است.

در اطلاعیه وزارت خارجه ایران عنوان شده که مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه ایران در جریان این احضار، اظهارات و مواضع مقامات بریتانیایی و همچنین تحریم‌های اخیر بریتانیا علیه جمهوری اسلامی را «غیرقانونی و مداخله‌جویانه قلمداد» و «آن را قویا محکوم» کرده است.

این مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین رسانه‌های فارسی زبان مستقر در بریتانیا را «رسانه‌های معاند» خوانده و عنوان کرده است که بریتانیا «به جای پاسخگویی، به روند اتهام‌زنی خود همچنان ادامه» می‌دهد.

مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه جمهوری اسلامی سپس تاکید داشته است که «تداوم رویکرد» بریتانیا، قابل قبول نیست و «حتما با اقدام متقابل، متناسب و موثر جمهوری اسلامی» مواجه خواهد شد.

احضار الیزابت مارش، کاردار بریتانیا در تهران ساعاتی پس از آن انجام شد که جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیر، با اعلام بسته جدید تحریمی در پارلمان بریتانیا علیه جمهوری اسلامی، گفت که این تحریم‌ها در جهت «پاسخ‌گو کردن تهران نسبت به تهدیداتی است که متوجه بریتانیا و کشورهای متحد آن» کرده است.

یک روز قبل از آن نیز بریتانیا به همراه کانادا، سوئد و اوکراین به‌دلیل سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین و کشته شدن همۀ ۱۷۶ سرنشین آن با موشک‌های سپاه پاسداران، پرونده‌ای علیه جمهوری اسلامی در عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل در لاهه تشکیل دادند.

سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در تهران، نیز در توییتی به زبان فارسی درباره این شکایت نوشت: «ایران در ارائه پاسخگویی یا پرداخت غرامت برای سرنگونی پرواز پی‌اس-۷۵۲ کوتاهی کرده است. ما متعهد به پیگیری شفافیت، عدالت و پاسخگویی در این زمینه برای قربانیان و خانواده‌های آنها هستیم.»

علاوه بر اقدام وزارت خارجه جمهوری اسلامی در احضار کاردار بریتانیا، شماری از رسانه‌ها و فعالان هوادار حکومت ایران نیز به سفیر بریتانیا در تهران اعتراض کرده‌اند.

با استفاده از وبسایت وزارت خارجه ایران و گزارش‌های رادیو فردا؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG