لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

جیک سالیوان: دولت بایدن هزاران بمب خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار می‌دهد


مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشینگتن اقداماتی را برای رفع نگرانی متحدان ایالات متحده در ناتو، در مورد خطرات این سلاح برای غیرنظامیان، انجام خواهد داد
مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشینگتن اقداماتی را برای رفع نگرانی متحدان ایالات متحده در ناتو، در مورد خطرات این سلاح برای غیرنظامیان، انجام خواهد داد

مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشینگتن قصد دارد هزاران بمب خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد و اقداماتی را برای رفع نگرانی متحدان ایالات متحده در ناتو، در مورد خطرات این سلاح برای غیرنظامیان، انجام خواهد داد.

جیک سالیوان در نشست روز جمعه ۱۶ تیرماه در کاخ سفید با دفاع از این تصمیم گفت: «ما می‌دانیم که بمب‌های خوشه‌ای با مهمات منفجرنشده‌ای که از خود به جای می‌گذارند، به غیرنظامیان آسیب می‌زنند. به همین دلیل است که ما تصمیم‌گیری را تا زمانی که می‌توانستیم به تعویق انداختیم.»

او افزود: «اما در صورتی که سربازان و تانک‌های روسیه از مواضع ارتش اوکراین عبور کنند و خاک و غیرنظامیان بیشتری را تحت تسلط خود درآورند، خطر آسیب گسترده به غیرنظامیان وجود خواهد داشت.»

اتخاذ این تصمیم در حالی است که آمار تلفات جانبی و غیرنظامی بمب‌های خوشه‌ای بالا است و سازمان ملل متحد از روسیه و اوکراین خواسته است تا در جنگ از این مهمات استفاده نکنند.

بمب خوشه‌ای به انواع وسایل انفجاری گفته می‌شود که در اثر یک انفجار اولیه تعداد زیادی مهمات کوچک‌تر را در منطقه انفجار پخش می‌کند تا با فاصله زمانی پس از انفجار اول منفجر شوند.

بر اساس قطعنامه کنوانسیون بمب‌های خوشه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در ایرلند تصویب شد و در سال ۲۰۱۰ به قانون بین‌المللی الزام‌آور تبدیل شد، کاربرد بمب خوشه‌ای در جنگ ممنوع است. ۳۰ کشور این کنوانسیون را امضا کرده‌اند که روسیه و اوکراین جزء آن‌ها نیستند.

با این حال، پنتاگون می‌گوید نوعی از بمب‌های خوشه‌ای را تحویل اوکراین می‌دهد که دامنه انفجاری کمتری دارند و در نتیجه مهماتی که در مراحل دوم منفجر خواهند شد نیز در این بمب‌ها کمتر خواهد بود.

ساعاتی پیش از این سخنان جیک سالیوان، آسوشیتدپرس به نقل از «منابع آگاه» اعلام کرد که انتظار می‌رود پنتاگون اعلام کند هزاران «بمب خوشه‌ای» را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری، به اوکراین ارسال خواهد کرد.

مقامات اوکراینی درخواست این مهمات را داده‌اند تا بتوانند از آن‌ها برای ضدحمله خود و شکستن خطوط دفاعی روسیه بهره بگیرند.

مقامات آمریکایی پیش از این گفته‌ بودند که روسیه هم اکنون از بمب خوشه‌ای در میدان نبرد و در مناطق پرجمعیت غیرنظامی استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در جلسه توجیهی روز پنجشنبه در این زمینه گفته بود که بمب‌های خوشه‌ای ارسالی به کی‌یف «از نوع قدیمی» و «با قابلیت پایین‌تری» است که امکان تهدید شهروندان غیرنظامی را کاهش خواهد داد.

پت رایدر نگفته‌ است که آیا در این زمینه با مقامات ناتو تماس گرفته است تا نگرانی آن‌ها در این زمینه را برطرف کند یا خیر.

دبیرکل ناتو روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره این اقدام آمریکا تأکید کرد که ناتو هیچ موضعی در قبال بمب‌های خوشه‌ای نمی‌گیرد.

ینس استولتنبرگ به خبرنگاران در بروکسل گفت: «این بر عهده تک‌تک متحدان ناتو است که در این مورد تصمیم بگیرند

مقامات آمریکایی روز پنج‌شنبه اعلام کردند که جزئیات بسته‌ جدید کمک‌های نظامی به اوکراین روز جمعه منتشر می‌شود.

آن‌ها اعلام کرده‌اند که این کمک‌های نظامی شامل خودروهای زرهی، مجموعه‌ای از مهمات و سامانه موشکی خواهد بود.

بر اساس گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG